امروز در ایران - ۲۰ بهمن ۸۹

۱۳۵۷- مهندس مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت طی یک سخنرانی‌ در دانشگاه تهران، برنامه دولت موقت را اعلام کرد. وی در این سخنرانی اعلام کرد: ماموریتی که رهبر انقلاب به من داده است، پرمخاطره‌ترین و سنگین‌ترین ماموریت در عمر ۷۱ساله مشروطیت ایران است که به نخست‌وزیر ایران داده شده است. بازرگان همچنین خطوط اصلی و وظایف دولت موقت را به این شرح اعلام کرد: ۱- احراز و انتقال قدرت ۲- ارائه و اثبات حقانیت (همان رفراندوم) ۳- احیا و اداره و اصلاح مملکت ۴- انتخابات مجلس موسسان جدید ۵- انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶- استعفا و تحویل کار به رییس‌جمهور و دولت رسمی بعدی.

۱۳۵۷- طرفداران بختیار در ورزشگاه امجدیه تظاهرات کردند.

سال ۱۳۵۷- امام خمینی اعلام کردند که هیچ سخنگویی ندارند.

۱۳۵۷- با حمله ماموران گارد به پادگان نیروی هوایی تهران، جنگ خیابانی آغاز شد. به گفته همافران، وقتی که رادیو اعلام کرد، فیلم ورود امام خمینی بعد از اخبار تلویزیون نمایش داده خواهد شد، آنها در سالن پادگان اجتماع کردند. با ظاهر شدن تصویر حضرت امام بر صفحه تلویزیون، طنین صلوات سالن را پرکرد و در این هنگام، افراد گارد به سوی آنها تیراندازی کردند و درگیری آغاز شد.

۱۳۵۷- مردم ساکن در اطراف خوابگاه همافران، هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند، اهالی خیابان‌های اطراف را نیز با خبر کردند و طولی نکشید که جمعیت انبوهی در کنار دیوار خوابگاه گرد آمدند که با فریاد الله اکبر از همافران حمایت می‌کردند.

۱۳۵۷- اجتماع مردم در کنار خوابگاه همافران نیروی هوایی که از ساعت ده شب آغاز شده بود، همچنان ادامه یافت. ترس مردم این بود که در صورت پراکنده شدن، نیروهای گارد مجددا به همافران حمله کنند، لذا از دفتر حضرت امام کسب تکلیف کردند و دفتر امام توصیه کردند که پراکنده نشوید.

۱۳۵۷- مردم در کنار خوابگاه نیروی هوایی همچنان شعار می‌دادند و خود را با آتش لاستیک‌های فرسوده گرم می‌کردند که در ساعت ۵/۳ بعد از نیمه‌شب ماموران حکومت‌ نظامی با خودروهای نظامی و در حالی که از دور با شلیک رگبار مسلسل‌ها به طرف هوا در صدد ترساندن مردم بودند، به اجتماع مردم حمله کردند. در این هنگام مردم به کوچه‌های اطراف پناه بردند؛ اما مامورین توانستند یکصدوپنجاه و دو نفر را دستگیر و به محل استقرار حکومت نظامی در کلانتری تهران منتقل کنند. در بین دستگیرشدگان دو روحانی نیز حضور داشتند.