تاکید اصلاح‌طلبان بر حضور حداکثری در انتخابات
گروه خبر: چهاردهمین کنگره حزب مردم‌سالاری صبح پنج‌شنبه در مجتمع آدینه تهران در شرایطی برگزار شد که تنها 27 روز دیگر تا برگزاری انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی باقی مانده است؛ این کنگره برای اصلاح‌طلبانی که تعدادی از نامزدهای خود را در جریان موضوع احراز صلاحیت‌ها از دست داده‌اند، فرصتی بود تا با وجود کاهش تعداد نامزدهای انتخاباتی شان، بر حضور گسترده همه مردم پای صندوق‌های رای انتخابات اسفند ماه تاکید کنند. این موضوع را می‌توان محور اصلی اظهارات همه سخنرانان این کنگره که از گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب بودند، عنوان کرد. در میان اصلاح‌طلبانی چون محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، سهیلاجلودارزاده، اشرف بروجردی، علیرضا محجوب، رسول منتجب‌نیا و بسیاری دیگر که صبح روز پنج‌شنبه برای همگرایی هرچه بیشتر در انتخابات اسفندماه به مجتمع آدینه تهران رفته بودند، علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس نهم نیز حضور داشت؛ نماینده‌ای که برای حضور در انتخابات مجلس دهم عدم احراز صلاحیت شد، اما همچنان بر حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه، با وجود ردصلاحیت‌ها تاکید دارد.

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز در سخنان خود در کنگره حزب مردمسالاری، از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ یاد کرد و از همه نامزدها، حتی ردصلاحیت شده‌ها هم خواست تا به صحنه بیایند. عارف با تاکید بر این نکته که باید همه حضور حداکثری داشته باشیم، اعلام کرد: هیچ بهانه‌ای از هیچ کسی برای نداشتن حضورحداکثری پذیرفته نیست. رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به جوانان توصیه کرد که با استفاده از تمامی امکانات و توانایی، حضوری حداکثری در انتخابات اسفندماه داشته باشند و نشان دهند جریان اصلاحات زنده و شاداب است و نه خودمان مایوس می‌شویم و نه اجازه می‌دهیم کسی مردم را ناامید کند. رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در کنگره روز پنج‌شنبه حزب مردمسالاری بر نکته‌ای دیگر نیز تاکید کرد؛ موضوعی که هرچند به‌زعم برخی، رسیدن به آن با عدم احراز صلاحیت تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلب، بسیار سخت شده اما محمدرضا عارف باور دیگری دارد. او تاکید کرد: اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی مشارکت حداکثری در انتخابات خواهند داشت و لیست مشترک می‌دهند. او با اشاره به برخی جلسات با بزرگان برای رایزنی‌هایی درباره تایید صلاحیت‌ها، از امیدواری خود به نتایج خوب این رایزنی‌ها اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که اگر کاندیداهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشوند، شما انصراف می‌دهید، گفت: ما تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنیم.


۱۸ بهمن موعد لیست نهایی اصلاح‌طلبان

در همین حال، رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه، به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم تا نامزدهای انتخاباتی برگردند، گفت: در این راه، شورای‌عالی وظیفه خود می‌داند که در فضای صمیمی و با تعامل و رایزنی کار را به پیش ببرد و امیدواریم در 16 بهمن یعنی زمان اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده خوشحال شویم که نامزدهای ارزشمند، تاثیرگذار و متدین انقلابی برگشته‌اند و بعد از آن بتوانیم در 17 یا 18 بهمن لیست‌ها را ببندیم. عارف با بیان اینکه گزارش‌ها از استان‌ها حکایت از فعالیت خوب جوانان دارد، گفت: هدف ما تشکیل مجلسی است که در توفیقات دولت شریک باشد البته باید از اهرم‌های قانونی و نظارتی برای پیشرفت عموم استفاده شود. او همچنین تاکید کرد: به هر تصمیمی که مردم بگیرند تمکین می‌کنیم و آن را خیر و صلاح می‌دانیم.


مطهری: مجلس نهم؛ نتیجه تحریم انتخابات

حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه محور اصلی سخنان علی مطهری در کنگره حزب مردمسالاری بود؛ او تاکید کرد که در شرایط فعلی با وجود همه ردصلاحیت‌ها، مردم باید به‌طور فعال در انتخابات شرکت کنند. براساس آنچه «ایرنا» از اظهارات علی مطهری گزارش داده است، این نماینده مجلس گفت: من تجربه مجلس هشتم را دارم که در آن دوره اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کرده بودند و نتیجه آن مجلس نهم بود که با مجلس ایده‌آل فاصله زیادی دارد. به گفته مطهری که در مجلس هشتم و نهم حضور داشته، مقایسه این دو مجلس نشان می‌دهد مجلس هشتم خیلی قوی‌تر و بهتر بود و نمایندگان خوش‌فکرتری داشت و شاید ۵۰ تا ۶۰ نفری بودند که خوش‌فکرتر بودند و می‌شد درباره مسائل مملکت با آنها صحبت کرد، ولی در مجلس کنونی شاید تعداد آنها از ۱۰ نفر تجاوز نکند. مطهری همچنین تاکید کرد که اگر اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس نهم را تحریم نمی‌کردند، قاعدتا ما مجلس بهتری داشتیم. امروز هم همینطور است. حتی اگر این ردصلاحیت‌ها و عدم احراز‌ها همچنان باقی باشد، باز هم ما افرادی در بین پذیرفته‌شدگان داریم که اگر مردم همت کنند، مجلس بهتری تشکیل خواهد شد. مطهری ادامه داد: شاید سیاست طرف مقابل همین است که مشارکت پایین بیاید و مردم در سطح کمی در انتخابات شرکت کنند. این نماینده اصولگرای مجلس دهم همچنین با بیان اینکه اگر کاندیدایی یک فساد مالی، اخلاقی یا سیاسی مهمی ندارد، عدم احراز و ردصلاحیت را به عهده مردم بگذارید، گفت: اینطور نباشیم که ۸۰ درصد کار را مرجع قانونی انجام دهد و ۲۰ درصد را به عهده مردم بگذاریم و این باید تغییر بکند.


باید در مجلس خانه تکانی شود

در ادامه این کنگره، دبیرکل حزب مردم‌سالاری که میزبان سایر اصلاح‌طلبان حاضر در مراسم بود نیز به جمع سخنرانان پیوست. مصطفی کواکبیان با بیان اینکه حتی اگر نتوانیم برای انتخابات اسفندماه، رده‌های اول نامزدهای خود را در لیست قراردهیم تا رده‌های چهارم یا پنجم را در لیست جای خواهیم داد. کواکبیان تاکید کرد که برای تحول در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل و معیشت باید در مجلس خانه تکانی شود.