دولت در صورتی ثروت دارد که مردم ثروتمند باشند

وزیر کشور در سی و چهارمین جلسه هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی باید در اجرای ابلاغیه رهبری در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی حضور فعالانه و مستقل داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پور‌محمدی، وزیر کشور طی سخنانی در‌ سی‌و‌چهارمین جلسه هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، از مهندس خاموشی رییس اتاق بازرگانی ایران برای حضور در سمینار استانداران و طرح مسائل مربوط به بخش خصوصی در این سمینار دعوت به عمل آورد.

وزیر کشور درباره مساله کنترل قاچاق با اشاره به مرز زمینی ۸‌ هزار کیلومتری ایران با کشورهای همسایه، گفت: متاسفانه به دلیل عدم‌کنترل لازم بر مرزهای کشور، روزانه ۵‌میلیون لیتر قاچاق سوخت انجام می‌شود و طبق آمار موجود سالانه ۵ تا ۶‌میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود. دولت در صورتی ثروت دارد که مردم ثروتمند باشند

وی با بیان این مطلب که مشکل قاچاق با کنترل مرزها حل نمی‌شود، ادامه داد: ما برای مبارزه با قاچاق و کنترل مرزها جدی هستیم و به‌رغم مشکلات فراوان از جمله عدم‌تامین بودجه کافی برای کنترل مرزها توانسته‌ایم قاچاق را تا‌ درصدی کاهش دهیم و تلاش خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد.

وی درباره قاچاق چای نیز خواستار افزایش کیفیت چای داخلی، بهبود وضعیت بسته‌بندی و رعایت سایر استانداردها از سوی تولیدکنندگان چای داخلی کشور شد و گفت: در صورتی که تولیدکنندگان چای داخلی، ذائقه مصرف‌کننده را لحاظ نمایند، ما هم توان خود را برای جلوگیری از قاچاق چای همچون گذشته به کار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حمایت از توسعه صادرات و تقویت تاسیسات مرزی در دو طرف مرز، اذعان کرد: در چندماهی که از عمر دولت سپری شده کارهای زیادی در این جهت انجام داده‌ایم و در این مساله کاملا جدی هستیم.

وی با اشاره به جلسات خود با استانداران غرب کشور در سنندج گفت: طی مذاکرات صورت گرفته این استانداران را برای برقراری مراودات جدی با کشورهای هم مرز تشویق کرده و اختیارات تام به آنها داده‌ایم. ضمن اینکه در شرق کشور نیز مذاکرات و توافقنامه‌‌های خوبی با کشورهای افغانستان و پاکستان انجام شده است.

وی با بیان این مطلب که سیاست جدی ما تشویق صادرات است، اظهار کرد: به زودی بازارچه‌‌ها و معابر جدیدی برای برقراری مراودات تجاری با کشور عراق باز می‌کنیم، اما کیفیت و قدرت رقابت به تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی بستگی دارد تا میزان استقبال از کالاهای ایرانی در بازار این کشورها افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیات‌نمایندگان اتاق ایران مبنی بر اینکه عدالت با تولید ثروت سر ستیز ندارد، با تایید این مطلب گفت: دولت در صورتی ثروت و قدرت دارد که مردم قدرتمند و ثروتمند باشند.

وی درباره اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: بخش خصوصی بایست در اجرای صدر اصل ۴۴ قانون اساسی حضور فعالانه پیدا کند و به طور مستقل وارد عمل شود.

وی ضمن تشریح تئوری امنیتی افزود: در‌خصوص تامین و ایجاد امنیت در شرق و غرب کشور پس از پذیرفتن این مسوولیت، اعلام کردیم که برای رساندن امنیت به حد مطلوب باید به توسعه توجه کنیم، لذا شورای توسعه غرب و پس از آن شورای توسعه شرق را راه‌اندازی کردیم تا از این مجرا به امنیت پایدار و فراگیر برسیم.

وزیر کشور درباره لایحه قانون انتخابات ضمن دفاع از لایحه آن را بسیار پیشرفته خواند و گفت: نباید با کلی‌گویی و مبهم‌گویی یک لایحه ۱۶۰ ماده‌ای را که کار کارشناسی و علمی‌ فراوانی بر روی آن انجام شده است، مخدوش کنند.

وی ضمن استقبال از نقدهایی که درباره این لایحه می‌شود برای هر‌گونه مباحثه، مذاکره و دفاع از این لایحه اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه سخنان خود میزان امتیازدهی به تولیدکنندگان در استان‌ها را بر اساس شاخص‌‌هایی از جمله بالا بردن سطح درآمد ملی و ایجاد اشتغال پایدار در استان‌ها عنوان کرد.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش ضمن محکوم کردن روحیه کارفرمایی برای دولت‌‌ها، خاطرنشان کرد: اصلاح این اخلاق غلط نیاز به زمان دارد و ما آن را در برنامه‌‌های خود قرار داده‌ایم.

وی همچنین با بیان اینکه نباید پولدار شدن را محکوم کرد، گفت: غنی و دارا بودن عیب نیست، بلکه باید تلاش شود تا این پول‌ها از راه خلاف به دست نیاید و این فرهنگ ایجاد شود که در سلطه پول و ثروت قرار نگیریم، بلکه ثروت را در خدمت بگیریم.

وی با بیان اینکه دولت برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار تلاش می‌کند، افزود: ما در تعامل و حمایت از بخش خصوصی جدی هستیم و ایجاد اشتغال سالم، مولد و پایدار را تعقیب می‌کنیم. ضمن اینکه به شدت از سیاست کوچک‌سازی دولت حمایت کرده و اجازه سرمایه‌گذاری‌‌های جدید را به دولت نمی‌دهیم.

وی گفت: یکی از مشکلات جذب سرمایه‌‌های خارجی این است که جدول سقف سرمایه خارجی برای ما مشخص نیست، چه دولت و چه بخش خصوصی برای سرمایه باید از قواعد شفاف‌تری برخوردار باشند. دولت برای تولید اشتغال به تنهایی نمی‌تواند وارد عمل شود و به ورود بخش خصوصی در این عرصه به شدت نیاز داریم.

وزیر کشور در ادامه به مساله قاچاق سوخت اشاره کرد و از طرح‌های متعدد دولت برای پیگیری مشکل بنزین در کشور خبر داد.

وی سفرهای استانی رییس‌جمهور را در راستای کمک به وضعیت شهرستان‌ها و مناطق محروم کشور ارزیابی کرد و گفت: در ظرف ۱۱‌ماه، دویست شهر کشور را از نزدیک بازدید کردیم و این خلاقیت خوبی است، ضمن اینکه میزان پیشرفت استانداران را در اجرای مصوبات هیات‌دولت در سفرهای استانی پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان سخنانش پیروزی حزب ‌ا... لبنان بر رژیم صهیونیستی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در کشور ما در بخش اقتصادی نیز همپای گفتمان غالب سیاسی و فرهنگی حرکت کرده و گفت: در این مسیر چشم امید ما به فعالان عرصه تولید و صنعت است.

سیدعلینقی خاموشی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در این نشست درباره ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد: هدف غایی ما در این برهه از زمان، جا انداختن ابلاغیه مقام رهبری است و فعالیت‌‌های دیگر حتی صادرات در این مقطع زمانی جزو اهداف‌جانبی قرار می‌گیرند.

وی گفت: اتفاقی که ساختار اقتصاد ۷۰ساله ایران را عوض کرد، ابلاغیه مقام رهبری است و شرط حصول بیش از ۵۰‌درصد این ابلاغیه بر عهده بخش خصوصی است و هر کس که احساس مسوولیت می‌کند، باید به صورت جدی برای پیاده کردن این ابلاغیه اقدام کند.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه دستگاه اجرایی کشور آماده اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ نیست و ما باید این بخش را به راه بیاوریم گفت: بخش خصوصی برای رسیدن به این مرحله خیلی تلاش کرده و زجر کشیده است، لذا نباید بگذاریم این فرصت از دست برود.

وی تاکید کرد: ما خواهان ورود بخش خصوصی در صنایع انحصار برداشته شده در صدر‌اصل ۴۴ هستیم و می‌خواهیم توان و لیاقت خود را با حضور در این بخش نشان بدهیم.

رییس اتاق ایران افزود: اکنون که شرایط برای بخش خصوصی باز شده است، بخش خصوصی می‌تواند بهتر از دولت از فاینانس‌های خارجی استفاده کند و این نیازمند تلاش و جنب‌و‌جوش بخش خصوصی است.