دنیای اقتصاد: روز گذشته نشستی با عنوان «عراق پس از داعش» در محل روزنامه اطلاعات و ازسوی سایت دیپلماسی ایرانی برگزار شد که در آن نشست صادق خرازی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل، محسن حکیم مشاور ارشد سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق، حسن دانایی‌فر، سفیر پیشین ایران در عراق و ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان در ایران سخنرانی کردند. خرازی در این نشست با اشاره به اینکه امروز دوره نفوذ و اقتدار ایران است و برای آن هزینه‌های بسیاری صرف شده، ادامه داد که شاید برخی از روی بی‌تجربگی از ما انتقاد کنند چرا در منطقه حضور داریم ولی حقیقت این است که اگر در جایی مثل لبنان اقتدار نداشتیم، امروز کسی صدای‌مان را نمی‌شنید. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه ایران هرگز نخواسته به‌دنبال هژمونی تشیع باشد، تاکید کرد که اگر ایران به‌دنبال گسترش هژمونی شیعه بود به بالکان نمی‌رفت و از فلسطین و افغانستان با اکثریت اهل سنت دفاع نمی‌کرد. برای ما حقیقت و موجودیت جهان اسلام شرط بوده است.

سفیر پیشین ایران در سازمان ملل با بیان اینکه مساله عراق نباید دستاویز جریانات سیاسی داخل ایران شود، ادامه داد: «سپاه و نیروی قدس و مجموعه کسانی که امروز در منطقه اقتدار تاریخی ایران را رقم می‌زنند اقدامی نادر و منحصربه‌فردی را رقم می‌زنند و باید بگویم موقعیتی که ایران امروز در منطقه دارد با هیچ دوره تاریخی قابل مقایسه نیست. این موقعیت و واقعیت نتیجه قدرت رهبری ایران است، همچنین بخش عمده این ‌قدرت در اقتدار منطقه‌ای ایران متجلی شده و علاوه بر آن در هیچ دوره‌ای ایران چنین قدرت منطقه‌ای نداشته است.»

عوامل موثر در پیروزی علیه داعش

همچنین محسن حکیم مشاور ارشد سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق در نشست «عراق پس از داعش»، گفت: «داعش نسل سوم القاعده در عراق بود.» به گزارش «ایسنا» حکیم فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی در اهمیت مبارزه با نیروهای تکفیری تروریستی داعش و همچنین کمک‌های ایران در راستای مبارزه با این گروه را موثر دانست و گفت: «عامل سوم در پیروزی عراق علیه داعش خیزش بزرگ مردمی و حضور جوانان عراقی برای مبارزه با این گروه بود.»

حکیم ادامه داد: «زمانی داعش حدود ۴۰ درصد خاک عراق را اشغال کرده بود، ولی اکنون بر اثر این مبارزات نزدیک به چهار درصد خاک عراق در اختیار داعش است.»

مشاور ارشد سیاسی عمار حکیم به موضوع عراق پس از داعش اشاره کرد و گفت: «یکی از مسائل پیش‌روی عراق پس از داعش مسائل امنیتی است. در آن زمان گرچه داعش روی زمین در عراق حضور ندارد ولی تلاش خواهد کرد که به شکل هسته‌های زیرزمینی و در قالب فعالیت‌های ضدامنیتی اقداماتی را انجام دهد و در همین چارچوب نیازمند بازسازی سازمان‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی عراق هستیم.»

تهدید داعش فکری و امنیتی

از سوی دیگر حسن دانایی‌فر، سفیر پیشین ایران در عراق نیز در این نشست اعلام کرد که داعش نظامی در عراق تمام شده ولی داعش فکری و امنیتی می‌تواند همچنان در این کشور ادامه پیدا کند.

حسن دانایی‌فر که به مدت ۶ سال سفیر ایران در عراق بوده و به تازگی محل خدمت خود را ترک و به تهران بازگشته است، با اعتقاد بر اینکه عراق بعد از داعش وارد مرحله جدیدی شده و فرصت‌ها و تهدیدهایی در برابر آن قرار دارد به تشریح برخی از این فرصت‌ها پرداخت و گفت: «یکی از این فرصت‌های مهم حمایت مرجعیت از روند سیاسی و دولت‌سازی در عراق است که باید دولتمردان عراق به خوبی از آن استفاده کنند. امروز به برکت وجود مرجعیت آگاه و بیدار این وضعیت به‌وجود آمده است و باید از آن حداکثر استفاده شود.» او همچنین گفت که امروز با توجه به پیروزی‌های به‌وجود آمده اعتماد به نفس خوبی به ارتش عراق، نیروهای مردمی و حشد الشعبی بازگشته است. دانایی‌فر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش‌های پیش‌روی عراق پس از داعش اشاره کرد و گفت: «انباشت مطالبات اقتصادی، رفاهی و ویرانی‌های باقی‌مانده از جنگ‌های گذشته یکی از چالش‌های اصلی پیش روی دولت بغداد است.» او دیدگاه‌های تجزیه‌طلبانه و آرمان‌خواهانه برخی در عراق را مولفه‌ای عنوان کرد که می‌تواند تبدیل به چالش جدیدی برای دولت عراق شود. دانایی‌فر راهکار مشکلات عراق را طرح آشتی ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز مردم عراق در کنار یکدیگر عنوان کرد و گفت: «رهبران و اقوام مختلف در عراق باید به این نتیجه برسند که لازم است همگان تلاش‌شان را معطوف به پیشرفت و بهبود وضعیت عراق کنند و از برخی دیدگاه‌های آرمان‌خواهانه و آرمان‌گرایانه که ممکن است به عراق لطمه وارد کند، دوری کنند.» همزمان ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌هایش پرداخت و گفت: «داعش از مسیرهای اجتماعی و اقتصادی به جذب نیرو می‌پردازد و مقابله نظامی صرف با آن کافی نیست.» ناظم دباغ تاکید کرد که داعش امروز فقط یک پدیده نظامی نبوده و یک پدیده ایدئولوژیک است. دباغ تاکید کرد که اگر کمک جمهوری اسلامی نبود شاید امروز عراق داعشی داشتیم. باید مراقب اربیل و سایر بخش‌ها و به فکر حل ریشه‌ای مسائل باشیم. داعش درحال استفاده از تفرقه بین شیعه و سنی است.