لذت آشپزی با مکنده‌های پرقدرت آشپزخانه

بازارچه- دیگر گذشت آن زمان که زنان خانه‌دار نیمی از وقت خود را برای طبخ غذا در مطبخ‌های تنگ و تاریکی که اکثر آنها در زیرزمین خانه‌ها واقع می‌شد، می‌گذراندند و پس از اتمام آشپزی بوی غذای طبخ‌شده تا مدت‌ها از لباس و سر و جان بانوی خانه به مشام می‌رسید. امروز، با گسترش علم و تکنولوژی و ورود وسایل پیشرفته به عرصه زندگی انسان، بسیاری از مشکلات زندگی رفع شده است.

هود یکی از لوازمی است که با روی کارآمدن آشپزخانه‌های اپن کاربرد بیشتری در آشپزخانه‌‌ها پیدا کرد.

در واقع از وقتی دیوار بین آشپزخانه و سالن‌های پذیرایی منازل برداشته شد، برای عدم تداخل این دو فضا، نیاز به پدیدآمدن وسایل جدید هم به وجود آمد. شاید اگر بخواهیم از ضروری‌ترین این وسایل نام ببریم، هودهای آشپزخانه نمونه‌های خوبی باشند که تلاش فراوانی در عدم تداخل فضای آشپزخانه با سایر فضاهای منزل دارند.

مسلما همین مساله بسیاری از سازندگان را به رقابت با یکدیگر واداشته است به طوری که انواع و اقسام هودهای آشپزخانه با مارک‌های خارجی و ایرانی با کیفیت‌های متفاوت به بازار راه پیدا کرد‌ه‌اند. شاید اگر بخواهیم در تهران از مکان‌هایی که در اصطلاح، بورس این محصول هستند نام ببریم، باید بگوییم خیابان‌های سهروردی، فرجام، شیراز، کاشانی، فردوسی، سعدی و بنی‌هاشم از مراکز اصلی عرضه انواع و اقسام هودهای آشپزخانه هستند. البته منبع تغذیه این مراکز، حوالی چهار راه گلوبندک و پارک‌شهر است که به صورت عمده این محصول را در اختیار مغازه‌داران قرار می‌دهند. برای سردرآوردن از کم و کیف و چند و چون هودهای آشپزخانه، منطقه بنی‌هاشم را برمی‌گزینیم که به گفته بسیاری از خریداران نسبت به سایر مراکز، انواع هود را با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌کنند. کمی گشت و گذار در این خیابان، مارک‌های مختلفی از هودهای خارجی و ایرانی را با ما آشنا می‌کند. مارک‌های خارجی «الین» (elin)‌ «جت‌ایر»، «تکنو واین»، «ایلیدکو» و... و مارک‌های ایرانی نام آشنا نظیر، کن، بیمکث و... در این مکان وجود دارند.

«سوداچی» یکی از فروشندگان این محصول، می‌گوید: هودهای خارجی که در بازار وجود دارند معمولا از مزایای بسیاری برخوردارند به طوری که دارای قدرت مکش بالایی هستند، به عنوان مثال آنها تا متراژ ۸۵۰متر مکعب قابلیت مکندگی دارند. ضمن اینکه احتیاج به هواکش ندارد و دود را درون خود تجزیه می‌کنند. «سوداچی» در ادامه می‌گوید: متاسفانه از بزرگ‌ترین ضعف‌های نمونه‌های ایرانی، قدرت مکش پایین آنها است به طوری که اکثر آنها تا ۲۵۰مترمکعب بیشتر قدرت مکش ندارند، ضمن اینکه بیشتر آنها دارای موتور پلاستیکی هستند. در حالی که نمونه‌‌های خارجی معمولا با موتورهای فلزی از دوام بسیار بیشتری برخوردارند.

این فروشنده در ادامه در مورد نقاط ضعف هودهای ایرانی، می‌گوید: متاسفانه هودهای ایرانی از سرویس‌دهی قابل توجهی برخوردار نیستند، حال آن که انواع خارجی از سریع‌ترین سرویس‌دهی و خدمات پس از فروش برخوردار هستند.

گشتی درون مغازه‌های مختلف، نمونه‌های بسیاری از هودهای زیبا و جالب را پیش رویمان می‌گذارد.

«شـهـابـی» یـکـی دیـگـر از فروشندگان در مورد گران‌ترین و ارزان‌ترین نمونه هودهای درون بازار، می‌گوید: گران‌ترین هودها، محصول شرکت «تکنو» ایتالیا هستند که قیمتی حدود ۲میلیون تومان دارند و علت این گرانی، قابلیت‌های این محصول نظیر کنترل‌دار بودن، صداخفه‌کن، سنسور گرما و دود، تایمر و از همه مهم‌تر قدرت مکش بسیار بالای آنها است. وی در ادامه می‌گوید: ارزان‌ترین نمونه هود درون بازار قیمتی حدود ۳۵هزار تومان دارد که محصول داخلی است.

اما رقابتی که سازندگان را به تکاپو واداشته فقط به کیفیت ختم نشده، بلکه تنوع در شکل ظاهر را نیز شامل شده است.

وجود انواع و اقسام هود آشپزخانه در طرح‌های جالب، دلیلی بر این مساله است.

به گفته اکثر فروشندگان، هودهایی که به صورت شومینه وجود دارند در میان خریداران مورد استقبال گسترده‌ای واقع شده‌اند، حال آنکه در مقابل طرح‌های کابینتی و تخت به دلیل ظاهر ساده کمتر مورد توجه قرارمی‌گیرند.

کـاشـانــی، یـکـی دیـگر از فروشندگان هودهای ایرانی در مورد مشتریان مختلفی که به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند، می‌گوید: اکثر افراد در واقع هر چقدر پول دهند همان قدر هم آش می‌‌خورند، اما آنچه مسلم است بیشتر افراد که می‌‌خواهند هودهای بسیار لوکس با ظاهری شیک تهیه کنند باید به خیابان شیراز بروند، البته آنجا مجبور‌ند با قیمت تقریبا ۲۰‌درصد گران‌تر از سایر مکان‌ها محصول‌ دلخواه خود را تهیه کنند...

به هر حال گشتی در بازار هود فروش‌ها برای چند ساعتی ما را به این نتیجه می‌رساند که شایسته است تولیدکنندگان ایرانی هم به رقابت با سازندگان خارجی برخیزند و دست به تولید هودهایی بزنند که درست مثل نمونه‌های خارجی از قابلیت‌های مناسب‌تری برخوردار باشند.به گفته فروشندگان، در میان هودهای ایرانی، هودکن و بیمکث با قیمتی حدود ۳۵‌تا ۱۵۰‌هزار تومان پرفروش‌ترین هودهای بازار هستند.

نصیری، یکی از افرادی است که برای خرید هود به خیابان سهروردی مراجعه کرده است.

به گفته وی، هودهای ایرانی از کیفیت پایینی برخوردارند، هودهای خارجی هم قیمت بالایی دارند، از طرفی هودهای چینی نیز با کیفیتی به مراتب پایین‌تر از هودهای ایرانی دربازار حضور دارند که به اسم هود خارجی از به فروش می‌رسند.