گروه دیپلماسی- کامران کرمی خبرنگار اعزامی به اسکاندیناوی: هیات دیپلماتیک ایران در دومین ایستگاه از تور اروپایی خود عصر دوشنبه از ورشو راهی هلسینکی شد تا برنامه‌های فشرده خود را دیروز سه‌شنبه در فنلاند از سر بگیرد.

در این سفر که هیات‌های سیاسی و اقتصادی به‌طور جداگانه برنامه‌های خود را دنبال می‌کردند، بر گسترش روابط دوجانبه اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های برجام به‌خصوص در همایش فرصت‌های جدید همکاری‌های تجاری دو کشور تاکید شد. همزمان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای فنلاندی خود آینده روابط تهران-هلسینکی را امیدبخش خواند. هیات سیاسی- اقتصادی ایران سه‌شنبه شب پس از دیدارهای متعدد از فرودگاه هلسینکی عازم استکهلم سومین مقصد اروپایی خود شد تا در سفری دو روزه، برنامه‌های فشرده‌اش را ادامه دهد. محمدجواد ظریف صبح سه‌شنبه در نخستین برنامه کاری خود در پایتخت فنلاند، به نشست سیاسی هلسینکی رفت تا درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای صحبت کند. این نشست که به ابتکار دولت فنلاند شکل گرفته، محمدجواد ظریف را به‌عنوان نخستین شخصیت سیاسی به خود می‌بیند تا راهی موثر برای دیدارهای بعدی مقامات ارشد جهانی و تبادل‌نظر درخصوص موضوعات مهم باشد. ظریف در ادامه برنامه کاری خود در فنلاند با مارتین آهتیساری، رئیس‌جمهوری اسبق این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. آهتیساری، در سال ۲۰۰۸ به‌خاطر تلاش‌هایش در سه دهه برای برقراری صلح در جهان و حل مناقشات بین‌المللی موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد.وزیر امور خارجه در دیدار با همتای فنلاندی به‌عنوان سومین برنامه کاری، مرحله پسابرجام را فراهم‌کننده زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: حضور هیات اقتصادی ایران در این سفر برای روابط آینده امیدبخش است. ظریف که با تیمو سوئینی همتای فنلاندی خود در محل وزارت خارجه این کشور دیدار کرد، بر روابط و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بانکی و پارلمانی تاکید کرد. محمدجواد ظریف عصر یکشنبه در صدر هیاتی سیاسی-اقتصادی سفر اروپایی خود را به ۴ کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی آغاز کرد. در این سفر ۶۰ فعال اقتصادی ایران به سرپرستی محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند.

آمریکا باید قدم‌های بیشتری بردارد

در ادامه نشست وزرای خارجه دو کشور که با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت، محمدجواد ظریف با بیان اینکه اقداماتی از سوی آمریکا برای تضمین جریمه نشدن بانک‌ها به دلیل روابط تجاری با ایران با توجه به رفع تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای صورت گرفته است، تاکید کرد: «به باور من، آمریکا باید قدم‌های بیشتری بردارد.» ظریف در پاسخ به سوالی درباره وجود نگرانی و موانع در مراودات بانکی با ایران، به‌رغم توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵، گشایش‌های سیاسی و علاقه کشورهای دیگر به سرمایه‌گذاری در ایران گفت: «گستره اشتیاق برای برقراری ارتباط تجاری با ایران بسیار گسترده است. بسیاری از کشورها از کره‌جنوبی و ژاپن در آسیا تا کشورهای اروپایی قراردادهای زیادی با ایران امضا کرده‌اند.» ظریف تاکید کرد: «من بر این باور هستم که آمریکا باید برای تضمین عدم رخ دادن این موضوع اقدام کند.» او در ادامه، در پاسخ به سوال جهت‌دار یک خبرنگار حاوی رعایت نشدن حقوق اقوام و اقلیت‌ها در ایران، خطاب به او گفت: «من فکر می‌کنم شما نظر خود را بیان کردی و سوالی نپرسیدی، که البته حق داری آنچه می‌خواهی را بگویی. اما برای دیدن وضعیت ایران به ارومیه و مهاباد بروید که دیروز(سه‌شنبه) رئیس‌جمهوری ایران میهمان مردم کرد و آذری این منطقه بود و ببینید چگونه مردم از او استقبال کردند. قطعا در آنچه گفتی تجدیدنظر می‌کنی.»

دیدار با رئیس مجلس فنلاند

وزیر امور خارجه در ادامه ترافیک دیدارهای یک روزه خود، پس از دیدار و گفت‌وگو با رئیس مجلس فنلاند، دفتر یادبود پارلمان این کشور را امضا کرد. دیدار ظریف با خانم لوهلا، رئیس پارلمان فنلاند پس از مذاکره و نشست خبری با وزیر خارجه فنلاند انجام شد.

تقدیم دعوت‌نامه رسمی روحانی

عصر روز سه‌شنبه ظریف و تیم رسانه‌ای با حضور در کاخ ریاست جمهوری فنلاند، ضمن گفت‌وگو با سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری این کشور، دعوت‌نامه رسمی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از رئیس‌جمهوری فنلاند را برای سفر به ایران تقدیم او کرد.پایان بخش برنامه‌های محمدجواد ظریف و هیات اقتصادی ایران در هلسینکی، همایش تجاری ایران و فنلاند بود که عصر سه‌شنبه با حضور ۳۱۰ فعال اقتصادی در مرکز کنفرانس مارینا آغاز به‌کار کرد. در این همایش، روسای اتاق‌های بازرگانی و وزرای خارجه دو کشور سخنرانی کردند. همچنین در این نشست فرصت‌های جدید تجاری ایران برای فعالان اقتصادی فنلاند تشریح شد. حجم مبادلات تجاری دو کشور در آخرین ماه سال ۲۰۱۵ کمتر از ۵۰ میلیون دلار است که نسبت به حجم ۲۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۶ و قبل از تحریم‌ها، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد که دو کشور در صدد هستند تا این حجم را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند. همچنین در این نشست روابط بانکی با ایران در پساتحریم نیز ازجمله موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه ظریف برای فعالان اقتصادی ایران و فنلاند سخنرانی کرد.