گروه خبر: شمارش معکوس برای جریان‌های سیاسی آغاز شده است؛ جریان‌هایی که پس از اعلام نتایج اولیه احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، درصددند تا یک ماه مانده به برگزاری انتخابات دست کم فهرست اولیه خود از نامزدهای مورد حمایت خود را منتشر کنند. همین امر گمانه زنی‌های سیاسیون و برخی رسانه‌ها درباره فهرست‌های انتخاباتی را افزایش داده است.

در همین حال به گزارش «ایرنا» عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور عصر دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی ‌بر رایزنی وزارت کشور با شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: ما ارتباط دائمی با شورای نگهبان داریم و حسینعلی امیری به‌عنوان نماینده وزارت کشور به‌طور مستمر این موضوع را پیگیری می‌کند. وزیر کشور روند کار را خوب توصیف کرد و گفت: من خیلی امیدوار هستم در پایان بررسی‌ها حقی از کسی در حوزه بررسی‌های قانونی ضایع نشده باشد. با این همه با توجه به اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها به نظر می‌رسد اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان می‌توانند به ارائه فهرست انتخاباتی امیدوار باشند. با این حال تاکنون خبری رسمی درباره رسیدن به فهرستی از نامزدها زیر عنوان ائتلاف اصولگرایان منتشر نشده است. غلامعلی حداد‌عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان نیز به این موضوع اشاره کرده و در حالی که برخی اسامی به عنوان لیست نهایی نامزدهای اصولگرایان را گمانه‌‌زنی دانسته است به خبرگزاری نسیم گفت که فهرست اصولگرایان هنوز نهایی نشده است.

با وجود تکذیب نهایی شدن هرگونه فهرست از سوی ائتلاف اصولگرایان، اما لاله افتخاری رئیس کمیته بانوان این ائتلاف دیروز اعلام کرد که ائتلاف اصولگرایان به لیست ۶۰ نفره در تهران رسیده است. از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان نیز در تلاش هستند با وجود رد یا عدم احراز صلاحیت بسیاری از نامزدهایشان، در ائتلاف با جریان‌های دیگر، در فهرست مشترک انتخاباتی قرار گیرند؛ فهرستی که می‌تواند با وجود عدم احراز صلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای اصلاح‌طلب، فرصتی برای حضور این جریان سیاسی در مجلس دهم باشد. در این باره می‌توان به اظهارات غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اشاره کرد که ارائه لیست مشترک اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل را محتمل دانسته است. کرباسچی این موضوع را با اشاره به شرایط موجود اصلاح‌طلبان و در گفت و گو با پایگاه خبری عصر ایران اعلام کرده است. با این همه، احراز صلاحیت‌ها و خط خوردن نام برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب یا اصولگرایان معتدل از انتخابات، همچنان با واکنش‌هایی از سوی برخی چهره‌های سیاسی همراه است. غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نزدیک به محمدباقر نوبخت گفته است که تعداد کاندیداهای تایید شده شاخص اصلاح‌طلب و معتدل اصولگرا به انگشتان دست هم نمی‌رسد. او دیروز در گفت و گو با «ایسنا» باوجود اعلام این خبر اما ابراز امیدواری کرد که بتوانند جمعی از اعتدالیون را فراتر از یک جناح معرفی کنند. او احتمال ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو را به نتیجه رایزنی‌های روسای جمهور و مجلس با شورای نگهبان موکول کرد. دهقان با این حال تاکید کرد: آن‌طور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، تمام اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و حتی معتدلین اصولگرا و مستقلین اعتدال‌گرا در انتخابات پیش رو چاره‌ای جز وحدت کلمه و ارائه لیست مشترک ندارند. با این همه احتمال تشکیل این ائتلاف طی یک ماه مانده تا برگزاری انتخابات در اسفندماه دور از انتظار نیست.