مدیرعامل راه‌آهن در مراسم آغاز به کار مجدد خط تولید ریل باس کارخانه ایریکو از اعطای بسته‌های تشویقی برای خرید تجهیزات و ناوگان تولید داخل خبر داد. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه دولت در بخش ریلی، راه‌اندازی تولید داخل تجهیزات و ناوگان حمل‌ونقل ریلی بود، گفت: با وجود امکانات خوب، نیروی انسانی و کارشناسان لایق در این زمینه، پیش از این نمی‌توانستیم از این توانایی‌ها به‌صورت درست استفاده کنیم.

وی افزود: در کارخانه ایریکو امکانات تجهیزات و نیروی انسانی بسیار خوبی برای تولید ریل باس وجود دارد؛ اما به دلیل بوروکراسی، تولید ریل باس در این کارخانه متوقف شده بود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آغاز مجدد تولید ریل باس به نفع اقتصاد و مردم است، گفت: امیدواریم این خط مشی همچنان ادامه یابد و نباید با واردات به تولید داخل صدمه بزنیم. وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های دیگر از جمله واگن پارس و پلور سبز کرمان تولید واگن‌های باری و مسافری را آغاز کردند، ادامه داد: دو قرارداد تولید واگن مسافری «پلور سبز» با بنیاد و شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا فعال شده است. پورسیدآقایی تصریح کرد: ظرفیت تولید واگن صنایع ریلی بیش از تولید کنونی است به همین خاطر به خریداران واگن‌های تولید داخل تسهیلات تشویقی پرداخت می‌کنیم و با ارائه پکیج‌های تشویقی، بهره‌برداران را به خرید واگن‌های باری و مسافری از سازندگان داخلی ترغیب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل حومه ای رکن اساسی در حمل‌ونقل عمومی است، ادامه داد: برای تشویق مردم به زندگی در حومه شهرها تنها راه حل، داشتن یک حمل‌ونقل سریع ارزان و حومه‌ای است و باید سیاست کلی توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای ملاک توسعه شهری قرار گیرد که متاسفانه از این مساله غفلت شده و در گذشته اتصال بین حومه شهرها با مرکز سیاست‌گذاری نشده بود، گرچه کارهای پراکنده‌ای در این زمینه انجام شده بود.

پور سیدآقایی با بیان اینکه راه‌آهن متولی توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای است، خاطرنشان کرد: طرح های زیادی از جمله ۴ خطه شدن مسیر ریلی کرج- تهران، اسلامشهر- تهران، تهران- پرند و ورامین- گرمسار در دستور کار قرار دارد. مدیرعامل راه‌آهن افزود: نگرانی ما در این بخش تامین ناوگان بود که خوشبختانه با آغاز مجدد تولید ریل باس در ایریکو و فعال شدن سایر تولیدکنندگان ناوگان ریلی، این نگرانی از بین رفت.