پرتوهای مایکروویو زیان آور است

یک کارشناس مواد رادیواکتیو هشدار داد: عدسی چشم، روده، مثانه و غدد جنسی مردان در برابر پرتوهای مایکروویو بسیار حساس‌ هستند. مهندس علی گورانی با اشاره به این که پرتوهای مایکروویو به دلیل انتقال حرارت به قسمت‌هایی از بدن که در آنها گردش خون وجود ندارد، مضر هستند، اظهار کرد: امواج مایکروویو قادر هستند در بافت‌های بدن انسان نیز مانند مواد غذایی تولید گرما کنند که در این صورت باعث سوختگی می‌شوند، البته خطر این امواج زمانی است که بر اثر بی‌احتیاطی در دستگاه باز بوده و یا محافظ‌های در دچار اشکال باشند.

وی ادامه داد: به این ترتیب پرتوهای مایکروویو می‌توانند باعث کشته شدن اسپرم در مردان و ناباروری موقت آنها شوند.

مهندس گورانی افزود: همچنین، به دلیل این که عدسی چشم‌ها به گرما بسیار حساس‌ هستند، بنابراین پرتوگیری دائم با پرتوهای مایکروویو می‌تواند سبب بیماری‌های مختلف چشمی از جمله آب‌مروارید شود، ضمن آن که این پرتوها باعث تحریک‌پذیری روده و اختلال در کارکرد مثانه نیز می‌شوند.

این کارشناس بهداشت محیط و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان با اشاره به این که بدن انسان با قرار گرفتن در میدان‌های حرارتی مایکروویو واکنش نشان می‌دهد، توصیه کرد: تاکنون به درستی مشخص نشده است که چه مقدار از امواج مایکروویو برای انسان ایجاد خطر نمی‌کند، لذا لازم است از پرتوگیری غیرضروری اجتناب شود.