گروه تاریخ اقتصاد- مذاکرات نمایندگان دارالشورای ملی روز یکشنبه 28 اردیبهشت 1286شمسی درباره رسیدگی به شکایات مردم به‌خصوص اهالی زنجان و شکایت آنها از وزیر جنگ و... ادامه یافته است که خلاصه آن را در زیر می‌خوانید:
آقا شیخ ابراهیم: پانزده روز است تجار زنجان در تلگرافخانه متحصن هستند و کرارا عرایض خود را رسانده‌اند، تا حال چه ثمر و فایده مترتب شده، جز اینکه این بیچاره‌ها تا حال پنجاه هزار تومان متضرر شده‌اند.
حاج محمد اسمعیل آقا: در این‌خصوص به‌جهت بنده هم امروز چند مکتوب رسیده که خیلی خسارت کشیده‌اند! از طرف مجلس مقدس اقدامات صحیحه به‌عمل‌ آید.
رییس: دیروز خود آقا میرزا ابراهیم اظهار داشتند که اقدامات شده، ولی طرف از آمدن تقاعد دارد، باید به‌قوه جبریه و به‌تدابیر عملی رفع نمود.
آقا میرزا ابراهیم: چه اقداماتی می‌شود؟ مثل اینکه از طرف وزارت جنگ یک نفر احضار می‌شود آن هم حق‌المهلت هزار تومان می‌دهد و از رعیت بیچاره می‌گیرد، دفعه دیگر احضار می‌شود هزار تومان می‌دهد؛ این دفعه ده هزار تومان از رعیت بیچاره می‌گیرد.
حاج محمداسمعیل آقا: چطور می‌شود وزارت جنگ از عهده احضار یک نفر خود برنیاید و تمام را به مسامحه می‌گذراند! این شخص نوکر نظامی است که مدتی است خواسته شده و حاضر نشده.
آقا میرزا فضلعلی آقا: هر روزه وزرا می‌آیند و از بلوا و شورش خلق تشکی می‌کنند، ولی رفع تشکیات مردم هیچ به‌خاطر آنها خصور نمی‌کند، فقط همین قدر می‌خواهند که مردم ساکت شوند شیرازی‌ها با این اقدامات و این هیجان‌ها هنوز رفع تعدیاتشان نشده، هنوز قوام حرکت نکرده در این صورت تجار زنجان هم باید مجبور شوند به آشوب کردن، فقط می‌آیند می‌گویند، چاره این آشوب را بکنید! آخر از انصاف دور است که به حال آن خلق توجهی نشود! وزارت عدلیه شکایت می‌کند از هیجان مردم، ولی تابه‌حال هیچ کاری صورت نداده، همین طور وزارت جنگ.
سید‌الحکما: امروز یک کاغذ از وزیر جنگ آمده بی مهر، یک کاغذ هم از وزارت تجارت آمده آن‌ هم بی‌مهر، شش کاغذ از وزارت عدلیه آمده، علاوه از پنجاه کاغذ با دو صورت تلگراف از وزارت داخله آمده، ببینید اینها چقدر تفاوت دارد.
آقا‌‌سید‌حسن تقی‌زاده: یک‌روزی اینجا مسائل چندی تراکم کرد و بالاخره چند روز کار مجلس را مختل گذاشته تا اینکه به‌اندازه اصلاح شد، حالا هم مثل آن‌ روز شده، نباید گذاشت کار منجر به اشکال شود و تجار یک بار همه در تلگرافخانه متحصن شوند؛ مسلم است این ترتیب باعث ضرر ما نخواهد شد، حال نمی‌دانم چه موجب گردیده که رییس موزکانچی یاغی می‌شود، حاجی آقا محسن از آمدن تکاهل می‌ورزد، قوام‌الملک تسامح می‌کند، درآن صورت مجلس نباید همین طور منتظر بنشیند، باید به تکلیف خود عمل کند.
حاجی محمد اسمعیل آقا: بنده اطلاع دارم ملک یک بیچاره را وزارت جنگ ضبط نموده و به وسایل زیاد آن شخص متظلم شده و تاکنون هیچ جواب داده نشده و نمی‌دهند، امروز بنا بود آن اشخاص بیایند به مجلس متظلم شوند.
آقا میرزا حسین: بنده اطلاع دارم فوج کمره و کزاز را مواجب دادند و کتابچه را به مهر آحاد افواج رسانیده، ولی فرا رفتند از هر کدام یک تومان به اسم وزارت جنگ پس گرفتند، پس فردای آن رفتند شش هزار به اسم دیگر، روز دیگر دو هزار و سه شاهی به اسم آجودان گرفتند؛ با این وضع سرباز خدمت نخواهد کرد.
وکیل التجار: باید قسمی نمود که اشخاصی که عصمت مملکت در دست آنها است خرید و فروش نشوند.
آقا میرزا فضلعلی آقا: مغازه لشکر فروشی هنوز بسته نشده و به روش سابق باقی است.
وکیل‌الرعایا: آیا مجلس راضی می‌شود به رضایت یک‌نفر یک مملکت بر باد برود؟ چرا از طرف مجلس اقدام صحیح نمی‌شود که زودتر عزل او را بخواهند.
حاجی محمد اسمعیل آقا: من می‌توانم ثابت کنم که ملک بیچاره‌ها را ضبط نموده، همین است که مردم به تنگ آمده‌اند.
آقا سید حسن تقی زاده: در عزل وزرا موافقت نصف وکلا کافی است و می‌توانند عزل او را بخواهند، ولی در مورد وزارت جنگ نمی‌دانم چه باعث شده در صورتی‌که تمام وکلا از حرکات او بی‌رضایت هستند و متفق‌اند، چرا عزل او خواسته نمی‌شود؟!
آقا‌سید‌حسین: عیب در این است در هر موقعی که در‌خصوص وزرا گفت‌وگو می‌شود می‌گویند ان‌شاءالله فردا رای گرفته می‌شود، مثل وزارت امور خارجه که به همان حال مانده فعلا باید تکلیف وزارت جنگ معلوم شود، اگر لازم است که عزل او خواسته شود باید امروز خواسته شود.
حاج محمد اسمعیل آقا: بهتر این است که تمام مطالبی که امروز مذاکره شده اخطار شود بیایند حضورا جوابی شافی بدهند، هرگاه جواب صحیح داده شد فبها، و الا عزل او خواسته می‌شود.
رییس: بهتر همین است که اخطار شود بعد از آن مجلس به‌ تکلیف خود عمل کند (قرار شد از طرف مجلس به وزارت جنگ نوشته شود که مظفرالدوله از زنجان جدا احضار شود و به جهت مطالبی هم که در مجلس عنوان شده حاضر گردد)‎.
آقا سید حسین: با این تلگرافات و مکتوبات درخصوص فروش رعیت ایران از ارفع‌الدوله چیزی معلوم شد یا خیر؟
حاج علی: در ترابوزان مجلسی فراهم کرده بودند و پولی به جهت بانک ملی تهیه دیده بودند شخصی را که باعث و بانی این مجلس بود به اسلامبول خواسته بود و صدمه زده بود که چرا بی اطلاع من این اقدام را کرده‌اید، یک کتابچه هم از کارهای ارفع‌الدوله نوشته‌اند، موجود است.
آقا سید حسین: تمام مذاکرات که در این مجلس در باب وزرا می‌شود تمام به مسامحه می‌گذرد.
حاج محمد اسمعیل آقا: باید وزرا مذاکرات این ایام مجلس را عطف به‌ماسبق ندانند، باید بدانند که اگر مخالف با مشروطیت رفتار کنند مجلس دست نخواهد کشید.
وکیل التجار: اگر به وزارت خارجه چیزی نوشته می‌شود خوب است در باب عمل تذکره و امتیازنامه‌ها هم تاکید شود که سابقا خواسته شده و فعلا در کمیسیون مالیه لازم است مساله ارفع‌الدوله هم نوشته شود که جمعی شکایت می‌کنند احضار او لازم است، پس از آمدن کاملا استنطاق خواهد شد.
آقا میرزا محمود خوانساری:۱۲ نفر به جهت عمل مالیه معین شدند، می‌خواهیم بدانیم آن انجمن دایر است و وزیر مالیه آمده است یا خیر؟
رییس: این چند روزه خودتان می‌دانید که چه نوع گرفتاری‌ها پیش آمده، ان‌شاءالله در همین چند روزه اقدام خواهد شد.