دنیای اقتصاد: یک روز پس از اعلام نام حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور دوازدهم ایران، با شمارش آرای ۲۵۲۳ صندوق رای «لیست امید» نیز به‌عنوان پیشتاز قاطع انتخابات شورای شهر تهران معرفی شد. این دومین تجربه موفق اصلاح‌طلبان در دو سال اخیر است که با ارائه فهرستی از نمایندگان خود تحت عنوان «لیست امید»، توانستند ۳۰ کرسی تهران در مجلس شورای اسلامی و نیز ۲۱ کرسی در شورای شهر تهران را تصاحب کنند.

عیسی فرهادی فرماندار تهران صبح دیروز در نشستی خبری نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش را براساس شمارش آرای ۲۵۲۳ صندوق از مجموع ۳۹۵۷ صندوق اخذ رای تهران اعلام کرد. بر این اساس محسن هاشمی با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار رای نفر اول است. او که نامش به‌عنوان یکی از سرلیست‌های امید مطرح شده بود، در شرایطی توانست بیشترین آرای مردم تهران را از آن خود کند که فاصله آرای او با مهدی چمران به‌عنوان سرلیست اصولگرایان، به بیش از یک میلیون و صد هزار رای رسیده است.

براساس اعلام فرمانداری تهران، پس از محسن هاشمی، به ترتیب مرتضی الویری با یک میلیون و ۴۰۱ هزار و ۶۴۵ رای، احمد مسجد‌جامعی با یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۷۴۱ رای، شهربانو امانی با یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۸۰۵ رای و محمدجواد حق‌شناس با یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۴۹ رای منتخبان دوم تا پنجم شورای شهر تهران شدند. همچنین بهاره آروین، سیدابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده، سیدآرش حسینی میلانی، حسن خلیل‌آبادی، علی اعطا، زهرا صدراعظم نوری، محمد سالاری، سیدحسن رسولی، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، زهرا نژادبهرام، سیدمحمود میرلوحی، الهام فخاری، محمدعلی خانی و بشیر نظری، نفرات ششم تا بیست و یکم شورای شهر تهران شدند.

پس از این پیروزی، مهدی چمران رئیس فعلی شورای اسلامی شهر تهران به رئیس‌جمهوری و منتخبان شورای پنجم تبریک گفت. او در جلسه شورای شهر خطاب به احمد مسجد‌جامعی و محمد سالاری گفت: شما وظیفه مهمی در انتقال تجربیات و فراهم کردن شرایط برای برگزاری جلسات انتقال تجربه در شورا بر عهده دارید. احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر فعلی تهران و منتخب شورای پنجم نیز با تشکر از مردمی که ساعت‌ها برای مشارکت در انتخابات در صف ایستادند و همچنین هنرمندان، نویسندگان، فرهیختگان و اصحاب فکر و فرهنگ که مردم را به حضور و مشارکت گسترده در این فعالیت ملی و مدنی دعوت کردند، تاکید کرد که باید ساز و کاری برای همکاری و استفاده از تجربیات شخصیت‌ها و نهادهای علمی، فرهنگی و هنری و همچنین سایر نامزدهای انتخابات شورای شهر پنجم طراحی و اجرایی شود.

محسن هاشمی از گزینه‌های شهرداری تهران

با وجود آنکه پیش از این نیز نام محسن هاشمی بارها به‌عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد، اما حالا با رای بالای مردم تهران به او برای حضور در شورای شهر، برخی بر این باورند که این فرضیه بیش از پیش تقویت شده است. یکی از این افراد غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران است که محسن هاشمی را یکی از گزینه‌های شهرداری تهران معرفی می‌کند. او بر این باور است که محسن هاشمی اگر تمایلی داشته باشد، با توجه به سابقه و فعالیتی که داشته چه در مترو چه در حوزه شهری، از گزینه‌های شهرداری تهران است. براساس آنچه انتخاب نوشته، او در گفت‌و‌گویی تاکید کرد که باتوجه به پیروزی لیست امید در شورای شهر تهران، محمدباقر قالیباف به پایان فعالیت خود در شهرداری تهران رسیده و شورا فرد دیگری را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب خواهد کرد.

پیروزی لیست امید در شهرهای دیگر

لیست امید برای انتخابات شورای شهر، در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز همانند تهران با اقبال مردم مواجه شد و افراد حاضر در این لیست به شورای شهر راه یافتند. در شهر مشهد لیست امید توانست به طور کامل، کرسی‌های شورای شهر را تصاحب کند. اصلاح‌طلبان یزد نیز با کسب شش کرسی، اکثریت شورای شهر را به دست آوردند. از سوی دیگر در زاهدان نیز همه کرسی‌های لیست اصلاح‌طلبان وارد شورای شهر شدند و لیست ١١ نفره ائتلاف وحدت مردمی زاهدان توانستند همه ١١ کرسی شورای شهر زاهدان را به دست بیاورند و پیروز قاطع این انتخابات شوند. نیمی از کرسی‌های شورای شهر همدان هم به اصلاح‌طلبان رسید. بر این اساس لیست اصلاح‌طلبان موفق به کسب پنج کرسی از یازده کرسی شورای شهر همدان شد. در بندر عباس هم ۲ اصولگرا و ۳ اصلاح‌طلب در شورای شهر بندرعباس پیروز شدند. همچنین لیست اصلاح‌طلبان در هرمزگان سه نفر از اعضای خود را به شورای شهر فرستاد.

رکوردزنی تهرانی‌ها در انتخابات

همچنین آمارها نشان می‌دهد تهرانی‌ها در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه رکورد حضور در انتخابات را شکستند. براساس اظهارات عیسی فرهادی، فرماندار تهران مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید که البته این آمار بدون احتساب شرکت‌کنندگان در مناطق ۱ و ۲۰ است. به گفته او در سال ۹۲ مشارکت مردم تهران در انتخابات ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود که در این دوره ۹۰۰ هزار نفر به تعداد رای‌دهندگان اضافه شد که در مجموع در تاریخ مشارکت مردم تهران آمار بی‌نظیری ثبت شد.

پیشتازی قاطع لیست امید در انتخابات شوراها