وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تولید‌مثل یوز ایرانی در اسارت طی سال‌های گذشته افزود: تولد ۳ توله یوز ایرانی طی چند هفته گذشته بارقه‌های امید را در این زمینه رقم زده بود که متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری‌های صورت گرفته تا کنون ۲ توله‌یوز تلف شده و وضعیت توله سوم نیز بحرانی است.

وی تاکید کرد: با درخواست فراکسیون محیط زیست مجلس، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به‌طور همزمان به این موضوع ورود کرده و قرار است روز شنبه وضعیت حفاظت و اتفاقات رخ داده در این خصوص روز شنبه در جلسه‌ای با حضور مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان و مسوولان پروژه احیای یوز در اسارت در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.  وی با اشاره به اینکه موضوع حفاظت از یوزپلنگ‌های ایرانی از حساسیت ویژه‌ای در مجلس برخوردار است، خاطر نشان کرد: قطعا مجلس با هرگونه اهمال در این خصوص برخورد جدی خواهد کرد.

انتقاد از محل نگهداری توله‌یوزها

درهمین حال، معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی درخصوص پیگیری‌هایی که درباره تلف شدن دو توله‌یوز «ایران» انجام داده است، در گفت‌وگو با انتخاب گفت: از همان ابتدای کار که تولد آنها از طریق سزارین بود، نگرانی‌هایی را برای فعالان محیط زیست ایجاد کرد. بعد از آن هم مشخص شد که در فرآیند شیر دادن مشکلاتی وجود داشته است، همچنین عدم هماهنگی لازم بین سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی وکوچک و غیراستاندارد بودن محل نگهداری توله‌ها، از دیگر اشتباهاتی بوده که صورت گرفته است. وی افزود: اینکه هماهنگی لازم بین سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی در این مورد وجود نداشته، خود محل شائبه است. وقتی چنین اتفاق شاخصی در حوزه محیط زیست رخ داده است، این انتظار می‌رفت که هماهنگی‌های بین بخشی هم بیشتر شود که این هم نشد و ما شاهد این بودیم که مادر از دادن شیر پرهیز کرد و متاسفانه این دو توله‌یوز تلف شدند.»

آخرین وضعیت توله‌یوز سوم

درهمین حال به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، توله یوزپلنگ سوم در حال حاضر در ‌مهمان‌سرای مدیران سازمان محیط زیست است و تیمارگر بالاسر آن حضور دارد.