یک مقام اتحادیه اروپا در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. پاسپورت و گوشی‌هایم را ضبط کردند.»بر اساس این گزارش انریکه مورا سه‌شنبه شب برای دیدار با مقامات وزارت خارجه کشورمان در سفری دو روزه به تهران سفر کرده بود. وی همچنین دیروز در توییتی با اشاره به مساله بازداشتش توسط پلیس آلمان نوشت: همین حالا به همراه دو تن از همکارانم - سفیر اتحادیه اروپا در سازمان‌ ملل در وین و رئیس بخش ایران سرویس اقدامات خارجی اروپا - آزاد شدم. ما را دور از یکدیگر نگه می‌داشتند. آنها حاضر نشدند توضیحی درخصوص آنچه نقض کنوانسیون وین به نظر می‌رسد، ارائه دهند. درهمین حال «ایرنا» در گزارشی در این ارتباط نوشت: به نظر می‌رسد رژیم و لابی صهیونیستی مثل سابق با هر گونه پیشرفت در گفت‌وگوها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع‌تراشی در روند گفت‌وگوها را دارد و در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نیست. لابی صهیونیستی در بخشی از دستگاه‌های امنیتی آلمان نفوذ دارد و برخی از گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این کشور که به‌طور اختصاصی در رسانه‌های اسرائیلی و درباره موضوع ایران منتشر شده‌اند، در کنار سایر شواهد، چنین گزاره‌ای را تایید می‌کنند. از طرف دیگر، یکی از موضوعاتی که مورا در توییت دوم خود به آن اشاره کرده، موضوع حکم اعدام احمدرضا جلالی است که به اتهام جاسوسی برای موساد و کمک به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در حال حاضر در زندان است. فشار بر مقام اروپایی در خصوص جلالی، به عبارتی دم خروسی است که مبدا فشارهای این اقدامات مخرب را افشا می‌کند. در ماجرای فرانکفورت زمینه مخالفت با پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای دیده می‌شود که از طریق فشار بر فردی که به دنبال تحقق توافق است، اتفاق می‌افتد و دیگری حمایت از جلالی است که عامل رژیم صهیونیستی است. مخرج مشترک این دو موضوع، منافع رژیم صهیونیستی و دوستان آن است. اما از همه مهم‌تر، اقدامات فوق که ناشی از دستپاچگی و آشفتگی لابی صهیونیستی و جبهه مخالف با توافق در وین است، یک نشانه مهم و جدی مبنی بر این است که با پیشرفت‌های اخیر در گفت‌وگوهای تهران، مذاکرات وین به مراحل نهایی خود رسیده است.

واکنش اولیانوف

درهمین حال به گزارش «ایسنا»، میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز گذشته در توییتی نوشت: اگر با مقامات بالا رده اتحادیه اروپا این‌چنین رفتار شود، آن وقت عامه مردم باید چه انتظاری داشته باشند؟ بیایید امیدوار باشیم که این تنها سوءتفاهمی باشد که دیگر تکرار نمی‌شود.

توضیح آلمان

همچنین به گزارش «ایسنا»، سخنگوی وزارت کشور آلمان در این خصوص گفت: چیزهای زیادی می‌توانند دلیل این حادثه باشند، از جمله مسائل مرتبط با پرواز یا مسیر سفر و حادثه پیش آمده ممکن است لزوما به خود شخص ارتباطی نداشته باشد.

درخواست آزادی احمدرضا جلالی

همچنین معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی خواستار توقف اعدام و آزادی یک جاسوس ایرانی-سوئدی شد. به گزارش «ایسنا»، انریکه مورا، روز گذشته در توییتی نوشت: در این زمان که همچنان منتظر از سرگرفتن سفرم به بروکسل هستم، می‌خواهم خاطرنشان کنم در زمانی که تهران بودم خواستار توقف اعدام احمدرضا جلالی و آزادی وی به دلایل بشردوستانه شدم.

فرانسه کاردار ایران را احضار کرد

درخبری دیگر به گزارش «ایرنا»، روز پنج‌شنبه بعد از آنکه وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای، از بازداشت دو فرد اروپایی سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی در کشورمان خبر داد، پاریس اعلام کرد که این دو نفر تبعه فرانسه هستند و در این ارتباط کاردار ایران را احضار کرده است. همچنین وزارت خارجه فرانسه «بازداشت دو تبعه فرانسوی در ایران» را محکوم و سرپرست سفارت ایران را احضار کرد. در بیانیه این وزارتخانه ادعا شده است: «دولت فرانسه خواستار آزادی فوری این دو شهروند فرانسوی است.»