سفر روحانی  به اسلام‌آباد

دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه و در آغاز بیست و‌دومین نشست شورای وزیران امورخارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) کرسی ریاست دوره‌ای ایران بر شورای وزیران را رسما به پاکستان، میزبان این نشست واگذار کرد. به گزارش «ایرنا» نشست اکو پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، با سخنرانی وزیر امور خارجه ایران و خلیل ابراهیم آکچا دبیرکل اکو آغاز شد و ظریف به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای وزیران در چهار سال گذشته ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد ایران در این دوره به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای وزیران اکو، ریاست را رسما به سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود و مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی واگذار کرد. ایران از آذر ماه سال ۱۳۹۲ که بیست و یکمین نشست شورای وزیران اکو به میزبانی تهران برگزار شده بود، ریاست دوره‌ای آن را بر عهده داشت. وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه پاکستان به‌عنوان رئیس دوره‌ای جدید سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بتواند گام‌های خوبی برای تحقق اهداف این سازمان بردارد، تاکید کرد: «ایران حمایت قاطع خود را از اکو و رئیس دوره‌ای آن برای تحقق چشم‌انداز و اهداف پیش رو اعلام می‌دارد.» ظریف افزود: «سازمان اکو امکانات قابل‌توجهی دارد. به‌ویژه با توجه به اینکه تمام کشورهای منطقه مخصوصا از ۲۵ سال گذشته که هفت کشور دیگر هم به اکو پیوستند، محیط مناسبی برای همکاری‌های مطلوب منطقه‌ای فراهم شده است.»

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه ایران خود را متعهد به حمایت از سازمان همکاری اقتصادی (اکو) می‌داند تاکید کرد: «برای حصول اطمینان از تحقق نتایج مورد انتظار «چشم‌انداز اکو ۲۰۲۵»، قبل از هر چیز نیازمند معماری جدید اقتصادی منطقه‌ای برای همکاری و همگرایی در منطقه اکو هستیم.» او افزود: «این معماری جدید باید مبتنی بر یک الگوی کلان اقتصادی باشد و با مدل‌های رشد اقتصادی مناسب برای منطقه، حمایت شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «در اجلاس بیست و یکم شورای وزرا در نوامبر ۲۰۱۳ و همچنین در «بیانیه تهران» وزرا به روشنی اعلام کردند که همکاری مستمر منطقه‌ای در چارچوب اکو قبل از هر چیزی نیازمند تقویت ظرفیت‌های نهادی و عملیاتی سازمان است. این اقدام، اکو را قادر می‌سازد تا به موقع و به نحو موثری به نیازها و آمال کشورهای عضو پاسخ دهد. به این ترتیب و در پاسخ به این نیاز، ضرورت و اهمیت اصلاحات قوت گرفت و در ادامه با روندهای جهانی که در چارچوب دستورکار جهانی توسعه پس از ۲۰۱۵ پدید آمد، تقویت شد.»

او گفت هرچند اصلاحات و تغییرات مدنظر هنوز به سرانجام نرسیده، نقشه راه مربوط به آن که همان «چشم‌انداز اکو ۲۰۲۵» است، تدوین شده است.

ظریف تاکید کرد سازمان اکو به‌عنوان یک سازمان عضو-محور تنها در صورتی توفیق خواهد داشت که همه اعضا در آن حضور فعالی داشته باشند؛ ترتیبات و موافقت‌نامه‌هایی که کلیه اعضا در آن مشارکت نداشته‌اند تاثیرات منفی نهادی و ساختاری خود را بر سازمان اکو برجای گذاشته است. او با تاکید بر این موضوع که ایران خود را متعهد به ادامه حمایت از اکو می‌داند، ادامه داد: «ما بر این باوریم که سازمان همکاری اقتصادی بهترین گزینه برای همکاری بین کشورهای منطقه است. ما معتقدیم که منطقه گرایی برساخته اکو نه‌تنها چشم‌انداز توسعه اقتصادی فردی و جمعی کشورهای عضو را تقویت می‌کند، بلکه روابط سیاسی و امنیتی اعضا را نیز گسترش می‌دهد. ما می‌توانیم از طریق اجرای طرح‌های همکاری و همگرایی اکو ظرفیت‌های خود را برای مواجهه فردی و جمعی با چالش‌ها و کاهش آسیب‌ها بالا ببریم.» وزیر امور خارجه ایران با هدف شرکت در بیست و دومین نشست شورای وزیران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو»، دوشنبه شب به وقت محلی وارد پایتخت پاکستان شد. نشست کارشناسان ارشد اکو برای نهایی کردن مقدمات لازم برای برگزاری سیزدهمین اجلاس سران اکو که قرار است امروز چهارشنبه (۱۱ اسفند) برگزار شود، از روز یکشنبه گذشته در اسلام‌آباد آغاز شد و عصر روز دوشنبه به کار خود پایان داد.

اسلام‌آباد میزبان روحانی

همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته برای شرکت در اجلاس سران اکو به اسلام‌آباد سفر کرد. این دومین سفر روحانی به اسلام‌آباد در سال جاری است. رئیس‌جمهوری ایران در فروردین امسال سفری دوجانبه به اسلام‌آباد داشت. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سفر روحانی به اسلام‌آباد و همچنین نقش این سفر در تقویت هر چه بیشتر روابط دوستانه ایران و پاکستان گفت: «روابط بسیار خوبی بین دو کشور همسایه برقرار است و مناسبات گسترده و مشترکات فراوان در حوزه‌های فرهنگی، دینی، زبانی، تاریخی و... داریم.» ظریف تاکید کرد که همکاری‌های میان ایران و پاکستان در حوزه منافع مشترک دو کشور که یکی از آنها مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم است از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

آغاز به‌کار سیزدهمین اجلاس اکو در اسلام‌آباد مناسبتی شد تا «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری همزمان با این اجلاس، به دعوت رسمی نخست‌وزیر پاکستان عازم این کشور دوست و همسایه شود. رئیس‌جمهوری قرار است در این سفر مواضع و ‌دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در جمع سران کشورهای عضو این سازمان مهم اقتصادی ‌منطقه، تشریح و تبیین ‌کند.‌ روحانی همچنین در حاشیه اجلاس، با تعدادی از روسای دولت‌های شرکت‌کننده دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.‌ یکی از اهداف سفر کنونی، تلاش برای توسعه تعاملات میان ایران و پاکستان عنوان شده است. در این ارتباط بود که «اکرم ذکی» سفیر پیشین پاکستان در آمریکا و چین چند روز پیش تاکید کرد حضور روحانی در اسلام‌آباد نه‌تنها عاملی مهم برای افزایش اعتبار و جایگاه نشست سران اکو محسوب می‌شود، بلکه حضور دوباره وی در اسلام‌آباد ظرف مدت کمتر از یک سال، خود نشانه‌ای از روند رو به رشد و گرمای روابط دو همسایه است.