گروه دیپلماسی: سفر میانجی آلمانی بین ایران و عربستان در شرایطی از فردا سه‌شنبه آغاز می‌شود که پیش‌تر نخست‌وزیر پاکستان در سفر به ریاض و تهران نتوانست چندان موفق باشد. با این حال «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان اظهار کرد: هدف سفر قریب‌الوقوع او به خلیج فارس که قرار است از روز سه شنبه آغاز شود، کمک به کاهش تنش بین تهران و ریاض می‌باشد.

به گزارش «ایرنا» وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه «ولت» گفت: منافع ما ایجاب می‌کند که تمامی کوشش‌های خود را انجام دهیم تا تشدید اوضاع به‌صورت کنترل نشده به پیش نرود. ما باید از همه امکانات خود برای باز نگاه داشتن کانال‌های ارتباطی استفاده کرده و به اعتمادسازی بین دو طرف کمک کنیم، چراکه هر نوع تشدید جدید مناقشه تهران و ریاض، تلاش برای یافتن راه‌حل را سخت‌تر خواهد کرد. «اشتاین مایر» در ادامه گفت: در تمامی مناطق خاور نزدیک و میانه بحران‌ها و مناقشه‌های خونین تحت‌الشعاع شکاف عمیق مذهبی قرار گرفته است. ما این امر را به‌طور ملموس در مذاکرات صلح ژنو احساس می‌کنیم. ما امیدوار هستیم که این مذاکرات بالاخره منجر به پایان دادن به خونریزی و ورود به مرحله راه‌حل سیاسی شود. این امر بدون فشار مشترک از بیرون و بدون هماهنگی قدرت‌های منطقه‌ای میسر نخواهد شد.

محور مذاکرات اشتاین مایر مسائل خاورمیانه و روابط دوجانبه ایران و آلمان خواهد بود. در این سفر یک هیات اقتصادی-تجاری آلمانی و نیز یک تیم مطبوعاتی وزیر خارجه این کشور را همراهی خواهند کرد. سفر اشتاین مایر به تهران دو روزه خواهد بود و او عصر چهارشنبه تهران را ترک خواهد کرد. اشتاین مایر حدود چند ماه پیش، پس از توافق برجام جهت گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران و شرکت در اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ به تهران سفر کرد.

«مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان جمعه گذشته در کنفرانس خبری دولت با خبرنگاران در رابطه با محورهای گفت‌وگوی «فرانک والتر اشتاین مایر» در سفرهای آتی خود به تهران و ریاض گفت: شکی در این نیست که ایران و عربستان دو کشوری هستند که نفوذ فراوانی در طرفین درگیر در جنگ سوریه دارند. در حال حاضر بزرگ‌ترین دغدغه دولت آلمان سرانجام رساندن مذاکرات صلح وین برای سوریه به ویژه برای پیشگیری از روانه شدن موج جدید پناهجویان سوری به این کشور است. پیش‌تر هم، نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به همراه فرمانده ارتش این کشور روزهای ۲۸ و ۲۹ دی ماه با هدف میانجیگری میان ایران و عربستان، به ترتیب به ریاض و تهران سفر کردند و با مقام‌های عالی دو کشور دیدار کردند. نواز شریف بعد از دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های پاکستانی اعلام کرد که نشانه‌های مثبتی از سوی دو کشور دریافت کرده است. با این وجود، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان هفته گذشته مدعی شد که موضوع میانجیگری پاکستان میان ایران و عربستان در کار نیست.