هشدار لاریجانی  به آمریکا درباره نقض برجام

گروه خبر: علی لاریجانی که هفته گذشته با رای نمایندگان مجلس دهم، نهمین سال ریاست خود بر پارلمان را آغاز کرد، شامگاه سه‌شنبه میهمان برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود؛ گفت‌و‌گویی که بی‌ارتباط با آغاز به کار مجلس جدید و برنامه‌های پیش‌روی پارلمان نبود. از سوی دیگر موضوع مذاکرات هسته‌ای و برجام نیز یکی از اصلی‌ترین پرسش‌هایی بود که علی لاریجانی به آن پاسخ داد.

نااهلی طرف مقابل در مذاکرات

براساس آنچه خبرگزاری خانه ملت از این گفت‌و‌گو گزارش داده، لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره بدعهدی آمریکا در اجرای برجام تاکید کرد: اینکه طرف مقابل نااهلی در کار دارد دلیل نمی‌شود مسیر مذاکرات را نرویم، بلکه صرفا نوع مذاکرات متفاوت می‌شود همچنانکه از ابتدا مذاکرات با فرض شیطنت انجام شد و در کل تمهیداتی که صورت گرفت برای شرایط کشور مفید بود.

کاری می‌کنیم پشیمان شوند

رئیس مجلس در ادامه اظهارات خود درباره مذاکرات هسته‌ای و برجام گفت: مساله هسته‌ای به بلوغ رسیده بود و باید حل می‌شد که از این ظرفیت استفاده شد. البته در مسیر اجرا چند جا آمریکایی‌ها رفتار خلاف کردند که یکی مساله روادید بود که با روح برجام سازگار نبود. لاریجانی با بیان اینکه این موضوع را در شورای هسته‌ای(شورای نظارت بر حسن اجرای برجام) بررسی کردیم، گفت: نتیجه گرفتیم وزارت خارجه باید با طرف مقابل صحبت کند و مشکل حل شود از این رو تعدیل کردند. با این همه برخی امور دیگر هم اگر با روح برجام ناسازگار باشد باید با تعابیر داخل برجام مرتفع شود. رئیس مجلس یا بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی قطعا بر این موضوع تمرکز می‌کند و وزارت خارجه باید به کمیسیون در دوره جدید گزارش دهد، گفت: در هر حال این موضوع باید ادامه یابد و تمام نمی‌شود شاید سال‌ها ادامه پیدا کند. البته برخی شعارها که کاندیداهای آمریکایی می‌دهند حرف‌های سبکسرانه است تا به جایی برسند، اما اگر بخواهند تخلف جدی ایجاد کنند ممکن است کاری کنیم که پشیمان شوند چون ما ابزارهای متنوعی برای مقابله داریم اما قصد همواری داریم.

برنامه ششم؛ اولویت مجلس دهم

علی لاریجانی در بخشی از گفت‌و‌گوی خود، به برنامه آینده مجلس دهم اشاره کرد و با اولویت‌دار بودن بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس جدید گفت: تصور می‌کنم با تنوعی که در تخصص نمایندگان مختلف است و شمار آن به حدود ۳۲ تخصص می‌رسد، می‌توان بر مسائل مهم کشور تمرکز کرد به‌خصوص با تاکیدات مقام معظم رهبری امیدواریم بعد از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس تا هفته آینده، برای کار آماده شده و روی مسائل اساسی به‌خصوص محورهای اقتصادی گام‌هایی بردارند. رئیس مجلس با بیان اینکه مسائل اقتصادی امروز پیچیدگی‌هایی دارد که همکاری قوا را می‌طلبد، تاکید کرد: اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم برنامه ششم است که دورنمایی از ۵ سال آینده کشور را در آن ترسیم می‌کند و موضوع اساسی در آن نیز اقتصادی مقاومتی است که باید بتواند رونق تولید و صادرات را ایجاد کرده و ما را از حالت گرفتگی اقتصادی خارج کند. او همچنین در خصوص نحوه مکلف کردن دولت از سوی مجلس برای ارائه برنامه ششم توضیح داد: درباره برنامه ششم روز سه‌شنبه جلسه‌ای با آقای نوبخت داشتم؛ استدلال دولت این است که وقتی ما پیوست‌های برنامه ششم را داده‌ایم نکاتی را که می‌خواهیم در برنامه بیاوریم در پیوست‌ها وجود دارد. حال آنکه برنامه‌ای خوب است که هم دولت و هم مردم بتوانند یک گرای روشن برای ۵ سال آینده کشور داشته باشند و بدانند تا زمان پایان آن از نظر سمت‌گیری اقتصادی با چه شیبی حرکت می‌کنیم و اولویت‌های سرمایه‌گذاری چیست که البته مواد تسهیل‌کننده نیز باید از اهداف باشد. لاریجانی در ادامه، تسهیل قوانین و نظارت بر اجرای آن را از کارهای اصلی کمیسیون‌های تخصصی مجلس دانست و گفت: قوانین خوبی در کشور مانند اصل ۴۴ قانون اساسی و قانونی که پیش از این در مجلس تصویب شد، وجود دارد اما این قوانین درست اجرا نشده بنابراین وقتی گزارش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اصل ۴۴ آماده شد دیدیم در ۸ هدف مهم این قانون که در نظر گرفته شده بود چندان در اجرا موفق نبوده‌ایم. او دلیل این امر را این‌گونه بیان کرد: بخش زیادی از شرکت‌ها در قالب سهام عدالت واگذار شد که شکل خصوصی پیدا نکرد و همچنان با ظاهر خصوصی در باطن دولتی بوده و بهره‌وری مورد نظر را نداشته است یا شرکت‌هایی در قالب رد دیون دولت واگذار شدند که فلسفه اصل ۴۴ نبود و سبب شد این قانون به درستی اجرا نشود. رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فقر مجلس دهم از منظر حضور نمایندگانی با تخصص اقتصادی گفت: درباره بنیه مجلس دهم از نظر اقتصادی نباید زود قضاوت کرد چون افراد باسابقه‌ای داریم که برخی از آنها کار اجرایی داشته اند که از میان آنان می‌توان به مدیران واحدهای بزرگ صنعتی یا معاون وزیر و استادان اقتصاد اشاره کرد.

عمق‌بخشی به تولیدات فرهنگی

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از این گفت‌و‌گوی تلویزیونی به موضوع فرهنگ اشاره کرد و با ضروری خواندن تعمیق مسائل فرهنگی تاکید کرد: برای مثال در رادیو و تلویزیون تولیدات زیاد است، اما آیا همه تاثیرگذار بوده و هویت بخشی به جامعه می‌دهد یا صبغه سرگرم‌کنندگی آن بیشتر است؟ از این رو تولیدات فرهنگی باید با عمق بیشتر به وجود آید که پشتوانه مالی قوی‌تر هم می‌خواهد. رئیس مجلس دهم درباره نحوه کمک مجلس به محتوای فرهنگی کشور نیز با بیان اینکه کمک کردن به بخش‌های فرهنگی در سال‌های گذشته کم نبود، توضیح داد: مثلا در بخش رادیو و تلویزیون به لحاظ مالی کم کمک نشد و باید دید این کمک‌ها به درستی مصرف شد یا خیر. باید یادآوری کرد که حقوق‌ها یک دفعه افزایش یافت؛ بنابراین بخش تولید مغفول ماند و متناسب با جای دیگر صورت نگرفت از این رو امروز بحران مالی از چالش‌های صداوسیما است. لاریجانی تاکید کرد: باید تلاش شود خرج متناسب با منابع باشد و مدیریت رادیو و تلویزیون به سمت صرفا پرداخت حقوق و مزایا نرود البته گسترش نیروی انسانی هم مساله‌ای است که می‌شد با ۱۳ هزار نفر به جای ۲۵ هزار نفر کارمند، کار کرد.