حمایت سندیکاها از دولت موقت

«دولت انقلابی، وزارتخانه‌ها را توسط کارمندان به دست می‌گیرد» تیتر بزرگ روزنامه اطلاعات چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه است. تیترهایی نظیر «برنامه دولت بازرگان، جمعه در دانشگاه اعلام می‌شود»، «بیشتر وزرا انتخاب شدند و تا روز شنبه احتمالا معرفی می‌شوند» و «نام ۱۲ عضو کابینه انقلابی در اطلاعات امروز» از تیترهای مرتبط با خبر اصلی روزنامه اطلاعات در این روز است. مهندس مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت در گفت و گو با خبرنگار سیاسی اطلاعات از انتخاب بیشتر وزرا خبر داده و گفته است که در لحظه مقتضی نام‌های آنان را معرفی خواهد کرد. در همین رابطه مهندس بازرگان در دفتر جدید نخست وزیری موقت مستقر شده است.

با نزدیک شدن به افول رژیم پهلوی و تشکیل جمهوری اسلامی، امام خمینی با گروهی از نظامیان دیدار کرده‌اند. در این دیدار تعداد زیادی از نظامیان بازنشسته حضور داشته‌اند.

مهم‌ترین خبر حوزه روحانیت در روزنامه ۱۸ بهمن ماه ۱۳۵۷ به اطلاعیه آیت‌الله طالقانی بازمی‌گردد که در آن نامه‌های جعلی تهدیدآمیز را تحریکات عوامل رژیم سابق عنوان کرده است. در این اطلاعیه وی همچنین کسانی را که مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرند، به دفاع از مال و ناموس خود فراخوانده است. آیت‌الله مکارم شیرازی در صفحه نظرها و اندیشه‌ها در مطلبی تحت عنوان «استبداد، اتهام بزرگ» به اتهاماتی که انقلابیون را متهم به مستبد بودن می‌کند، پاسخ گفته است. امام جمعه مهاباد نیز ضمن ارسال تلگرافی به حضور امام خمینی از سوی خود و جامعه روحانیت اهل تسنن و طبقات مردم کردستان، بازگشت ایشان را به میهن تبریک گفته است. راهپیمایی روحانیون قم از دیگر اخبار مرتبط با حوزه روحانیت است که به همراه عکس در صفحه آخر روزنامه اطلاعات چاپ شده است. این در حالی است که تنها یک روز به زمان راهپیمایی سراسری اعلام شده از سوی روحانیت تهران باقی است و تدارک گسترده‌ای برای آن در حال انجام است. دکتر مفتح که روزنامه اطلاعات از وی به عنوان یکی از اعضای احتمالی شورای انقلاب نام برده است، در گفت و گویی با این روزنامه به توضیحی درباره پاسخ امام خمینی به پرسش «چه احساسی دارید؟» پرداخته است. وی در این توضیح گفته است «برای امام خمینی که سال‌ها عمرشان را مصروف مبارزات ملی کرده‌اند، چه احساسی می‌تواند گویاتر از این باشد که جان در کف و با قبول تمام مخاطرات تصمیم گرفتند که به ایران برگردند تا در کنار مردم مسلمان ایران باشند.» تلگرام آیت‌الله شاهرودی به امام خمینی و تبریک ورود ایشان به میهن دیگر خبر حوزه روحانیت در این روز است.

بیانیه نهضت آزادی درباره نخست‌وزیری بازرگان از اخبار مهم در حوزه احزاب است. در این بیانیه اعضای نهضت عنوان کرده‌اند که بر تلاش خود در جهت رسالت مکتبی و تشکیلاتی می‌افزایند. این نهضت همچنین در اعلامیه‌ای بازداشت دکتر حاج سیدجوادی را محکوم کرده است. سخنگوی جبهه ملی نیز در تماس تلفنی با روزنامه اطلاعات ۱۸ بهمن ماه ۱۳۵۷ گفته است «حتی اگر جبهه ملی در کابینه بازرگان عضویت نداشته باشد، این جبهه کماکان به پشتیبانی خود از دولت بازرگان ادامه خواهد داد.»

در صفحه نظرها و اندیشه‌ها مطلبی از دکتر علی اصغر حاج سیدجوادی چاپ شده است که در آن به اتهام «تحریک ارتش» پاسخ داده؛ توضیح زنان قاضی به آیت‌الله شریعتمداری در خصوص عدم توانایی قضاوت زن دیگر مطلب این صفحه است.

تصویب طرح لغو ۲۰ هزار ریال عوارض گذرنامه خبر اقتصادی اطلاعات چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۳۵۷ است. اعلام عدم وابستگی سندیکای مشترک کارکنان صنعت نفت از دیگر اخباری است که به این حوزه مربوط می‌شود. این سندیکا با رد سخنان کیانوری که سندیکا و کارکنان صنعت را وابسته به حزب توده خوانده بود، حرکت مبارزاتی این سندیکا را در جهت ملی و برقراری جمهوری اسلامی تحت رهبری امام خمینی عنوان می‌کند. تبریک سندیکای سازندگان لوازم تهویه مطبوع و حرارت به بازرگان جهت نخست وزیری وی از دیگر اخباری است که گرچه ربط مستقیمی به اقتصاد ندارد؛ اما نشان‌دهنده حمایت اصناف و سندیکاها از حرکت انقلابی مردم است.تشکیل کمیته رفاهی برای کمک به آسیب دیدگان قلعه شهرنو جهت جلوگیری از نفوذ فساد اخلاقی در شهر از دیگر اخبار این روز است.

استعفای ۴۴ نماینده مجلس از اخبار مهم پارلمانی روزنامه اطلاعات است که آن را در صفحه اول خود جای داده است. عدم مصلحت در رویارویی سربازان با برادران خود از دیگر اخبار حوزه پارلمانی است. در صفحه اول همچنین اخباری نظیر قطع پروازهای مسافربری به ایران به علت فقدان پرسنل کنترل هواپیماها، نظرشوروی و آمریکا درباره بازرگان، رفتن ژنرال هویزر از ایران و تهدید ژنرال‌های مهم با وجود موافقت قره‌باغی با عدم مداخله ارتش درج شده است.

خبرگزاری‌های خارجی در این روز مانند روزهای قبل بخشی قابل‌توجهی از اخبار روزنامه اطلاعات را تشکیل داده‌اند. به نقل از خبرگزاری فرانسه در اطلاعات آمده است که پایگاه نظامی لویزان در شمال تهران به حالت آماده باش درآمده است. آسوشیتدپرس نیز به ذکر مطلبی از دکتر یزدی پرداخته که بر اساس وی گفته است شانس یک کودتای نظامی در عمل وجود ندارد و تهدید اصلی از ناحیه تحریک‌کنندگان است. این خبرگزاری همچنین وضع مبهم اردشیر زاهدی را مورد توجه قرار داده و گفته «وضعیت زاهدی که زمانی داماد شاه بود از تاریخ خارج شدن از کشور مبهم است. به رسمیت شناختن دولت بختیار از سوی آمریکا دیگر خبری است که آسوشیتدپرس آن را مورد توجه قرار داده و روزنامه اطلاعات آن را به نقل از این خبرگزاری نقل کرده است. براساس این خبر‌هاردینگ کارتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است. «ما از اجرای قانون اساسی در ایران پشتیبانی می‌کنیم و دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسیم. ما به روابط خود به طور رسمی با دولت بختیار ادامه خواهیم داد.» این روزنامه همچنین خبر پیشنهاد انتقال جت‌های اف۱۴ ایران به مصر را جالب توجه دانسته است و آن را به نقل از رویتر آورده است. درج مصاحبه شاه با دیلی میل دیگر خبر نقل شده از سوی خبرگزاری‌ها در روزنامه اطلاعات چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه است.