از دیگر سو ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۰ اسفند از مسکو و تهران خواست که «تصمیمات» لازم را برای احیای توافق هسته‌‌‌ای وین بگیرند. همچنین تروئیکای اروپایی نیز در بیانیه‌‌‌ای خطاب به مسکو با اشاره به اینکه «توافق روی میز است» نوشتند که این درخواست روسیه خطر فروپاشی توافق را در بر دارد.لذا با وجودی‌که در چند روز اخیر خبرها و اظهارنظرها حکایت از این داشت که روسیه به نوعی باعث مانع تراشی در مسیر مذاکرات شده است، اما اکنون محمد مرندی، مشاور رسانه‌‌‌ای هیات ایران در مذاکرات وین می‌‌‌گوید: «مانع اصلی در مذاکرات وین مخالفت آمریکا با برداشتن کامل تحریم‌هاست.»به گزارش «ایسنا» مرندی در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: «پاسخ آمریکا به مطالبات ایران به تاخیر افتاد و طرف آمریکایی تا این لحظه برداشتن کامل تحریم‌ها را نپذیرفته و ایران مخالف این مساله است.»مشاور رسانه‌ای هیات ایران در وین خاطرنشان کرد: «نقش کشورهای غربی مثبت و سازنده نبود و آنها به منظور فریب دادن ایران عمدا تاخیر و تعلل می‌کنند.»وی همچنین گفت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران درخصوص مطالبات ایران در مذاکرات قاطع‌‌‌تر از حسن روحانی است.مرندی در ادامه تاکید کرد تهران در مذاکرات کنونی در وین خواسته‌‌‌های بیشتری نسبت به توافق قبلی ندارد. وی گفت که بعد از بحران اوکراین طرف‌‌‌های غربی عجولانه خواستار به‌‌‌دست آوردن توافق شدند. محمد مرندی در ادامه تاکید کرد: «اروپایی‌‌‌ها و آمریکایی‌‌‌ها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که نمی‌‌‌خواهند تحریم‌ها را بردارند و تضمین بدهند.» این مقام ایرانی ادامه داد: «تضمین‌‌‌هایی که روسیه خواسته است متوجه آمریکا و غرب است، نه ایران.»

تاریخ مشخصی برای بازگشت به مذاکرات وجود ندارد

مشاور هیات ایران در وین همچنین تاکید کرد که تاریخ مشخصی برای بازگشت به مذاکرات وین وجود ندارد. بر اساس این گزارش، علی باقری، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران روز جمعه وین را به مقصد تهران ترک کرد. جوزپ‌بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه در توییتی از ایجاد وقفه در مذاکرات وین خبر داد و درعین حال گفت متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.این درحالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز با انتشار توییتی در مورد اعلام تنفس در مذاکرات وین گفت: «وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌‌‌ساز حل‌‌‌ موضوعات باقی‌‌‌مانده و بازگشت نهایی باشد.»

از سوی دیگر فیلیپ ارورا، مذاکره‌‌‌کننده ارشد فرانسه در مذاکرات وین روز گذشته در توییتی نوشت: «تروئیکای اروپایی از اینکه انریکه مورا مجبور شد گفت‌‌‌وگوها درخصوص بازگشت به برجام را به دلیل عوامل خارجی متوقف کند، ناامید شده است. توافق خوب روی میز است. ضرورت حیاتی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وجود دارد و در صورت عدم‌موفقیت، توافق ازهم پاشیده خواهد شد.»

هشدار تروئیکای اروپا به مسکو

همچنین بعد از آنکه مسکو خواستار تضمین کتبی از سوی آمریکا برای ادامه روابط تجاری با ایران شد، تروئیکای اروپا در بیانیه‌‌‌ای مشترک با بیان اینکه درخواست روسیه از آمریکا برای ارائه تضمین‌‌‌ کتبی، درخواستی خارج از برجام است، خواستار نهایی شدن هرچه سریع‌‌‌تر توافق به دست آمده در جریان مذاکرات وین شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه، انگلیس و آلمان، سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه در بیانیه‌‌‌ای مشترک به روسیه هشدار دادند خواسته‌‌‌اش برای دریافت ضمانت جهت تداوم روابط اقتصادی-تجاری‌‌‌اش با ایران در پی متحمل شدن تحریم‌های واشنگتن به خاطر جنگ اوکراین، خطر از بین رفتن توافق هسته‌‌‌ای ایران را در بر دارد که«روند مذاکرات آن تقریبا تکمیل شده است.»

در این بیانیه آمده است: «هیچ کسی نباید به دنبال سودجویی از مذاکرات برجام[توافق هسته‌‌‌ای] برای دست یافتن به تضمین‌‌‌هایی باشد که جدا از برجام هستند.» به ادعای این سه کشور اروپایی، «این کار خطر فروپاشی توافق را در بر دارد.» در این بیانیه همچنین آمده است، توافق روی میز باید در نهایت فوریت نهایی شود.

تصمیم مهم در تهران و مسکو

ایالات متحده روز جمعه ۲۰ اسفند از مسکو و تهران خواست که «تصمیمات» لازم برای احیای توافق هسته‌‌‌ای وین را بگیرند در حالی که درخواست‌‌‌های لحظات آخر روسیه مذاکرات را از مسیر خود منحرف کرده است.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده، پس از آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرد وقفه‌‌‌ای در مذاکرات هسته‌‌‌ای افتاده است، به خبرنگاران گفت: «باید در جایی مانند تهران و مسکو تصمیماتی گرفته شود.» وی افزود: «ما اطمینان داریم که می‌توانیم به‌‌‌طور دوجانبه به برجام بازگردیم اگر که آن تصمیمات در جایی مثل تهران و مسکو گرفته شود.» در دور کنونی مذاکرات میان ایران و قدرت‌‌‌های جهانی که در وین، پایتخت اتریش، انجام می‌شود به نظر می‌‌‌رسید که طرفین در حال دستیابی به توافقی برای احیای برجام هستند، اما روسیه هفته گذشته به‌‌‌طور ناگهانی درخواست‌‌‌های جدیدی را مطرح کرد که مذاکرات را تحت‌‌‌الشعاع خود قرار داد.روسیه گفت خواستار دریافت تضمین کتبی از ایالات‌متحده است که تحریم‌های بین‌المللی کنونی علیه مسکو تاثیری بر روابط تجاری آن با تهران نخواهد گذاشت. ند پرایس به خبرنگاران گفت: «تحریم‌های جدید علیه مسکو کاملا بی‌‌‌ارتباط با برجام است و نباید هیچ تاثیری بر مذاکرات بگذارد.»وی افزود: «ما قصد نداریم هیچ پیشنهاد جدید و ویژه‌‌‌ای در رابطه با این تحریم‌ها به روسیه بدهیم.» پرایس تایید کرد که راب مالی، مسوول هیات آمریکایی در مذاکرات وین، با اعضای گروه خود به واشنگتن بازگشته است. او هشدار داد که فرصت باقی‌‌‌مانده برای نجات توافق هسته‌‌‌ای «بسیار اندک» است.

نمی‌‌‌خواهیم روسیه، ‌‌‌برجام را گروگان بگیرد

همزمان یک دیپلمات اروپایی گفت در صورت مانع‌‌‌تراشی و پافشاری روسیه برای دریافت تضمین در مذاکرات هسته‌‌‌ای وین، انتخاب «گزینه‌‌‌های دیگر» ممکن است. به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، این دیپلمات بدون اینکه به جزئیات بیشتری درباره «گزینه‌‌‌های دیگر» احتمالی اشاره کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر در نهایت این مانع‌‌‌تراشی روسیه پابرجا بماند، ما مجبور خواهیم شد به گزینه‌‌‌های دیگر نگاه کنیم. ما نمی‌‌‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد.»