دنیای اقتصاد: فاجعه انسانی و کشتار مسلمانان در میانمار طی دو روز اخیر با واکنش‌های جدی از سوی مقامات و مردم ایران روبه‌رو شده است. علاوه‌بر مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه، بسیاری از گروه‌های سیاسی و مردمی نیز به جمع معترضان جدی کشتار مسلمانان میانمار پیوسته‌اند. حسن روحانی که عصر دیروز برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری به آستانه قزاقستان سفر کرد، پیش از عزیمت به قزاقستان در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه «در میانمار فاجعه بزرگ انسانی در حال وقوع است»، از سکوت و کوتاهی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی برابر جنایت علیه مسلمانان میانمار انتقاد و اعلام کرد که دنیای اسلام نمی‌تواند در این باره سکوت کند.

جلسات سران کشورها درباره فاجعه میانمار

براساس آنچه «ایرنا» گزارش داد، رئیس‌جمهوری همچنین از برگزاری جلساتی با سران کشورها درباره بررسی اوضاع میانمار در حاشیه اجلاس یاد شده خبر داد و گفت: امروز در میانمار یک فاجعه بزرگ انسانی و یک پاکسازی قومی و ایدئولوژیک در حال وقوع است و صدها هزار مسلمان در این منطقه آواره شده‌اند و دنیای اسلام نمی‌تواند در مقابل این اقدامات سکوت کند. روحانی با انتقاد از سکوت و کوتاهی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی برابر این جنایات در میانمار تاکید کرد: باید فشارها علیه دولت و ارتش این کشور افزایش یافته و سازمان‌های بین‌المللی تحرک داشته باشند و همسایگان این کشور نظیر چین و بنگلادش نیز باید در راستای رسیدگی به آوارگان همکاری و کمک کنند. پیش از این حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، کمک به مسلمانان میانمار را یکی از اهداف سفر حسن روحانی به آستانه قزاقستان معرفی کرده و نوشته بود که این سفر برای اتحاد امت برای کمک به مسلمانان میانمار نیز هست.

چند روز پیش سازمان ملل در بیانیه‎ای اعلام کرد که تعداد کشته‎های مسلمانان روهینگیا در میانمار بیش از هزار نفر است. به گزارش «الف»، منابع وابسته به سازمان ملل متحد چند روز گذشته اعلام کرده بودند که در پی حملات خشونت‌بار ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا حدود ۳۸ هزار روهینگیایی تا روز ۳۱ اوت از مرز گذشته و وارد بنگلادش شده‌اند. این مرگبارترین و جنایت‌بارترین تعامل دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا طی دهه‌های اخیر است و به همین دلیل مسلمانان جهان این اقدام دولت میانمار را نوعی «نسل‌کشی» برشمردند. ارتش میانمار درباره سرکوب اقلیت روهینگیا مدعی‌ است که مشغول عملیات «پاکسازی» این مناطق از «عناصر افراطی» است. ارتش میانمار در سال ۲۰۱۲ نیز حدود ۲۰۰ نفر از مسلمانان روهینگیا را در ایالت راخین کشته و ۱۴۰ هزار نفر را نیز آواره کرده بود.

علاوه‌بر حسن روحانی، روز گذشته رئیس دفتر او نیز به فاجعه انسانی در میانمار واکنش نشان داد. سید محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با محکوم کردن شدید فاجعه نسل‌کشی مسلمانان میانمار، تصریح کرد: افراطی‌گری و تروریسم در هر شکل و ظاهری مردود و محکوم است. او که این مطلب را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، ابراز امیدواری کرد که با حرکت همه کشورهای اسلامی جلوی این‌گونه جنایت‌ها هر چه سریع‌تر گرفته شود. واعظی همچنین تاکید کرد: ما نیز تمام تلاش خود را برای حل این مساله از طریق اجماع کشورهای اسلامی انجام خواهیم داد.

ظریف: اکنون وارد عمل شویم

در این میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم دیروز در پیام توییتری، با اشاره به ادامه جنایت‌ها علیه مسلمانان میانمار تاکید کرد: «جامعه بین‌الملل هیچ توجیهی برای اجازه دادن به ادامه نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در برابر دیدگان ما ندارد. ما باید اکنون وارد عمل بشویم، پیش از آنکه بسیار دیر شود.»

فرمان لاریجانی به کمیته ویژه مجلس

از سوی دیگر، مجلسی‌ها نیز اعتراض خود به این فاجعه انسانی را اعلام کردند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی کشتار مسلمانان میانمار را یک فاجعه جدید عظیم انسانی در عصر حاضر خواند و تاکید کرد: «از آن فاجعه‌بارتر، سکوت مدعیان حقوق بشر و برخی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است که با بی‌تفاوتی نظاره‌گر این وقایع هولناک، نقض حقوق بشر و نسل‌کشی مسلمانان در میانمار هستند.»

رئیس مجلس ضمن محکوم کردن این فاجعه انسانی موکدا خواستار ورود هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و رسیدگی فوری به وضعیت موجود شد. لاریجانی کمیته ویژه‌ای را با مسوولیت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تشکیل داد تا اقدامات پارلمانی لازم را برای توقف فوری این جنایت و ارسال کمک‌های بشردوستانه به عمل آورد. همچنین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود در دو توییت که به زبان انگلیسی منتشر شد، نسبت به نسل‌کشی مسلمانان در میانمار واکنش نشان داد و با «فاجعه انسانی» خواندن آن، غفلت جامعه جهانی در این باره را غیرقابل قبول دانست. نماینده تهران در مجلس در این پیام همچنین یادآوری کرد: پیش از آنکه دیر شود، رهبران جهان اسلام و نخبگان برای توقف این فاجعه انسانی اقدام و همکاری کنند.

علی مطهری دیگر نماینده تهران و نایب‌رئیس دوم مجلس هم در یادداشتی نوشت: «امروز مسلمانان میانمار مظلوم‌ترین مردم دنیا هستند و عکس‌العمل مسلمانان درباره آنها جالب است که کمترین بوده و حداکثر چند تظاهرات انجام شده است. خبری از تشکیل جلسه سازمان همکاری اسلامی نیست. معلوم نیست چرا ما مسلمانان به فکر تشکیل یک نیروی مشترک نظامی شبیه ناتو نیستیم که در اینگونه موارد وارد عمل شود.» به گزارش «ایسنا» این نماینده مجلس ادامه داد: «جنایت‌های دولت میانمار جز با نیروی نظامی متوقف نمی‌شود. از ایران اسلامی انتظار بیشتری می‌رود. اقدام ترکیه بهتر از ما بود که به بنگلادش اعلام کرد مسلمانان اخراج شده از میانمار را بپذیرد و ترکیه هزینه اقامت آنها در بنگلادش را پرداخت خواهد کرد.»

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران هم دو روز پیش در خطبه نماز جمعه تهران با بیان اینکه امیدی به مجامع جهانی برای اقدام علیه کشتار مسلمانان میانمار نیست، از مردم کشورهای اسلامی خواست وارد عمل شده و با راهپیمایی و تظاهرات این جنایت را محکوم کنند. علاوه‌بر مسوولان، گروه‌های سیاسی و مردمی نیز به جمع معترضان جنایات علیه مسلمانان در برمه پیوستند. نمازگزاران تهرانی جمعه گذشته، پس از اقامه نماز در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار راهپیمایی اعتراضی خود را برگزار کردند. راهپیمایان در این مراسم خواستار شکستن سکوت از سوی مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در حمایت از مسلمانان میانمار شدند. همچنین جمعی از احزاب و تشکل‌های زنان در نامه‌ای با محکوم کردن نسل‌کشی مسلمانان در میانمار، از سازمان ملل و جامعه جهانی خواستند از همه ابزارها برای پایان دادن به این مصیبت استفاده کنند. براساس گزارش «ایسنا» انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، جامعه زنان انقلاب اسلامی، جامعه زینب، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب و کمیته زنان خانه احزاب ایران ازجمله احزاب و تشکل‌هایی بودند که به جنایات در میانمار اعتراض کردند.