هدف و فایده تاریخ از زبان طبری
گروه تاریخ اقتصاد- 16 فوریه 923 میلادی (301 هجری خورشیدی) روزی است که ابوجعفر محمد جریر طبری تاریخ‌نگار شهیر ایران و مولف تاریخ «اخبار الرسل و الملوک» از این دنیا رفت.
اثر مهم او که در ۱۶ جلد انتشار یافته است به «تاریخ طبری» معروف است. محمد جریر از مردم طبرستان (تپورستان = مازندران) بود که علاوه برتاریخ بسیار مفصل خود، چند تالیف و تفسیر دیگر هم دارد. در آن زمان، همانند اروپا که تا قرون جدید، کتاب های فلسفی، تاریخ و علوم به زبان لاتین (زبان کلیسا) تالیف می‌شد تا در همه سرزمین‌های مسیحی مخاطب داشته باشد؛ بیشتر نویسندگان ایرانی هم این قبیل کتاب‌ها را به عربی می‌نوشتند تا در سراسر جهان اسلامی انتشار یابد و خوانده شود. بنابر این، محمد جریر هم تالیف خود «اخبار الرسل والملوک» و «الامم والملوک» را به عربی نوشت که به دستور منصور سامانی، وزیر وی ابوعلی محمد بلعمی آن را به پارسی برگردانید که نثری روان، ساده و دلنشین است. طبری آغاز قیام ایرانیان برای تامین استقلال وطن را شاهد بود.
محمد جریر در مقدمه تالیف خود نوشته است که هدف او از این کار پرزحمت؛ خبر رساندن و آگاهی دادن از حوادث ایام ملوک، پیغمبران و خلیفگان از آغاز خلقت است، وی در این مقدمه نوشته است که آنچه را که آورده از قول راویان و ناقلان است و از او نیست و درستی آنها را جز آنچه که در زمان خودش یا نزدیک به عصر خودش بوده تضمین نمی‌کند.