دنیای اقتصاد: ایران و ایتالیا گام جدیدی را برای همکاری‌های مشترک در حوزه ریلی آغاز کردند. این‌بار این همکاری‌ها در زمینه «طراحی و ساخت راه‌آهن تندرو قم- اراک»، «آموزش و انتقال دانش فنی میان دو سازمان و دانشگاه علم و صنعت ایران» و «همکاری میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه راه‌آهن ایتالیا» رخ داد که هر سه اینها در قالب تفاهم‌نامه‌هایی جداگانه میان روسای راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا به امضا رسید. همکاری‌های راه‌آهن با کشورهای اروپایی در حالی در حال توسعه است که مدیرعامل راه‌آهن از تمرکز دولت بر توسعه حمل‌ونقل ریلی خبر می‌دهد. سعید محمدزاده می‌گوید: سالانه یک تا ۵/ ۱ میلیارد دلار مستقیم در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری می‌شود و همچنین ۵/ ۷ میلیارد دلاری برای تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه ریلی درنظر گرفته شده است.

تمرکز دولت بر توسعه حمل و نقل ریلی

سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در اجلاس مشترک راه‌آهن ایران و ایتالیا که در شرکت راه‌آهن ایران برگزار شد، با اشاره به روابط ریلی ایران و ایتالیا اظهارکرد: شروع تفاهم‌های ریلی برای همکاری مشترک میان دو کشور ایران و ایتالیا از زمان ریاست دکتر پورسیدآقایی آغاز شده است و جا دارد از تلاش‌های ایشان یاد کرد. همچنین لازم است از تلاش‌های مدیرعامل راه‌آهن ایتالیا و سفیر این کشور که زمینه همکاری را فراهم کرده‌اند، تشکر کرد. وی افزود: خوشبختانه ایران در حوزه حمل‌ونقل توجه ویژه‌ای به حوزه ریلی معطوف کرده است، به‌طوری‌که در صدر تمام این نگاه‌ها دستور ویژه رهبری از توسعه حمل‌ونقل ریلی قرار دارد. به‌علاوه در برنامه توسعه ۵ ساله کشور در بحث حمل‌ونقل، مهم‌ترین موضوع حمل‌ونقل ریلی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه برای برنامه ششم، توسعه در راستای توسعه ریلی تنظیم شده است، گفت: رئیس‌جمهوری ایران ۴ محور برای ۸ سال درنظر گرفته‌اند که یکی از آنها توسعه حمل‌ونقل ریلی است. محمدزاده در ادامه گفت: توجه خاص مجلس شورای‌اسلامی به موضوع ریل نیز قابل‌توجه است به‌طوری‌که امروز کمیسیون‌های تخصصی شوراها میهمان شرکت راه‌آهن بودند و یک درصد از فروش نفت و گاز را به توسعه ریلی اختصاص داده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری سالانه یک تا ۵/ ۱ میلیارد دلاری مستقیم در حوزه ریلی خاطرنشان کرد: این حجم از سرمایه‌گذاری مستقل از سرمایه‌گذاری‌های به صورت فاینانس است، همچنین ۵/ ۷ میلیارد دلاری برای تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه ریلی درنظر گرفته شده است.

وی از عملیات ساخت ۲۵۰۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم طی ۴ سال خبر داد و گفت: امسال ۸۰۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد. به‌علاوه در سال‌جاری ۵ مرکز استان به شبکه ریلی متصل می‌شوند که امروز یکی از استان‌ها سفر ریلی خود را آغاز کرد. این مقام مسوول ضمن ابراز امیدواری نسبت به همکاری راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا گفت: یکی از قدم‌های بزرگ در بخش ریلی توجه به توسعه دانش و تحقیق در حوزه ریل است که امروز بیستمین سالگرد تاسیس دانشکده راه‌آهن علم و صنعت ایران را جشن می‌گیریم. به همین خاطر یکی از بندهای تفاهم راه‌آهن ایران و ایتالیا مربوط به همکاری دانشگاه علم و صنعت و راه‌آهن ایتالیا است که تحت آن مرکز (تست سنتر) با همکاری دانشگاه علم و صنعت انجام می‌شود.

تاکید نخست‌وزیر ایتالیا بر نهایی‌شدن همکاری‌های مشترک با ایران

رئیس راه‌آهن دولتی ایتالیا نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با راه‌آهن ایران گفت: نخست‌وزیر و وزیر راه و ترابری ایتالیا مشتاقانه تاکید داشتند تفاهم‌نامه و اقدامات نهایی شود. رناتومازونچینی، رئیس راه‌آهن دولتی ایتالیا اظهار کرد: راه‌آهن ایتالیا به‌عنوان بهترین شرکت اروپایی ازنظر درآمدزایی و خدمات شناخته شد و به‌قدری درآمد این شرکت بالا بود که بنا به درخواست وزیر راه و ترابری ایتالیا مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به بخش‌های دیگر کمک شد. وی افزود: سرمایه‌گذاری دولت ایتالیا در حمل‌ونقل ریلی ادامه دارد به‌طوری‌که کمیسیون میان وزارتخانه‌ای ایتالیا برای یکی دیگر از خطوط تندرو به ارزش ۲ میلیارد یورو برای ۸۰ کیلومتر بین میلان تا ونیز اختصاص داد. رئیس راه‌آهن دولتی ایتالیا با بیان اینکه بالاترین میزان سرمایه‌گذاری در عرصه ترابری در زمینه راه‌آهن صورت می‌گیرد، گفت: بسیاری از کشورها گام‌های استواری در راستای خطوط تندرو با سرعت حداقل ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده‌اند.

رناتومازونچینی در ادامه گفت: توسعه راه‌آهن اشتغال‌زایی، پیشرفت و توسعه را در پی دارد، بنابراین اطمینان دارم که گام‌های برداشته‌شده از سوی دولت و مجلس ایران در جهت درست برداشته‌شده است. وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین شبکه ریلی در اروپا واقع شده است و اروپا ۸۰۰ میلیارد یورو برای توسعه خطوط ریلی به‌ویژه خطوط تندرو اختصاص داده است. این مقام مسوول در ایتالیا خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر و وزیر راه و ترابری ایتالیا مشتاقانه تاکید داشتند تفاهم‌نامه و اقدامات نهایی شود. رئیس راه‌آهن دولتی ایتالیا با اشاره به سفر هیات اقتصادی، بانک مرکزی و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری به ایران یادآور شد: در این نشست مقرر شد طی یک ماه آینده چارچوب همکاری‌ها ظرف یک ماه اعلام شود.

آغاز همکاری جدید تهران - رم

آغاز همکاری جدید تهران - رم