مذاکره برای افزایش صادرات برق به عراق - ۲۹ مرداد ۸۵

وزیر برق عراق برای افزایش صادرات برق ایران به این کشور و مذاکره در خصوص ساخت نیروگاه دیروز اولین جلسه خود را با وزیر نیروی ایران برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر برق عراق دیروز اولین جلسه خود را در حالی با فتاح، وزیر نیروی ایران برگزار کرد که ایران در حال حاضر ۱۵۰مگاوات برق ‌به این کشور صادر می‌کند و قرار است تا دو نیروگاه کلید در دست به ظرفیت، هر کدام ۵۰۰مگاوات در این کشور احداث ‌کند. اگر چه سال گذشته دو کشور در خصوص احداث نیروگاه‌های یاد شده به توافق رسیده بودند، اما به نظر می‌رسد که به تاخیر افتادن عملیات اجرایی احداث این نیروگاه‌ها دلیلی برای آغاز دوباره مذاکرات بوده است. بنابر این گزارش، وزیر برق عراق امروز و فردا نیز جلساتی را با مسوولان وزارت نیرو برگزار خواهدکرد.

این در حالی است که کشور به دلیل کمبود تولید به ویژه در خوزستان با خاموشی‌های متعددی رو‌به‌رو است به طوری که چندی پیش مسوولان امر رسما اعلام کردند که به دلیل بروز مشکلات در خوزستان قادر به صادرات برق خوزستان به عراق نیستند. بر همین اساس قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توانیر از تبادل، خرید و فروش و ترانزیت برق ایران با کشورهای همسایه به میزان سالانه ۲ تا ۳میلیارد کیلو وات ساعت خبر داد.

مسعود حجت نیز اظهار داشت: ایران قبل از پیروزی انقلاب با کشورهای همسایه ارتباط الکتریکی نداشت، اما از سال ۷۰ به بعد برای تقویت دوستی با کشورهای همسایه این باب آغاز شد، به طوری که در حال حاضر ایران با تمام کشورهای همسایه مبادله، خرید و فروش و ترانزیت برق تا میزان ۳میلیارد کیلووات ساعت انجام می‌دهد. وی در خصوص صادرات برق به عراق، گفت: میزان صادرات برق ایران به عراق در حال حاضر در خانقین به ۱۵۰ مگاوات می‌رسد و شرکت توانیر در حال بررسی‌های کارشناسی برای افزایش این میزان از مرزهای خوزستان، آذربایجان و مرزهای غرب کشور است. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به این که ایران در حال حاضر از نظر ساخت تجهیزات برق تا حدودی به خودکفایی رسیده، افزود: قبل از پیروزی انقلاب تمام تجهیزات تولید برق وارداتی و ۹۰درصد تجهیزات خطوط انتقال و ۷۰درصد خطوط توزیع وارداتی بود، اما در حال حاضر این موارد برعکس شده، به گونه‌ای که ایران در ساخت تجهیزات توزیع برق به خودکفایی رسیده است و گام به سوی صادرات گذاشته است.

وی ادامه داد: ۹۰درصد ساخت تجهیزات خطوط انتقال در حال حاضر در داخل کشور انجام می‌شود و ۱۰درصد بقیه به علت نداشتن توجیه اقتصادی وارد می‌شود.