بازگشت 1500 نفر به چرخه انتخابات

گروه خبر: نتایج اولین تجدیدنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهایی که به دلیل رد یا عدم احراز صلاحیت خود به این شورا اعتراض کرده بودند دیروز در شرایطی اعلام شد که فهرست‌های ضد و نقیضی از تایید یا رد دوباره برخی چهره‌های سیاسی در رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود. آنچه در آمار اعلام شده از سوی شورای نگهبان درباره نتایج این تجدیدنظر دیده می‌شود، افزایش ۱۵۰۰ نفری نامزدهای تایید صلاحیت‌شده انتخابات مجلس شورای اسلامی است؛ تجدیدنظری که مجموع نامزدهای تایید شده انتخابات مجلس دهم را از حدود ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش داده است. با این حساب تاکنون تعداد نامزدهای تایید شده برای حضور در انتخابات مجلس دهم به ۶هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. همه این ارقام، آماری است که سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرده‌است‌. ره پیک همچنین با بیان اینکه اسامی تاییدصلاحیت‌شدگان ساعت ۴ بامداد روز شنبه به وزارت کشور ارسال شده است، به «ایسنا»، گفت: با افزایش تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده، رقابت برای هر کرسی مجلس از بین ۱۶ داوطلب به بیش از ۲۰ داوطلب افزایش یافت. ره پیک همچنین اعلام کرد که تعداد کل داوطلبان مجلس نهم اعم از تایید، رد و عدم احراز شده، ۵ هزار و ۳۰۰ نفر بود و با این حساب فقط تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان مجلس نهم بیشتر است. «ایسنا» هم در خبری دیگر اعلام کرد که از مجموع ۲هزار و ۳۹۰ داوطلب انتخابات مجلس در تهران، هزار و ۱۴۴ نفر تایید و هزار و ۱۷۸ نفر رد شده‌اند.

آمار متفاوت وزارت کشور

با وجود آنکه سیامک ره‌پیک تعداد نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس دهم را ۶ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد، آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور اما رقم دیگری را نشان می‌دهد؛ حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور دیروز از نهایی شدن تایید صلاحیت ۶ هزار و ۱۸۰ داوطلب در شورای نگهبان خبر داد و گفت: بیش از ۵۱ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان اولیه تایید صلاحیت شدند. به گزارش «ایرنا» قائم‌مقام وزیر کشور همچنین آمار رد یا عدم احراز صلاحیت‌شدگان را ۵ هزار و ۲۰۵ نفر عنوان کرد و افزود: ۱۴۷ نفر در مراحل قبلی در هیات‌های اجرایی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تایید صلاحیت شده بودند که در شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. امیری با بیان اینکه نظر شورای نگهبان به‌جز برای این ۱۴۷ نفر قاطع و نهایی است، گفت: ۱۴۷ نفر چنانچه دارای اسناد مثبته بوده و اعتراض دارند با ارائه اسناد خود می‌توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان ارائه و تقاضای تجدیدنظر کنند. در همین حال ستاد انتخابات کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داوطلبانی که صلاحیتشان در مراحل قبلی انتخابات تایید شده اما در مرحله کنونی رد صلاحیت شده‌اند، سه روز مهلت دارند درخواست رسیدگی مجدد کنند.


تکذیب خبر ممانعت رئیس‌جمهوری

امیری همچنین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ادعای یکی از رسانه‌ها را مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری مانع ارسال لیست تایید و ردصلاحیت‌ها به فرمانداری‌ها شده و در حال رایزنی با شورای نگهبان برای تاییدصلاحیت بیشتر نامزدها است رد و تاکید کرد که این موضوع صحت ندارد.


واکنش آیت‌الله هاشمی به تجدیدنظر

موضوع تجدیدنظر شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها و افزایش تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی واکنش آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز برانگیخت. خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر دیدار اعضای شورای مرکزی حزب اسلامی کار و شورای جوانان این حزب با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را منتشر کرد که در آن آیت‌الله هاشمی با تاکید بر اینکه مردم تصمیم خود را برای حضور پرشور در انتخابات گرفته‌اند، گفت: برای رفع نگرانی رد صلاحیت‌‌شده‌ها هم خبرها حاکی از آن است که در بازنگری‌های شورای نگهبان، ۲۵ درصد تایید شده‌اند که در صورت صحت این خبر، شاهد انتخاباتی رقابتی در اسفند ماه خواهیم بود. هاشمی رفسنجانی با بیان شرایط و پیش‌زمینه‌های برگزاری انتخاباتی پرشور، سراسری و با حضور طرفداران همه‌ جریان‌ها و جناح‌های درون خانواده انقلاب گفت: اگر درصدی از رد صلاحیت‌ شده‌ها براساس اعتدال و حق‌بینی به عرصه انتخابات و رقابت بازگشته باشند، مردم با شوق و اشتیاق فراوان و از میان نامزدهای موجود، به افراد مورد تایید خویش رای می‌دهند و خواست آنان از دل‌ صندوق‌ها بیرون می‌آید.


وضعیت ائتلاف اصولگرایان

با این همه، به نظر می‌رسد با اعلام اولین نتایج تجدیدنظر شورای نگهبان در موضوع صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، شرایط برای نهایی کردن فهرست ائتلافی برای هر دو جریان سیاسی مهیاتر شده است. این فرض در شرایطی مطرح است که رسانه‌ها و برخی چهره‌های سیاسی، فهرست‌هایی را منتشر کردند که بیشتر به گمانه‌زنی نزدیک است؛ چه آنکه هنوز هیچ‌یک از جریان‌های اصولگرا یا اصلاح‌طلب فهرست‌های منتشر شده را فهرست رسمی و نهایی جریان خود اعلام نکرده‌اند. فهرست احتمالی اصولگرایان در حالی دیروز منتشر شد که غلامعلی حداد عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان روز جمعه از نهایی شدن فهرست ائتلاف اصولگرایان در روزهای یکشنبه یا دوشنبه خبر داده بود. با این همه فهرست گمانه‌زنی شده، از سهم 46 درصدی جبهه ‌پایداری حکایت دارد. مابقی فهرست نیز به نامزدهایی از موتلفه، ایثارگران و جامعه روحانیت اختصاص یافته است. حداد عادل که نامش در فهرست احتمالی وجود دارد، همچنین خبر «گرفتن تعهد از اعضا برای رای دادن به او به‌عنوان رئیس مجلس آینده» را تکذیب کرد.

از سوی دیگر، در میان نمایندگان مجلس نهم که صلاحیتشان برای انتخابات مجلس دهم رد شد، نام برخی اصولگرایان نیز دیده می‌شود. از آن میان می‌توان به نام حمید رسایی نماینده اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری نام برد که دیروز اعلام کرد: «خبر رد صلاحیتم را در رسانه‌ها دیدم.» او در کانال تلگرامی خود نوشت: «ظاهرا مامورم به رعایت تقوا و صبر.» از سوی دیگر، پایگاه خبری انتخاب، خبر تایید صلاحیت علی مطهری؛ نماینده اصولگرای مجلس نهم در روند تجدیدنظر شورای نگهبان را منتشر کرد. این پایگاه خبری همچنین از 16 نماینده فعلی به‌عنوان ردصلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس دهم یاد کرد. در میان اسامی منتشره از طرف پایگاه خبری انتخاب، نام کمال الدین پیرموذن دیده می‌شود که دیروز در کانال تلگرامی‌اش، با رد شایعه تماس تلفنی معاونان وزارت کشور با او از تداوم رد صلاحیتش خبر داد.


وضعیت ائتلاف اصلاح‌طلبان

در سوی دیگر طیف جریان‌های سیاسی، اصلاح‌طلبان قرار دارند که نهایی شدن فهرست واحد خود را به اعلام نتایج تجدیدنظر شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌ها موکول کرده بودند. حالا که این نتایج اعلام شده است، الیاس حضرتی مسوول کمیته رسانه و تبلیغات شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران به خبرگزاری تسنیم گفت که احتمالا امروز (یکشنبه) لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران نهایی می‌شود. حضرتی در گفت‌وگویی دیگر به «ایرنا» گفت که اصلاح طلبان برای تهران لیست ۳۰ نفره ارائه می‌کنند. او تاکید کرد: تلاش می‌شود این فهرست، متشکل از چهره‌های شاخص باشد اما در صورتی که این افراد تایید صلاحیت نشوند از دیگر چهره‌های علمی که امکان قرار گرفتن آنها در لیست مهیا باشد، استفاده می‌کنیم. حضرتی همچنین یادآوری کرد که سرلیست اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف، معاون اول دولت دوم اصلاحات است. از سوی دیگر محمدصادق خرازی، عضو هیات موسس حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با «ایسنا» از احراز صلاحیت تعدادی از چهره‌های جوان این حزب خبر داد و گفت: حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور لیست انتخاباتی خود را ارائه خواهد کرد.