واردات اتومبیل از آمریکا

انتخابات فرانسه در ۸۰ سال پیش نیز مانند این روزها حاشیه‌ساز بود. در خبری که در روزنامه اول خرداد ۱۳۱۱ اطلاعات چاپ شده، مطالبی درباره کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه منتشر شده است. به گفته گزارشگر روزنامه «در انتخابات عمومی‌فرانسه کاندیداها تصور می‌کنند که هر چه بیشتر باد در آستین خود‌اندازند بیشتر افکار مردم را به طرف خود جلب خواهند کرد.» دهه محرم و فرارسیدن عاشورا و تاسوعا در تهران موجب شده بود که در یک هفته هیچگونه معاملاتی در بازار انجام نگرفته و تمام تجار، حجره‌های خود را تعطیل کنند. اما پس از انجام مراسم مذهبی، معاملات وارد جریان عادی خود شده است. در این روز همچنین نرخ پوند به مرز ۱۰۴ ریال رسیده اما در قیمت کالاهای اساسی تغییر محسوسی رخ نداده است. همچنین بلدیه تهران اعلانی را منتشر کرده است که بر اساس آن نرخ گوشت از این روز معادل یک ریال و هشتاد دینار است و متخلفان از نرخ مزبور شدیدا تعقیب می‌شوند.

شرکت سهامی‌تجارتی ایران مجمع عمومی‌خود را با حضور وزیر دربار، وزیر عدلیه و رییس اداره کل تجارت در منزل حاج امین الضرب برگزار کرده است. همچنین در این جلسه نماینده کمپانی آمریکایی که تقاضای شرکت در این جلسه را داشت نیز حاضر شد. این کمپانی تعهد کرده است که مبلغی از سهام شرکت سهامی‌تجارتی ایران را بپردازد . همچنین واردات اتومبیل و صادرات توتون و پوست‌های خز توسط این کمپانی قرار است انجام شود.

از مزارع شمال خبر می‌رسد که زراعت چای در لاهیجان و گیلان و تنکابن توسعه کامل داشته و علاوه بر اراضی‌ای که توسط موسسه چای کاری زراعت چای شده، در تنکابن و گیلان و اطراف آن ناحیه از طرف اهالی، بالغ بر یک هزار جریب چای کاری شده است. اما وضعیت غله به خوبی چای نیست و در برخی مناطق محصولات دچار آفت شده یا به واسطه عدم بارندگی محصول دیم به کلی از بین رفته است. موسسات تجارتی شوروی در نقاط حاصلخیز آذربایجان و خراسان شروع به خرید غله کرده‌اند و به طوری که روزنامه اطلاعات اول خرداد ۱۳۱۱ گزارش می‌کند، تا آن زمان معادل ۱۱۰ خروار غله توسط شوروی‌ها خریداری و به این کشور صادر شده است. به همین دلیل قیمت غله در کشور ترقی پیدا کرده است.

در بخش تلگراف‌های خارجی روزنامه، خبری از نیویورک جلب نظر می‌کند که بر اساس آن ۱۲ هزار از کارگران زراعتی برای اعتراض به تقلیل دستمزد اعتصاب کرده‌اند و پلیس جمعی از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده است. در بمبئی نیز مطابق اخبار واصله اغتشاشاتی شروع شده که در آن ۱۳۰ نفر کشته و هزار و ۱۲۳ نفر مجروح شده‌اند.

از همسایه شرقی ایران نیز خبر می‌رسد که افغانستان و حجاز قرارداد مودت با یکدیگر امضا کرده‌اند. بر اساس قرارداد مزبور « مملکتین دوستی ابدی به نام مصالح اخوت اسلامی‌ پیش‌بینی می‌کنند.»