کودتای 28 مرداد
گروه تاریخ اقتصاد - پس از شکست کودتای 25 مرداد 1332، کودتای دوم با طرح مراحلی چون تلاش برای عزل مصدق و انتخاب زاهدی به نخست‌وزیری، اقدام برای جلب حمایت نظامیان از کودتا و کشاندن اوباش و چاقو کشان به خیابان‌ها و حمله به اداره‌های دولتی و ایجاد ترس و وحشت در میان مردم آغاز شد.
تا اواخر روز 27 مرداد تظاهرات به نفع مصدق و در مخالفت با شاه بود، اما به تدریج اوضاع دگرگون شد. اولین مرحله تظاهرات که منجر به سقوط مصدق شد از اوایل شب چهارشنبه شروع شد. صبح چهارشنبه، عده‌ای به خیابان‌ها ریخته و با حمله به اماکن دولتی به غارت اموال پرداختند. سپس تظاهرکنندگان توانستند در پناه نیروی انتظامی، پس از اشغال ایستگاه رادیویی، آماده حمله به خانه نخست‌وزیر شوند.
بالاخره در ساعت ۵ بعدازظهر حمله به خانه مصدق آغاز و پس از زد وخورد شدیدی بین مهاجمان و محافظان خانه وی، که منجر به کشته شدن عده زیادی شد وی مجبور به ترک آنجا شد و به این ترتیب کودتای ۲۸ مرداد که با طرح خارجیان به اجرا درآمده بود، به پیروزی رسید. پزشکی قانونی در این درگیری‌ها تعداد ۴۶ نفر مقتول و ۵۸ نفر مجروح را اعلام و حتی عده مجروحین را تا ۲۳۳ نفر تخمین زدند.