دنیای اقتصاد: موضوع سوال محمود صادقی نماینده تهران از وزیر اقتصاد درباره حساب‌های بانکی قوه‌قضائیه، دیروز برای اولین بار به صحن علنی مجلس کشیده شد؛ موضوعی که هفته گذشته و درست در تعطیلات پارلمان منجربه مراجعه نمایندگان دادستانی به منزل محمود صادقی برای بازداشت او و حواشی پس از آن شد. علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز پارلمان در جریان تذکر یکی از نمایندگان درباره حساب‌های قوه‌قضائیه تاکید کرد که هیچ کدام از این حساب‌های بانکی، شخصی نیست. رئیس مجلس در توضیحاتی در پاسخ به تذکر محمد دهقان، نماینده طرقبه گفت: این پول‌ها در حساب‌های مربوط به «قوه‌قضائیه» است؛ به آقای محمود صادقی نماینده تهران گفتم که بنده با اطلاع به شما می‌گویم و سوءتفاهم در جامعه به وجود نیاورید. در ریاست‌جمهوری یا دستگاه‌های اجرایی نیز بودجه‌ها در حساب دستگاه‌هاست، ولی نمی‌شود گفت در حساب شخص است.

ماجر اما به این پاسخ لاریجانی ختم نشد؛ محمود صادقی پس از اظهارات لاریجانی در تذکری اعلام کرد: «جلب غیرقانونی اینجانب برخلاف نص صریح اصل ۸۶ قانون اساسی و قانون نظارت بر نمایندگان بوده و صرفا به جهت تذکر اینجانب به وزیر اقتصاد برای ایجاد سپرده‌های بانکی قوه‌قضائیه بوده است.» به گزارش خبرگزاری فارس، صادقی با اشاره به اینکه قوه‌قضائیه نطق او را تهمت و توهین به این قوه تلقی کرد، گفت: «کجای نطق بنده توهین است من از وزیر اقتصاد سوال کردم که شما گفته‌اید که این حساب‌ها از مبانی قانونی و شرعی بوده است من سوال کردم که این مبانی قانونی و شرعی افتتاح حساب چیست؟ توضیح دهید با کدام موازین قانونی مطابق است.این تهمت است یا سوال یا درخواست است؟ یک نماینده مجلس نمی‌تواند سوال کند،‌به فرض هم تهمت باشد، مگر آیین نامه اجازه نمی‌دهد به فردی که مورد تهمت قرار گرفته است، ‌توضیحات خود را ارائه کند؟» این عضو فراکسیون امید در پرسشی خطاب به لاریجانی گفت: «شبانه ماموران دادستانی در جوار منزل بنده کمین کرده بودند و می‌خواستند با زور من را شبانه به دادستانی ببرند،‌ اما شما در نطق امروزتان هیچ اشاره‌ای به تعرضی که به نماینده مجلس شد نکردید. چرا از شان مجلس دفاع نمی‌کنید، تا کجا می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید؟ آرامش را کسانی به هم می‌زنند که نیمه شب نماینده مجلسی را جلب می‌کنند و افکار عمومی را دچار التهاب می‌کند و این رفتار قوه‌قضائیه ساختار شکنانه بود.»

علی لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر گفت: «جناب صادقی عزیز، همین نوع صحبت‌هایی که عرض کردید متناسب با روابط بین قوا نیست.» رئیس مجلس با بیان اینکه شما به سوال خود خطاب به وزیر اقتصاد مبنی‌بر اینکه براساس کدام ماده قانونی این دخل و خرج‌ها قانونی است، چیز دیگری اضافه کردید، گفتید که براساس کدام قانون به حساب شخصی این مبالغ داده می‌شود. اینجا همان نکته اتهام است.» لاریجانی با تاکید بر این نکته که اتهام زدن به افراد را اسمش را آزادی بیان نمی‌گویند،‌ افزود: «شما آبروی یک مسلمان را می‌ریزید، آبروی یک تشکیلات را می‌ریزید. انتظارم از شما که فرهیخته هستید این بود که بعد از حرف‌های من اصلاح می‌کردید، ‌اما این کار را نکردید. در سال‌های گذشته هم مواردی بود که خارج از حیطه نمایندگی پیش می‌آمد به نمایندگان می‌گفتیم بروند. مانند موردی که برای آقای مطهری پیش آمده بود، من به ایشان گفتم بروید در دادگاه شرکت کنید.» لاریجانی در ادامه با بیان اینکه کار دادستانی برای بازداشت محمود صادقی درست نبود، خطاب به این نماینده مجلس گفت: شما کار درستی کردید که به دادسرا رفتید و هیات نظارت باید جلسه بگذارد و موضوع حل شود. بگذارید همین روال ادامه یابد. با این همه دیروز محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گو با «ایلنا» گفت: بحث مربوط به شکایت دادستانی از صادقی که در مورد تذکر او بوده نیاز به بررسی بیشتری دارد و جلسه بعدی هیات نظارت روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد.