دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس دیروز با تقاضای تحقیق و تفحص از افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد کشور موافقت کردند. این در شرایطی است که پیش از این کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسات خود که با حضور محمود علوی، وزیر اطلاعات برگزار شد، به تقاضای تحقیق و تفحص از مسوولان و مدیران ارشد دوتابعیتی رای منفی داد، اما دیروز ۱۳۳ نماینده مجلس از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه، با این نظر کمیسیون مخالفت کرده و بر لزوم آغاز تحقیق و تفحص از مسوولان و مدیران ارشد دوتابعیتی تاکید کردند.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در قرائت گزارش این کمیسیون از بررسی موضوع تقاضای تحقیق و تفحص از مسوولان و مدیران ارشد دوتابعیتی گفت: پنج نفر از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسوولان و مدیران ارشد بودند که در نهایت این موضوع در جلسه ۱۳ مهرماه با حضور وزیر اطلاعات بررسی شد و کمیسیون این تقاضا را رد کرد، وی افزود: طبق گزارش‌های وزیر اطلاعات در استعلامات صورت گرفته ۷۹نفر از مدیران مشکوک به داشتن تابعیت مضاعف بوده‌اند که این امر در مورد ۳۵ نفر آنها به اثبات رسید و صلاحیت آنان برای احراز پست رد شده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین گفت: وزیر اطلاعات در این جلسه معتقد بود مشکل دوتابعیتی‌ها از استعلامات وزارت اطلاعات نیست، بلکه مشکل ناشی از خلاهای قانونی موجود است که اگر رفع شود موضوع قابل‌نظارت خواهد بود.

این اظهارات و گزارش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اما برخی موافقان تحقیق و تفحص از مسوولان دوتابعیتی را قانع نکرد تا از تقاضای خود منصرف شوند. در این باره می‌توان به اظهارات حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس که یکی از متقاضیان این تحقیق و تفحص است، اشاره کرد. او در اظهارات خود با تاکید بر اینکه دوتابعیتی‌ها به‌جای آنکه به وطن خود عشق داشته باشند، محبت یک کشور بیگانه را در دل خود به‌وجود می‌آورند، افزود: هنگامی که شرایط خاص و خطر برای کشور به‌وجود آید آنها افرادی هستند که اهل ریسک نبوده و حاضر نیستند بایستند و از منافع خاص ایران دفاع کنند و طبیعتا در مقابل کشوری که تابعیت دوم از آن گرفته‌اند، کوتاه خواهند آمد. او همچنین گفت: زمانی که این افراد می‌خواهند وارد ایران شوند به‌عنوان تبعه کشور بیگانه به آنها نگاه نشده و تشریفات لازم در این‌باره رعایت نمی‌شود که می‌تواند خطراتی را برای کشور داشته باشد. این نماینده اصولگرای مجلس دهم با بیان اینکه دستگاه قضا برای مردم به‌صورت شفاف بیان کند که در دو سال اخیر چند نفر با تابعیت دوگانه در بخش‌های مهم مدیریتی و تصمیم‌سازی نظام نفوذ کرده بودند، گفت: آماری که ما داریم این افراد ۱۲ نفر هستند اما چه تعداد دیگر دستگیر نشده یا شناسایی نشده‌اند، الله‌اعلم. حاجی‌دلیگانی همچنین هدف از تحقیق و تفحص را صرفا روشن شدن وضعیت مسوولان و مدیران ارشد دوتابعیتی دانست و با تاکید بر اینکه نیت این کار به هیچ‌وجه مچ‌گیری یا محکومیت افراد جریان و دستگاه خاصی نیست، گفت: صرفا برای روشن شدن و رفع تهدیدی است که اکنون می‌خواهند بسترش را در کشور مهیا کنند. این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: ابهامات و تفاوتی که میان گرین‌کارت، دوتابعیتی و اقامت موقت وجود دارد، نیازمند شفاف‌سازی است.