دیدار هیات اقتصادی انگلیسی با مدیران راه‌آهن

گروه بنگاه‌ها: با نزدیک شدن به اجرای برجام، ایران هر روز شاهد ورود هیات‌های بزرگ اروپایی و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف با حضور فعالان اقتصادی کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی است.

راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز از این دیدارها و مذاکرات بی‌نصیب نمانده است و هیات‌های مختلفی از کشورهای اروپایی دیدارهای متعددی با مدیران این مجموعه برگزار کرده‌اند.

آخرین بار نیز هفته گذشته هیاتی متشکل از معاون وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری انگلستان و تعدادی از فعالان اقتصادی با مدیران راه‌آهن دیدار و مذاکراتی انجام داده‌اند. اما به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن، باوجود حضور پررنگ و پرتردد این هیات‌های اروپایی در کشور، هنوز هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است.

سعید رسولی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هیات‌های زیادی در حال رفت‌و‌آمد هستند و تمایل دارند در جریان پروژه‌های راه‌آهن قرار بگیرند اما هنوز اتفاقی که منجر به عقد قرارداد شود یا اینکه ما تصور کنیم نقطه قوتی برای عقد قرارداد و آغاز همکاری وجود دارد رخ نداده است.

وی افزود: هیات‌های اروپایی نیز در انتظار اجرایی شدن برجام هستند و پس از آن باتوجه به شناختی که در این مدت از بازار فعالیت اقتصادی در حوزه ریلی کسب کرده‌اند، تصمیم می‌گیرند که آیا به این حوزه ورود پیدا کنند یا خیر؟

رسولی ادامه داد: واقعیت این است که اغلب فعالان اقتصادی برای ورود به سرمایه‌گذاری به یک فعالیت منافعشان را در نظر می‌گیرند و به نظر می‌رسد که بازار ایران نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است.

استقبال از حضور کشورهای صاحب تکنولوژی در پروژه قطارهای سریع السیر

مدیرعامل راه‌آهن اما هفته گذشته در دیدار با معاون وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری انگلستان؛ اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان به منظور توسعه ترانزیت و همچنین برقی کردن خطوط ریلی ایران را در جرگه اولویت‌های اصلی برشمرد و اعلام کرد: در همین راستا از حضور کشورهای صاحب تکنولوژی در حوزه قطارهای سریع‌السیر که مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران هستند استقبال

می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن؛محسن پور سید آقایی مدیر عامل راه‌آهن در دیدار با معاون وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری انگلستان با ابراز امیدواری از بهبود روابط تجاری و مالی دو کشور به واسطه برگزاری این جلسات گفت:‌ایجاد تحول در حوزه ریلی از جمله اهداف دولت ایران است و در این زمینه اقداماتی درخصوص توسعه زیر ساخت‌های شبکه ریلی صورت گرفته است.

دستور کار راه‌آهن؛تغییر در ساختارها و فرآیندها

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی جدید در حال ساخت است و هم‌راستا با آن تغییر در ساختارها و فرآیندهای راه‌آهن در دستور کار قرار دارد به این معنا که در‌صدد هستیم تا شبکه ریلی را از حوزه بهره‌برداری منفک کنیم.

پور سید آقایی با بیان اینکه شرکت‌های باری و مسافری ریلی همانند انگلستان به بخش خصوصی واگذار شده است تصریح کرد: در حال حاضر راه‌آهن ایران هیچ واگنی از آن خود ندارد و با توجه به شباهت‌هایی که میان راه‌آهن دو کشور وجود دارد امیدواریم بتوانیم در زمینه‌های مختلف و مشابه همکاری بیشتری داشته باشیم.

پور سید آقایی در ادامه اجرای و توسعه پروژه قطارهای سریع السیر را از دیگر اولویت‌های حوزه ریلی بر شمرد و گفت: عملیاتی شدن این پروژه به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد و در حال حاضر توانایی تامین مالی کامل این پروژه از سوی دولت وجود ندارد بنابراین از حضور کشورهای صاحب تکنولوژی در حوزه قطارهای سریع السیر که مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران هستند استقبال می‌کنیم.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری از سوی دولت ایران به منظور باز پرداخت آن در بلند مدت تضمین می‌شود.

پور سید آقایی با بیان اینکه مقصود از سرمایه‌گذاری استفاده از وام‌های بلند مدت soft loan در پروژه‌های قطارهای سریع‌السیر گفت: در حال حاضر به منظور پروژه قطارهای سریع السیر در مسیر تهران - اصفهان پیشنهاد‌هایی را از کشور چین دریافت کرده‌ایم و بنا نداریم بهره‌گیری از قطارهای سریع السیر را به همین محور بسنده کنیم بلکه درصدد هستیم تا با همکاری و مشارکت کشورهای صاحب تکنولوژی در این زمینه سایر خطوط ریلی کشور از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند ‌سازیم.

اولویت‌های راه‌آهن؛ اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان و برقی کردن خطوط

مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه راه‌آهن ایران از جمله محورهای ترانزیتی مطرح در منطقه است خاطر نشان کرد: اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان به منظور توسعه ترانزیت و همچنین برقی کردن خطوط ریلی ایران در جرگه اولویت‌های اصلی است که در کشور دنبال می‌شود.

وی افزود: در همین راستا برقی کردن محور تهران - مشهد با طولی معادل هزار کیلومتر که تقاضای مسافری حدود ۲۵ میلیون نفر در سال را دارد از جمله برنامه‌های اصلی راه‌آهن ایران است.

مدیر عامل راه‌آهن تصریح کرد: در صورتی که شرکتی آماده سرمایه‌گذاری به شکل فاینانس برای اجرای پروژه برقی کردن تهران - مشهد باشد آماده هرگونه همکاری با آن شرکت هستیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، این ملاقات‌ها از نظر مالی و قراردادی نتایج ملموسی را در برداشته باشدو به‌طور مشخص بتوانیم زمینه همکاری میان دو کشور را معین کنیم.