۲۳ افسر سابق که در طول تجزیه طلبی جعفر پیشه‌وری که به تصمیم و طبق نقشه و سیاست استالین و با حمایت نیروهای شوروی مستقر در ایران دست به این کار زده بود دوم ژانویه سال ۱۹۴۷ (۱۲ دی ماه ۱۳۲۵ هجری خورشیدی) اعدام شدند. جرم آنان خیانت به میهن با اقدام بر ضد یکپارچگی آن و همکاری با عوامل بیگانه و آلت اجرای سیاست یک دولت خارجی شدن بود. دادگاهی که این عده و شمار دیگری را محاکمه کرد ۲۵ آذر ماه، چهار روز پس از پایان غائله تشکیل شده بود.سختگیری در مورد غیرنظامیانی که با تجزیه طلبان همکاری کرده بودند کمتر بود به گونه‌ای که از ۱۴۸ نفری که در آذرماه محاکمه شده بودند تنها سه نفرشان اعدام شدند و مجازات بقیه زندان بود که از میان آنان هم تنها چهار نفرشان به حبس ابد محکوم شدند. کسانی که ابراز ندامت کرده بودند به مجازات زندان محکوم شده بودند.۲۵ دی ماه، این دادگاه نظامی که در مهاباد همدستان «قاضی محمد» را محاکمه کرده بود، همچنین ۱۰ نظامی را که با وی در اعلام خودمختاری کردستان همکاری کرده بودند اعدام کرد. همین دادگاه چهار روز بعد قاضی محمد و دو تن از همدستان نزدیک او را که اقدام به تجزیه کردستان از پیکر میهن کرده بودند به آن دنیا فرستاد. در همین ماه یک همکار پیشه‌وری که دستگیر شده بود موسوم به ژنرال کبیری اعدام شده بود.

سال ۱۲۸۶: ریاست نظمیه را از اعظم‌السلطنه که سردار منتظم است گرفته به معتضد دیوان دادند. وی متقبل شده است که ریشه شرارت در میدان توپخانه را کشف و مسببین آن را مجازات کند.

سال ۱۲۹۳- شهرهای تبریز و ارومیه توسط لشگریان عثمانی تصرف شد.

سال ۱۳۲۱- دانشگاه تهران از وزارت فرهنگ جدا و مستقل شد.

سال ۱۳۲۴- سرلشگر محمدحسین فیروز، وزیر راه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سال ۱۳۲۵- ۲۳ نفر از افسران ارتش که در عملیات فرقه دموکرات شرکت کرده بودند محاکمه و به جرم قیام مسلحانه علیه کشور، به حکم دادگاه اعدام شدند.

سال ۱۳۳۲- دادگاه تجدیدنظر فرماندار نظامی به پرونده متهمین به قتل افشار طوس رسیدگی کرد. رای دادگاه بدوی مبنی بر تبرئه کلیه متهمین صادر شد.

سال ۱۳۳۴- محاکمه سیدمجتبی نواب صفوی و یاران باوفای او در دادگاه نظامی، به‌طور سری و بدون حضور تماشاچی تشکیل شد.

سال ۱۳۳۶- دکتراقبال نخست‌وزیر پاسخ استیضاح دکترحسین پیرنیا را در مجلس داد و مجددا از مجلس رای اعتماد گرفت.

سال ۱۳۳۹- کارخانه پارچه‌بافی ممتاز با ظرفیت روزانه یکصدهزار متر پارچه‌های نخی در جاده شهرری شروع به کار کرد. این کارخانه توسط حاج میرزا عبدالله مقدم با سرمایه سی میلیون تومان بنیان گرفته است.

سال ۱۳۴۱- تونل شماره ۱۲ جاده هراز ریزش کرد و در نتیجه آن ۸ نفر کشته شدند. این سومین حادثه تونل در این سال بود.

سال ۱۳۴۴- چاه نفت شماره ۲ اکتشافی در تنگه بیجار کرمانشاه فوران کرد.

سال ۱۳۴۹- امیرعباس هویدا، کابینه خود را ترمیم کرد. به موجب این ترمیم ارتشبد رضا عظیمی به سمت وزیر جنگ، سپهبد اسدالله صنیعی به سمت وزیر تولیدات کشاورزی و دکتر منوچهر گودرزی به سمت وزیر مشاور تعیین شدند.

سال ۱۳۴۹- قطار اصفهان - یزد از خط خارج شد و در نتیجه ۵۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند.

سال ۱۳۴۹ : مقامات امنیتی، اسامی عده زیادی از دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا، آلمان و اتریش را که علیه ایران در خارج تظاهرات می‌کردند، منتشر کرد. این عده از سال‌ها قبل در کشورهای مختلف جهان علیه رژیم پهلوی و سلطنت پهلوی فعالیت‌های دامنه‌داری را آغاز کرده بودند.

سال ۱۳۵۰- ۸ نفر که در واقعه کولانکوه دست داشتند اعدام شدند.

سال ۱۳۵۵- محمدرضا پهلوی در مصاحبه با یک خبرنگار ایتالیایی گفت: ضربه‌ای که افزایش قیمت فولاد بر ما وارد می‌سازد قابل مقایسه با ضربه‌ای است که ما با افزایش قیمت نفت بر جهان صنعتی وارد می‌کنیم.

سال ۱۳۵۶- ملک حسین هنگام ترک تهران گفت: قدرت و ثبات ایران برای تمام کشورهای منطقه مثال خوبی است.

سال ۱۳۵۷- شاپور بختیار به اتفاق منوچهر آریانا در کاخ نخست‌وزیری حضور پیدا کرد. اولین اقدام وی بررسی موجودی بودجه سری نخست وزیری بود.

سال ۱۳۵۷- شاپور بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: جناح سیاسی ساواک منحل می‌شود، مطبوعات به نحو احسن آزاد خواهد بود، خطاکاران تعقیب و مجازات خواهند شد.