فصل تازه روابط ایران و فرانسه عکس: Persident.ir
گروه خبر: سفر 4 روزه حسن روحانی رئیس‌جمهوری به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه روز گذشته با بازگشت او و هیات همراهش به ایران پایان یافت. فرانسه ایستگاه دوم و آخر سفر 4 روزه حسن روحانی به اروپا بود. سفری همراه با امضای 20سند همکاری میان ایران و فرانسه که بی‌تردید راه را برای تحرکی چشمگیر در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، میان تهران - پاریس در دوره پسابرجام گشوده است. از مهم‌ترین‌ توافق‌های صورت گرفته میان ایران و فرانسه می‌توان به امضای تفاهمنامه برای خرید 118 هواپیمای مسافربری تجاری میان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ایران‌ایر و مدیرعامل ایرباس، امضای توافق بین شرکت ملی نفت ایران و کمپانی توتال و بازگشت پژو به ایران پس از سه سال میان این شرکت و ایران‌خودرو یاد کرد. .»

به این ترتیب با توافقی که در جریان سفر رئیس‌جمهور به فرانسه به امضا رسید، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن با قرارداد شراکتی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو (۴۳۶ میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو، به ایران بازخواهد گشت. همچنین توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP بین رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) با رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ADP امضا شد. حسن روحانی و هیات همراهش در سفر به ایتالیا به‌عنوان ایستگاه اول نخستین سفر اروپایی رئیس‌جمهوری در دوران پسا‌تحریم نیز ۱۴ سند همکاری به امضا رسانده بودند. حسن روحانی روز چهارشنبه پس از پایان سفرش به ایتالیا، با دعوت رسمی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه راهی پاریس شد. او قرار بود آبان ماه به این کشور سفر کند اما حوادث تروریستی در پاریس این سفر را به تعویق انداخت. به هر حال رئیس‌جمهوری چهارشنبه عصر وارد پاریس شد و صبح روز پنجشنبه مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهوری به وقت محلی در مجموعه تاریخی اینولید پاریس با حضور گارد احترام و رژه یگان نمونه برگزار شد. این مراسم با اسکورت سوارکارهای مخصوص گارد ریاست جمهوری فرانسه تا میدان کنکورد پاریس ادامه یافت. همچنین فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در حیاط کاخ الیزه و پایین پله‌ها از حسن روحانی همتای ایرانی خود استقبال کرد.

تصمیم پاریس برای توسعه روابط با ایران

اما پیش از آن رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه بعد از ورود به فرانسه با مسوولان شرکت‌های مهم فرانسوی و رئیس مجلس سنای این کشور و مدیر کل و دیگر مقام‌های ارشد یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در دیدار روسای شرکت‌های مهم فرانسوی که با حضور وزرای امور خارجه و اقتصاد فرانسه برگزار ‌شد، تصریح کرد که هیچ مانعی برای همکاری شرکت‌های فرانسوی و ایرانی وجود ندارد و تهران از ورود سرمایه و تکنولوژی و ایجاد بازارهای مشترک در منطقه و جهان استقبال می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی تاکید کرد: همکاری تهران - پاریس نه تنها به زیان هیچ‌کس نخواهد بود بلکه به نفع منطقه خاورمیانه و صلح و ثبات است. در این نشست روسای شرکت‌های توتال، ایرباس، اورنج، سانوفی، پژو سیتروئن و تالس نیز حضور داشتند. امانوئل ماکرون، وزیر امور اقتصادی فرانسه با تاکید بر لزوم تامین امنیت سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: همکاری با ایران ۱۰ سال پیش جزو ۱۰ اولویت پوشش بیمه‌ای دولت فرانسه قرار داشت و امروز مصمم هستیم، همکاری خود را در این زمینه توسعه دهیم و علاقه‌مندیم از تمامی کانال‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه روابط دو کشور استفاده کنیم.


زیان دو ملت از تحریم

حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در ادامه سفر به فرانسه در دیدار «ژرار لارشه» رئیس مجلس سنای این کشور نیز با اشاره به حوادث تروریستی در پاریس گفت: این اقدام تروریستی نشان داد که تروریسم ویروس و خطری فراگیر است که می‌تواند همه مناطق جهان از جمله شهرهای بزرگ اروپایی را تهدید کند. ژرار لارشه نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت پس از برجام، گفت: در سال‌های تحریم ظالمانه و نادرست، دو ملت ایران و فرانسه متضرر شدند و امروز باید تلاش کنیم با برقراری روابط گسترده و نزدیک، عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم. روحانی همچنین روز چهارشنبه با ایرانیان مقیم فرانسه هم دیدار کرد و گفت: اگر اداره موفق کشور در شرایط تحریم نبود، نمی‌توانستیم در مذاکرات پیروز شویم. در ادامه این دیدارها حسن روحانی در صبحانه کاری روز پنجشنبه با «ایرینا جئورجیوا بوکووا» مدیر کل و دیگر مقام‌های ارشد یونسکو هم دیدار کرد. او در این دیدار از تخریب آثار فرهنگی و باستانی منطقه توسط تروریست‌ها ابراز نگرانی کرد. در پایان این مراسم نیز مدیر کل یونسکو، چهار لوح ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی و حافظه جهانی یونسکو را به رئیس‌جمهوری هدیه داد.


بیشترین ضرر را از تحریم ایران متحمل شدیم

نشست فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و فرانسه بخش دیگری از برنامه‌های سفر روحانی به پاریس بود که با حضور مانوئل کارلوس ولس، نخست‌وزیر فرانسه برگزار شد. نخست‌وزیر فرانسه گفت: «بیشترین ضرر را از تحریم ایران متحمل شدیم. توافق هسته‌ای باب جدیدی را در روابط دو کشور می‌گشاید و فرانسه خواهان همکاری‌های همه جانبه با ایران است.» رئیس انجمن کارآفرینان فرانسه (مدف) نیز در این نشست لزوم توسعه همه جانبه همکاری‌ بخش‌های خصوصی ایران و فرانسه در عرصه‌های مختلف به‌ویژه پروژه‌های زیرساختی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: «در هفته‌های آتی اولین پرواز مستقیم ایرفرانس هواپیمایی فرانسه به تهران انجام می‌شود که نشانه‌ای از آغاز عملی اقدامات برای گسترش روابط دو کشور خواهد بود.»


انتظار افزایش قیمت نفت

حسن روحانی روز پنج‌شنبه و در جریان دومین روز از سفر به فرانسه، در جمع اندیشمندان و محققان سیاسی و بین‌المللی موسسه امور بین‌الملل ایفری نیز گفت: «مشخص است که چه کسانی نفت داعش را خریداری می‌کنند و این نفت به کدام پالایشگاه‌ها منتقل می‌شود یا چه کسانی تسلیحات پیشرفته را در اختیار داعش قرار می‌دهند. اما سوال این است که چرا در مقابل اینگونه اقدامات سکوت شده و مبارزه جدی برای ریشه‌کنی تروریسم آغاز نمی‌شود.» رئیس‌جمهوری ادامه داد: «متاسفانه در آغاز، برخی کشورها و سازمان‌های اطلاعاتی تصور می‌کردند که تروریست‌ها می‌توانند ابزار کار آنها برای پیشبرد اهدافشان باشند، اما امروز برای همین سازمان‌ها و کشورها آشکار شده که این ابزار بسیار خطرناک و همانند نارنجکی بدون ضامن است.» رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از حاضران این موسسه درخصوص کاهش قیمت نفت تاکید کرد: «قیمت نفت در بلند‌مدت در چنین شرایطی باقی نمی‌ماند و به‌طور طبیعی زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، در آینده باید انتظار افزایش قیمت آن را هم داشته باشیم

دیدار با روسای شرکت‌های توتال و ایرباس

رئیس‌جمهوری در ادامه سفر رسمی به فرانسه، روسای شرکت نفتی توتال فرانسه و شرکت هواپیمایی ایرباس را به‌طور جداگانه در محل اقامت خود در پاریس به حضور پذیرفت. «فابریس برژیه» مدیرعامل ایرباس در این دیدار از گشایش دفتر ایرباس در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «۱۷ فروند از هواپیماهای مسافربری تولید این شرکت در سال ۲۰۱۶ تحویل ایران می‌شود که زمان تحویل نخستین فروند از این هواپیماها نیز در ماه فوریه (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند) است.»


بازی باخت-باخت تحریم‌ها

اما در کنار این دیدار‌های اقتصادی، حسن روحانی و فرانسوا اولاند، روسای جمهوری ایران و فرانسه عصر پنج‌شنبه با یکدیگر دیدار کردند. آنها در نشست هیات‌های عالیرتبه دو کشور در پاریس تاکید کردند که باید آینده روابط دو کشور بر پایه‌ای مستحکم بنا شود تا هر دو ملت از آن سود ببرند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این دیدار تصریح کرد: تحریم‌ها یک بازی باخت - باخت را برای دو کشور رقم زد اما اکنون زمان برای جبران گذشته و گسترش همکاری‌ها در همه بخش‌ها به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی مهیا است و البته امضای اسناد همکاری مشترک، نشان روشنی از اراده مستحکم دو کشور برای توسعه این همکاری‌ها است. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اظهار داشت: «قطع همکاری‌های ایران و فرانسه در سال‌های گذشته به ضرر هر دو کشور بوده و ما می‌خواهیم آینده بهتری را در روابط دو کشور بسازیم؛ آینده‌ای که بر پایه اعتماد و دوستی متقابل بنا شده باشد.» همچنین روسای جمهوری ایران و فرانسه پس از امضای ۲۰ سند همکاری میان دو کشور، در جمع خبرنگاران گفتند که امضای این اسناد بیانگر اراده جدی و مصمم تهران - پاریس برای همکاری‌های مشترک است. رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در ادامه این نشست خبری با اظهار خوشحالی از سفر روحانی به فرانسه، مذاکرات و توافق به دست آمده را بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: تحکیم روابط تهران و پاریس به نفع دو ملت، منطقه و جهان است. رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: تهران و پاریس در مبارزه با تروریسم اهداف مشترکی دارند. حسن روحانی نیز گفت مشکل امروز سوریه این یا آن فرد نیست بلکه تروریسم و داعش است و کسانی که از داعش نفت می‌خرند، به آنها سلاح می‌فروشند و از این گروهک تروریستی حمایت سیاسی می‌کنند؛ این عده باید متوجه باشند که حقوق بشر و حقوق ملت‌ها را زیر پا می‌گذارند.


ریاض ابتکار عمل نشان دهد

همچنین به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در مصاحبه با تلویزیون فرانس24 اعلام کرد: بازگشت مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی یک اولویت است ولی این به عهده ریاض است که ابتکارعمل نشان دهد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه حرکت عربستان سعودی در قطع مناسبات دیپلماتیک «متناسب با رویدادها» نبود، افزود: این پادشاهی حوزه خلیج فارس در حال به‌هم زدن قاعده بازی است؛ آنچه قطعی است این است که کشوری که روابط را به هم زده خود باید در صدد اعاده این روابط برآید. روحانی در جریان دیدار تاریخی اش از پاریس در مصاحبه با فرانس 24 درباره حمله به سفارت عربستان گفت: «ما این اقدام را محکوم و متخلفان را دستگیر کرده‌ایم. آنها در زندان هستند.» روحانی همچنین درباره روابط ایران و آمریکا گفت: «ما خواستار تنش با آمریکاییان نیستیم و دو کشور راه طولانی در پیش دارند ولی مشکلات کشورهایمان پایدار نخواهد ماند.» روحانی افزود: آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای وین پشت همان میزی قرار داشت که ایران بود و این تا چند سال پیش قابل تصور نبود. مصاحبه روحانی در پایان سفر تاریخی‌اش به فرانسه انجام شد.

فصل تازه روابط ایران و فرانسه