دنیای اقتصاد: چهارمین نشست بین‌المللی آستانه با حضور هیات‌های سه کشور ضامن روند آستانه، شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری ترکیه و هیات‌های طرف‌های ناظر عضو آستانه با رایزنی دوجانبه هیات‌های تهران و مسکو روز گذشته در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد. این نشست از روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امورخاورمیانه و سدات اونال معاون وزیر امور خارجه ترکیه ریاست هیات‌‌های سه کشور ضامن را در این دور از مذاکرات برعهده دارند. استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در این نشست حضور دارد. خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد که مشاور سیاسی وزیر امور خارجه اردن نیز به‌عنوان ناظر در این نشست حضور دارد. همچنین برای اولین بار آمریکا در سطحی بالا در این نشست حضور می‌یابد و استوارت جونز دستیار موقت وزیر خارجه در امور خاور نزدیک قرار است در این نشست شرکت کند. بهرام قاسمی پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره خبر منتشر شده درباره دعوت قزاقستان از آمریکا که پیش‌تر در برخی از رسانه‌ها منتشر شد، گفته بود: «موضع ایران از ابتدا این بود که اجلاس آستانه باید در حد سه‌کشور (ایران،‌ روسیه و ترکیه ) باقی بماند.» وی تاکید کرد: «به هر حال فعلا از دید ما گستردگی حضور کشورها می‌تواند به کیفیت مذاکرات لطمه وارد کند.»

دیدارهای حاشیه‌ای جابری‌انصاری

همچنین استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و هیات همراه روز گذشته با جابری‌انصاری، معاون وزیر خارجه و رئیس هیات اعزامی ایران به کنفرانس بین‌المللی سوریه در آستانه دیدار کردند. به گزارش «ایسنا» در این دیدار دی‌میستورا و جابری‌انصاری درخصوص آخرین تحولات سوریه و روند آستانه رایزنی و تبادل نظر کردند. جابری‌انصاری در این دیدار، ضمن اشاره به ضرورت تسریع در حل‌وفصل بحران سوریه و سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص، براهمیت فعالیت جدی و مسوولانه سازمان ملل متحد و دیگر مذاکره‌کنندگان آستانه برای تحقق این هدف تاکید کرد.

از سوی دیگر، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه و جابری‌انصاری نیز روز گذشته در آستانه دیدار و گفت‌وگو کردند. در این ملاقات که هیات‌های اعزامی دو کشور به چهارمین کنفرانس بین‌المللی سوریه نیز حضور داشتند، لاورنتیف و جابری‌انصاری درخصوص آخرین تحولات سوریه و روند آستانه رایزنی و تبادل نظر کردند.

در عین حال جابری‌انصاری و سدات اونال رئیسان هیات‌های ایرانی و ترکیه‌ای در حاشیه نشست آستانه، تازه‌ترین تحولات در این کشور و روند مذاکرات سوری-سوری را بررسی کردند. در این نشست، طرفین ضمن بررسی دستاوردهای اجلاس کارشناسی اخیر سوریه به میزبانی تهران، شرایط موجود در این کشور، نیازها و چالش‌های پیش روی روند آستانه و همچنین اسناد در دستور کار مذاکرات را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند. هیات ایران و ترکیه همچنین در گفت‌وگوهایی صریح، نکات مورد توافق و اختلاف در زمینه بحران سوریه و روش‌های پایان آن را بررسی کردند.تاکنون سه دور نشست اصلی در سطح عالی‌رتبه درباره سوریه در شهر آستانه قزاقستان و دو دور نشست کارشناسی در تهران و آستانه برگزار شده است.