دنیای اقتصاد - محمد خرمی: یک سال از فعالیت دولت نهم با ریاست محمود احمدی‌نژاد سپری شد. روز گذشته در طبقه دوم ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صفار هرندی برای سومین‌بار در مقابل خبرنگاران حاضر شد و به سوال‌های آنها پاسخ داد. در این جلسه خبرنگاران تمامی سوالات خود را مطرح کردند و بسیاری از آنها پاسخ خود

را گرفتند. عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت نهم

در ابتدای این نشست صفار هرندی به تشریح عملکرد یک‌ساله و سیاست‌های فرهنگی دولت نهم پرداخت و قدم‌های برداشته شده را مطابق با شعارهای مطرح‌شده دانست.

وی گفت: دولت به عنوان یک مجموعه هماهنگ، شعارهای بسیاری مطرح کرده که در آن مهرورزی، خدمت و عدالت دیده می‌شود. برآورد شخصی من این است که در ارتباط با شعارهای مطرح‌شده قدم‌های جدی برداشته شده است. ممکن است با آرمان‌های ترسیم‌شده فاصله داشته باشیم، اما مهم این است که دولت ناکام نبوده است.

وی با اشاره به کارنامه فرهنگی دولت در سال گذشته گفت: در عرصه‌های گوناگون چون فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و سینمایی کارنامه درخشانی در طول سال گذشته داشته‌ایم. آمارهای موجود نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد پیشرفت و ارتقایی را نسبت به گذشته داشته‌ایم.

صفار هرندی در ادامه افزود: در تلاش هستیم که هر چه زودتر مجتمع‌های فرهنگی به بهره‌برداری برسد تا هنرمندان در این مجتمع‌ها به کارهای خود بپردازند. این کار با اعطای مبالغ هنگفتی در حال انجام است که در طی انجام سفرهای استانی به مراکز مختلف اعطا شده است. این مبالغ از ۶۰میلیون تا ۳۰۰میلیون را شامل می‌شود که با در نظر گرفتن وسعت استان‌ها در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که صدور مجوز برای نشریات تخصصی سرعت گرفته، گفت: در صدور مجوز برای نشریات تخصصی چنان شتابی گرفته‌ایم که کم‌کم به سمت به روز شدن پیش‌ می‌رویم، به طوری که دوستان هم‌اکنون به تقاضاهایی که در اسفندماه سال گذشته به ثبت رسیده است، پاسخ می‌دهند.

وی در ادامه به سینما اشاره کرد و گفت: در سینما هم صدور پروانه ساخت و نمایش از نوبت‌های چند‌ماهه به نوبت‌های دو هفته‌ای رسیدیم. علاوه بر آن، تعداد کتاب‌های مجوز گرفته افزایش یافته و در این زمینه ارتقای کمی داشته‌ایم. اما تاکید من بر کیفیت است. در ارتباط با معاونت هنری نیز از اقدامات خوب ما اهتمام به تئاتر بود و این بودجه با اهتمام دولت افزایش پیدا کرد تا رضایت نسبی اهالی تئاتر را فراهم کند. اشتهای این هنر به حق زیاد است و تلاش می‌کنیم تا بودجه آن را افزایش دهیم.

صفار هرندی با اشاره به حوزه فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد. معتقدیم اگر در جامعه به فرهنگ عمومی توجه شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد و برای اصلاح بعضی از آنها در آغاز راه هستیم با این وجود به اصلاح برخی از مواردی منفی که در جامعه ظاهر شده بود، پرداختیم و در بعضی موارد مانند حباب بودن، ایجاد هیجان و ابزارهای سلبی و تخریبی راه گفت‌وگو با قشرهای مختلف را گشوده‌ایم.

چاپ کتاب‌های متناسب با شئون اسلامی

صفار هرندی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت صدور مجوز پیش از چاپ گفت: آمار افزایش کمی را در حوزه کتاب نشان می‌دهد و ما از ۳۸هزار و ۵۴۶ عنوان چاپ کتاب و تجدید چاپ در سال ۸۳، به ۵۱هزار و ۹۱۶ در سال ۸۴ رسیدیم که نشان از افزایش صدور مجوز و چاپ می‌دهد. تحلیل این رقم‌ها نشان می‌دهد که ما در نیمه دوم با افزایش روبه‌رو بودیم. از سوی برخی از ناشران دل‌مشغولی‌هایی وجود دارد و بعضی از کتاب‌ها همدوره صدور و مجوزشان به درازا کشیده است و برخی از کتاب‌ها هم یک روزه مجوز خود را دریافت کرده‌‌اند.

وی در ادامه افزود: در گذشته برخی کتاب‌ها که مجوز دریافت کرده‌اند اصلا متناسب با شئون اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی نبودند و روشن است که مطابق قانون عمل شده است و براساس ضوابط و چارچوب اقدام می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همواره تاکید کرده‌ام که از ادبیات داستانی مبتذل حمایت نخواهیم کرد. ما از ادبیاتی که سرشکستگی کشور را در پی دارد، حمایت نخواهیم کرد.

حمایت از جمع‌آوری دیش‌های ماهواره

صفارهرندی با بیان این مطلب در زمینه جمع‌آوری دیش‌های ماهواره از عملکرد نیروی انتظامی حمایت می‌کنیم، گفت: این مساله مبتنی بر یک نگاه قابل دفاع از نیروی انتظامی است، چرا که نیروی انتظامی طبق قانون عمل می‌کند، این در صورتی است که اگر برجرم مشهود تکیه می‌کند، حق دارد، ولی اگر به صورت پنهانی باشد، تا وقتی که ماموریتی ندارند، تفحص هم ندارند. زمانی که ماهواره بدون کنترل وارد جامعه می‌شود، تبعات زیادی دارد. بنابراین نمی‌توان بدون کنترل از ماهواره بهره‌مند شد.

برخی رسانه‌ها در جنگ لبنان شکست خوردند

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص «حمایت نقادانه از حرکت حزب‌ا... لبنان» گفت: نقد و تخریب را باید از هم جدا کرد، برخی مطبوعات و سایت‌ها در زمان درگیری حزب‌ا... با رژیم صهیونیستی که البته بسیار محدود بودند، مسیری را پیمودند که از اسرائیل حمایت می‌کردند.

صفارهرندی افزود: این گروه در چند سال گذشته هم تاکید داشتند، غلبه جریان سلطه آمریکا جریانی طبیعی است و ملت‌ها بی‌خود در مقابل این جریان دفاع می‌کنند و این سرنوشت محتوم است.وی ادامه داد: کسانی که این تفکر را در روزنامه‌ها و تحلیل‌های خود ارائه می‌کردند، نیاز به پاسخ ندارند و سرنوشت جنگ اخیر حزب‌ا... با اسرائیل بهترین پاسخ و حالت برای این تفکر در عمل است.

ضرورت هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌‌های دولتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درپاسخ به پرسش دیگری درباره هماهنگی این وزارتخانه با نهادهای فرهنگی دیگر گفت: همه فعالیت‌های فرهنگی نمی‌تواند با یک مدیریت واحد اداره شود، ولی مراکز و نهاد‌های فرهنگی می‌توانند با هم هماهنگ باشند و به تنوع در عرصه فرهنگ کمک بیشتری بکنند. البته این هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌های دولتی از ضرورت‌ها است. وی از شورای انقلاب فرهنگی به عنوان محور کلان این هماهنگی نام برد و افزود: این شورا در نگاه کلان مدیریت فرهنگی را وحدت می‌بخشد، اما در حوزه‌‌های اجرایی همه مراکز و نهادهای فرهنگی نمی‌‌تواند با یک مدیریت حرکت کنند.

ایران با طراحی و گروهی تازه منتشر می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره انتشار مجدد روزنامه ایران اظهار داشت: اینکه توقیف این روزنامه محصول اختلاف سلیقه شخصی من با یکی از مدیران خودم است، تنها جاذبه‌های ژورنالیستی است و من هم البته این جذابیت را انکار نمی‌‌کنم اما در عالم واقعی چنین مطالبی اصلا صحت ندارد. اتفاقی در روزنامه ایران افتاد و احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد و خواست اذهان عمومی توقف این روزنامه بود.

وی افزود: پرونده روزنامه ایران در دستگاه قضایی در حال بررسی است و نتیجه بررسی برای ما به عنوان نماینده دولت در این امر قابل قبول و احترام است و با صدور حکم این روزنامه در دادگاه منع قانونی انتشار این روزنامه برداشته خواهد شد و این روزنامه به زودی با طراحی و گروهی تازه منتشر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: مطرح می‌شود چه تضمینی وجود دارد تا در آینده چنین اتفاقی رخ ندهد، من معتقدم در کار روزنامه‌نگاری هیچ چیز تضمین شده‌ای نیست اما باید جهت‌گیری‌هایمان به گونه‌ای باشد تا میزان خطاهایمان پایین بیاید.

برخورد معاونت سینمایی با منتقدانش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مقابله معاونت سینمایی با منتقدانش گفت: هیچ تهدیدی از ناحیه دوستان همکار من در معاونت‌های مختلف به نهادهای رسانه‌ای، حقانیت ندارد و در مجموع وظیفه هر نهادی است که در مقابل قضاوت‌های نابه‌جا و دروغ واکنش نشان دهد.