دنیای اقتصاد: نشست خبری سه‌شنبه‌های سخنگوی دولت با خبرنگاران، دیروز نه در پاستور بلکه در بهارستان و در جمع خبرنگاران پارلمانی برگزار شد؛ جلسه‌ای که حضور احتمالی حسن روحانی در انتخابات سال آینده و موضوعات مطرح شده از سوی رئیس قوه‌قضائیه درباره پرونده بابک زنجانی اصلی‌ترین محورهای سوالات خبرنگاران پارلمانی از محمدباقر نوبخت را شکل داد.

ساماندهی تعطیلات

از سوی دیگر «ساماندهی تعطیلات کشور» ازجمله سوالاتی بود که سخنگوی دولت در پاسخ به «دنیای اقتصاد» به پیگیری این موضوع در یکی از کمیسیون‌های دولت اشاره کرد و گفت هنوز در این کمیسیون به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. ساماندهی تعطیلات کشور ازجمله موضوعاتی است که طی یک سال اخیر به‌صورت جدی از سوی کارشناسان در حال پیگیری است. براساس آنچه نوبخت گفت، دولتی‌ها هم این موضوع را در دستور کار دارند؛ حال آنکه با وجود این پیگیری در دولت و نیز تدوین طرحی درباره تعطیلات در مجلس، به‌نظر می‌رسد تا سامان دادن به تعطیلات راه طولانی باقی است؛ زیرا بررسی طرحی که در مجلس در حالی پیگیری است نشان می‌دهد این طرح نیازمند کار کارشناسی بیشتری است. از سوی دیگر همکاری و همگرایی دولت و مجلس برای تدوین طرح یا لایحه‌ای برای سامان دادن به تعطیلات که از جمله مسائل مهم برای رسیدن به این هدف است نیز به اذعان نوبخت، به‌صورت جدی شکل نگرفته است. سخنگوی دولت با بیان اینکه لازم است کمیسیون ویژه بررسی تعطیلات رسمی در ارتباط با مسوولیت خود تسریع کند، گفت: برای ساماندهی تعطیلات دولت برنامه‌های لازم را پیش‌بینی کرده و قطعا به شکلی تصمیم‌گیری خواهد شد که این تعطیلات با کمترین هزینه ضمن در نظر گرفتن نیاز جامعه به نشاط در کشور اتفاق بیفتد.

همکاری دولت با قوه‌قضائیه در پرونده زنجانی

بر اساس آنچه گفته شد، برخی نکات در اظهارات دو روز پیش آیت‌الله آملی لاریجانی درباره پرونده بابک زنجانی و کم کاری دولت در این پرونده، یکی از محوری‌ترین سوالات خبرنگاران از سخنگوی دولت بود؛ سوالی که محمدباقر نوبخت در پاسخ به آن ضمن تشکر از قوه‌قضائیه برای بررسی به این پرونده گفت: دولت در این‌باره هر کمکی برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی انجام می‌دهد و با قوه‌قضائیه مساعدت و همکاری داشته و خواهد داشت. او با بیان اینکه آن بخش‌هایی که برای وزارت اطلاعات مکشوف است را این وزارتخانه می‌تواند در قالب اطلاعات کافی پشت پرده در اختیار قوه‌قضائیه قرار دهد، گفت: باید شناسایی شود چطور یک نفر می‌تواند نزدیک به ۳ میلیارد دلار از اموال و منابع عمومی را در اختیار داشته و استفاده کند.

او درباره آنچه کم‌کاری وزارت خارجه در این پرونده خوانده شد هم توضیح داد: «ما باید این درخواست را داشته باشیم ببینیم چه کاری باید وزارت خارجه یا وزارت اطلاعات انجام دهد که نداده است. اینها باید حتما روشن شود. انتظارمان این است که با مصداق هم روشن شود. دولت برای برخورد با این فساد بزرگ و مبرهن بسیار مصر است و امیدواریم قوه‌قضائیه رسالت و ماموریت تاریخی خود را در برابر دیدگان ملت که همه منتظرند انجام دهد.» نوبخت با تاکید بر اینکه دولت در هر موردی که قوه‌قضائیه نظر داشته همکاری می‌کند، درباره شائبه و ادعای مطرح شده بابک زنجانی مبنی بر اینکه برخی از پول‌ها به ستاد انتخاباتی روحانی داده شده اعلام کرد: چنین صحبتی را نشنیده‌ام، اما همواره دولت در این پرونده مطالبه‌گر بوده و بر ضرورت پیگیری و برگرداندن اموال و دارایی مردم مصر بوده است. اکنون این پرونده در اختیار قوه‌قضائیه است و ما متقاضی آنیم که بدون هیچ ماجرایی و هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کند. نوبخت تاکید کرد: قوه‌قضائیه از استقلال کافی برخوردار است. تقاضای ما هم این است که هر ادعایی را بابک زنجانی مطرح کرده رسیدگی و نتیجه آن اعلام و مطرح شود. ما آمادگی داریم هر نوع اطلاعات را به دستگاه قضا ارائه کنیم. نوبخت در عین حال گفت که مسائل مالی آقای روحانی شفاف است؛ بنابراین قوه‌قضائیه حتما بررسی می‌کند که این مساله چه بوده و در کدام دوره بوده است. اگرچه که باید دید آیا این ادعا درست است یا خیر. نوبخت همچنین درباره اینکه سه سال از مطرح شدن این پرونده می‌گذرد، اما هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است، گفت:‌ در مورد اقداماتی که انجام شده ما همیشه مطالبه‌گر بودیم و هر تخلفی که صورت بگیرد کوچک یا بزرگ باید پیگیری شود. سوال این است که چطور یک فرد آنقدر توانایی یافته که ۷/ ۲ میلیارد دلار ارز از کشور را در دست گیرد و چنین فسادی رخ دهد؟ سخنگوی دولت همچنین گفت: از قوه‌قضائیه انتظار می‌رود که با دقت و تلاش بیشتر این پرونده را دنبال کنند و تمام سوال‌هایی را که از اذهان عمومی پیش آمده پاسخ داده و روشن شود. نوبخت درباره حکم اعدام بابک زنجانی نیز گفت: مساله اعدام یک فرد، مشکل مردم را حل نمی‌کند و او باید هر مجازاتی که مستحقش است بکشد، اما باید منابع ارزی ملت به خزانه بازگردد.

ردصلاحیت روحانی حرف پوچی است

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه اصولگرایان تندرو در محافل و رسانه‌هایشان بحث ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات آتی را مطرح می‌کنند، تاکید کرد که ردصلاحیت حرف پوچ و بی‌ربطی است و ضرورت ندارد ذهن جامعه را درگیر کرد. سخنگوی دولت ارزیابی خود از سکوت روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم درباره احتمال کاندیداتوری‌اش را این‌گونه پاسخ داد: «آقای روحانی سکوت نکرد بلکه به سوال درباره کاندیداتوری‌اش پاسخ داد و گفت که الان این موضوع از نظر زمانی وجهی ندارد که اعلام شود چه اینکه اگر می‌گفتند می‌خواهد در انتخابات کاندیدا شود آنگاه هر صحبتی را مطرح می‌کرد در قواره کاندیداتوری ریاست‌‌جمهوری ارزیابی می‌شد.» نوبخت همچنین با رد آغاز فعالیت انتخاباتی دولت و تشکیل ستادی در وزارت ارتباطات گفت:‌ هنوز آقای روحانی اعلام کاندیداتوری نکرده که بگوییم ستاد تشکیل شده است. البته از آقای واعظی هم بنده در این زمینه سوال کردم که تکذیب کردند.

صندوق ذخیره فرهنگیان

او در پاسخ به سوال دیگری مربوط به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این پرونده نیز از سوی ضابطین قوه‌قضائیه در حال رسیدگی است و به‌صورت کامل باید به قوه‌قضائیه اطلاعات لازم داده شود و انتظار داریم بدون هیچ گونه اغماض و در جهت حفظ حقوق فرهنگیان با هر کسی که این تخلف را انجام داده برخورد قانونی شود. نوبخت همچنین در مورد جایگزینی واردات به ویژه در مورد واردات گاز با توجه به اینکه اقدامی که ترکمنستان انجام داده نیز گفت: ‌سرمایه‌گذاری وسیع در مورد طرح‌های گازی در حال انجام است که از آن محل تمام نیازهای داخلی را می‌توانیم پوشش دهیم و فکر می‌کنیم اقدامی که آنها انجام داده‌اند توسط شرکت ملی گاز با ترکمنستان باید حل شود و در صورتی که طرح‌های سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد دیگر نیازی به واردات نیست.

نوسانات ارز

او درباره تدابیر دولت برای نوسانات ارزی نیز گفت: با سازوکاری که طراحی شده قرار است دو موضوع را از هم تفکیک کنیم نخست حوزه‌ای که نقل و انتقالات تجاری و ارزی صورت می‌گیرد که باید این نقل و انتقالات در بانک‌ها انجام شود و به بانک‌ها هم ابلاغیه لازم انجام شود. نوبخت افزود: از نظام بانکی که پرداخت‌های ارزی انجام می‌دهد با خبر هستند که یک مجموعه کاملی غیر دستورالعملی که از سوی معاون اول اعلام شده قابل طرح‌ریزی است و در این شرایط ثبات قطعا به بازار ارز بر می‌گردد. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص حقوق‌های نجومی گفت: یکی از آن دو نفری که این حقوق‌ها را به بیت‌المال بازنگردانده هنوز در زندان است.