دفاع معاون اول از کابینه دوازدهم عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد: یک روز پس از اعلام فهرست وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای حضور در دولت، اسحاق جهانگیری از گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم دفاع کرد؛ او که بار دیگر با حکم حسن روحانی به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری ابقا شد، کابینه را «تلفیق مدیران باتجریه و جوان» خواند و تاکید کرد که کابینه معرفی شده، «اندوخته بسیار خوبی» دارد و حضور افراد جوان در این فهرست و انرژی و روحیه جوانی آنها به دولت و تصمیم‌گیری‌هایی که نیازمند روحیات جوانی و متهورانه برای تصمیم‌گیری است، کمک می‌کند.

براساس آنچه«ایرنا» از اظهارات اسحاق جهانگیری گزارش داد، معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: ترکیب کابینه علاوه‌بر وزرا، معاونان رئیس‌جمهوری هم هست به‌طوری‌که در حال حاضر حدود ۳۴ نفر در تصمیم‌گیری‌ها و کمیسیون‌ها فعال هستند.وی با بیان اینکه کل دولت دوازدهم برای مقابله با چالش‌ها و قول‌هایی که آقای رئیس‌جمهوری به مردم داده است، کارآمد است، اظهار کرد: برداشتم از کابینه این است که قادر بوده هم برای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهوری و هم مقابله با چالش‌های پیش‌رو کار جدی انجام دهد.

انصراف وزیر پیشنهادی علوم در دقیقه 90

اسحاق جهانگیری در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران درباره گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم که هنوز از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس معرفی نشده است، انصراف این فرد را تایید کرد؛ موضوعی که «دنیای اقتصاد» در گزارش روز گذشته خود با عنوان «اکران کابینه دوازدهم» به احتمال آن اشاره کرده بود. معاون اول رئیس‌جمهوری توضیح داد: «برای وزارت علوم با یکی از برادران توافق شده بود که در لحظات آخر ایشان اعلام کردند من به دلایلی نمی‌توانم حضور داشته باشم.»حسن روحانی در نامه معرفی وزیران پیشنهادی که روز سه‌شنبه به پارلمان ارسال کرد، معرفی وزیر پیشنهادی علوم را به وقتی دیگر موکول کرد. از همان ساعت ابتدایی پس از این اقدام روحانی، خبرها از کناره‌گیری فردی که گفته می‌شد گزینه اصلی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم است حکایت داشت. گمانه‌زنی‌ها علی خاکی‌صدیق را گزینه نهایی رئیس‌جمهوری برای این وزارتخانه معرفی می‌کردند. با این حال دیروز جهانگیری نیز در اظهاراتش در جمع خبرنگاران انصراف این گزینه را که برای وزارت علوم نهایی شده بود، تایید کرد.

رد نامزدی صالحی برای وزارت علوم

با این همه دیروز خبری دیگر نیز درباره گزینه مورد نظر رئیس‌جمهوری برای وزارت علوم انتشار یافت؛ برخی نام علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت یازدهم را به‌عنوان وزیر پیشنهادی مورد نظر روحانی برای وزارت علوم مطرح کردند. البته ساعتی بعد، علی‌اکبر صالحی درباره خبر منتشر شده مبنی‌بر اینکه او جدی‌ترین گزینه وزارت علوم است، گفت: پس از جلسه هیات دولت با این شایعه روبه‌رو و شگفت‌زده شدم؛ علتش هم این است که تابه‌حال کسی در این خصوص با من صحبتی نکرده است. فکر می‌کنم استنباط شخصی یکی از بزرگواران بوده؛ از طرفی، صالحی زیاد داریم.

ناتمام ماندن فهرست کابینه

به هر روی اقدام حسن روحانی در ارسال فهرست «ناتمام» کابینه، موضوعی بی‌سابقه بوده است؛ امری که محور یکی از سوالات دیروز خبرنگاران از جهانگیری نیز بود. جهانگیری در این باره تاکید کرد: «با توجه به شرایط یا باید آقای رئیس‌جمهوری معطل می‌کردند و کابینه را عقب می‌انداختند تا با فرد بعدی توافق صورت بگیرد یا سرنوشت دولت را سریع‌تر تعیین می‌کردند چون تصمیم اول آقای رئیس‌جمهوری این بود که مثل دور گذشته در مراسم تحلیف این کار را انجام دهند که دو، سه روز این تصمیم عقب افتاد.» براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهوری باید لیست کابینه را اعلام کند. البته بر مبنای تفسیری از این آیین‌نامه، رئیس‌جمهوری می‌تواند همه کابینه را اعلام کند یا بخشی از آن را.جهانگیری همچنین دیروز گفت که رئیس‌جمهوری در اولین فرصت وزیر پیشنهادی علوم را معرفی می‌کند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهوری پس از مراسم تحلیف دوهفته فرصت دارد اسامی وزیران پیشنهادی کابینه را به پارلمان معرفی کند. بر این اساس روحانی برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم ۹ روز فرصت دارد.

تکاپوی فراکسیون‌ها برای رای اعتماد

مجلسی‌ها هم فعالیت‌های کمیسیونی و فراکسیونی خود برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی را از روز چهارشنبه آغاز کردند. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس هم دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» به جزئیات جلسه دیروز این فراکسیون برای بررسی روند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اشاره کرد و گفت که جلسات فراکسیون امید با وزرای پیشنهادی از روز شنبه آغاز خواهد شد و جلسات از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب به‌صورت متوالی با وزرای پیشنهادی تشکیل می‌شود و برنامه‌های هر یک از وزرا بررسی خواهد شد.سخنگوی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر حضور تک تک وزرا در جلسات مجمع عمومی فراکسیون امید ادامه داد: قرار است روز یکشنبه آینده پیش از نشست علنی مجلس و همچنین پس از اتمام جلسات کمیسیون‌ها، در ساعت ۱۸ جلساتی با برخی دیگر از وزرا برگزار کنیم و روز دوشنبه نیز پیش و پس از جلسات کمیسیون‌های تخصصی تشکیل جلسه دهیم. او جمع‌بندی فراکسیون امید درباره وزیران پیشنهادی را به پس از برگزاری همه جلسات یاد شده موکول کرد.

استفاده از قومیت‌ها

از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری که دیروز به دفاع از وزیران پیشنهادی پرداخت، در بخش دیگری از اظهاراتش در میان خبرنگاران به موضوع بهره‌گیری از همه قومیت‌ها در سطوح مدیریتی اشاره کرد. او با تاکید بر اینکه هم رئیس‌جمهوری دراین موضوع جدی هستند و هم من پیگیری می‌کنم این اتفاق بیفتد، تصریح کرد: این مساله برای قومیت‌ها هم وجود دارد و ما اصرار داریم که حتما از معاونان وزرا، استانداران، سفرا، قومیت‌ها و افرادی از استان‌ها حضور داشته باشند.معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین درخصوص میانگین سن اعضای کابینه یادآور شد: اصرار بر این است حتی‌الامکان فردی که به سن بازنشستگی رسیده در رده معاونان کمتر استفاده کنیم، مگر استثنا باشد.

اختیارات ستاد اقتصاد مقاومتی

جهانگیری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره درخواست اختیارات ویژه برای ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به هر حال توقعی فراتر از تعهدات دولت است که رهبر معظم انقلاب از مجموعه کشور خواسته‌اند و باید برای کار بزرگ همه به صحنه بیایند و تلاش کنند. او با بیان اینکه متناسب با این مطالبات باید اختیاراتی هم در اختیار ستاد اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد، اظهار کرد: این اختیارات می‌تواند هم در حوزه دولت و هم در حوزه فعالیت قوای دیگر باشد. جهانگیری پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری را ایجاد شغل و کار جدی در اقتصاد کشور و امنیت سرمایه‌گذاری دانست و با بیان اینکه این مساله باید هم در قوانینی که مجلس تصویب می‌کند و هم در اقدامات قوه‌قضائیه و هم حرکت نهادهای بازرسی نیروهای اطلاعاتی مدنظر قرار گیرد، گفت: آنها هر حرکتی که می‌خواهند، انجام دهند باید یکی از محاسباتشان این باشد که این حرکت چقدر می‌تواند به امنیت سرمایه‌گذاری در کشور لطمه بزند یا تقویت‌کننده امنیت سرمایه‌گذاری باشد. جهانگیری همچنین گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی باید دارای اختیاراتی باشد که از قوای دیگر بخواهد تصمیمات آنها در این راستا باشد و اینها مسائلی است که در این دوره دنبال می‌کنیم.