گروه تاریخ و اقتصاد: بخش دوم مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز پنج‌شنبه، ۲۷ فروردین ۱۲۸۷ شمسی را می‌خوانید: آقا حاج امام جمعه: شما اشخاص را که انتخاب کردید براى این بود که قوانین به صورت قانونى نوشته شده به مجلس بیاورند، ولى براى این بودجه باید بعضى اشخاص عالم مربوط انتخاب شوند. براى اینکه نظریات خود را نموده و به مجلس بفرستند، چون بودجه‌هاى دیگر را هم به مجلس می‌آید بودجه وزارت داخله هم خیلى اهمیت دارد و باید کمیسیونى معین شود که این بودجه را تنقیح نموده به مجلس بیاورند.

آقا سید حسین: موضوع سوال جناب رئیس این بود که این قانون رجوع به کمیسیون مالیه شود یا کمیسیون جدیدى انتخاب شده و به آنجا رجوع شود و خوب است در این مساله راى گرفته شود که دیگر آن قدر صحبت نشده و از موضوع خارج نشوند.

دکتر ولى‌الله خان: چون مبناى مجلس همیشه باید از روى قانون باشد لهذا عرض می‌کنیم که باید شعبه از کمیسیون مالیه منشعب شود که بودجه وزارتخانه‌ها به آنجا رجوع شود، زیرا کمیسیون مالیه خبر می‌دهد از دخل مملکت و این کمیسیون خبر می‌دهد از خرج مملکت، پس نباید بودجه وزارتخانه‌ها به جایى رجوع شود که از دخل مملکت خبر ندارد؛ چون در سایر ممالک دو قسم بودجه مملکت را تصفیه می‌نمایند: یکى اینکه اول دخل را ملاحظه کرده و بعد خرج را از روى آن معین می‌نمایند و بعضى جاها اول خرج را معین می‌نمایند و مقابل آن از هر جا هست دخل را فراهم می‌آورند و چون ما تازه در مهد ترقى هستیم به عقیده بنده ما باید خرج را از روى دخل معین نماییم، لهذا نباید بودجه‌هاى وزارتخانه‌ها به کمیسیون دیگر رجوع شود که از دخل مملکت خبر نداشته باشد، بلکه باید طوری که عرض کردم شعبه از کمیسیون مالیه منشعب شود و تمام بودجه‌ها به آنجا رجوع شود، زیرا کمیسیون مالیه از دخل مملکت اطلاع دارد این کمیسیون هم باید خرج مملکت را معین نماید.

آقا سید حسن تقى‌زاده: این مساله را موضوع بحث قرار دادن به نظر بنده گویا صحیح نباشد. اینکه گفته شد موضوع این است که رجوع به کمیسیون مالیه شود یا به کمیسیون تنقیح لوایح بنده عرض می‌کنم که کمیسیون تنقیح لوایح نمی‌تواند به این کار رسیدگى کند، بلکه او براى همان لایحه قانونى که در اول به او رجوع شده بود تشکیل شد. اگر لایحه قانونى دیگر به مجلس بیاید باید براى او کمیسیون دیگر انتخاب شود و دیگر اینکه تمام بودجه‌ها باید رجوع به کمیسیون مالیه و اعضاى کمیسیون مالیه باید دو قسمت شوند؛ یک قسمت براى رسیدگى به جمع و خرج مملکت و بودجه‌ها یک قسمت دیگر براى مطالب متفرقه و این عده هم خیلى کم است باید زیادتر شود تا بتوانند به کارها رسیدگى کنند.

اسدالله میرزا: همین طور که جناب دکتر ولى‌الله خان گفتند صحیح است باید به کمیسیون مالیه رجوع شود.

رئیس: فعلا موضوع بحث در این است که این قانون بودجه وزارت داخله رجوع به کمیسیون مالیه شود یا نه (همه تصویب کردند که به کمیسیون مالیه رجوع شود).