سال ۱۲۹۶- از طرف سلطان احمدشاه لقب سردار اسعد به جعفر قلی‌خان سردار فرزند ارشد مرحوم سردار اسعد تفویض و لقب سردار بهادر به فرزند دیگر او تعلق گرفت. سال ۱۲۹۸- احمدشاه قاجار امروز با جهاز مخصوص سلطنتی وارد انگلستان شد. پرنس آلبرت پسر ژرژ پنجم در کاخ باکینگهام میزبان احمدشاه بود.

سال ۱۳۰۱- قوام‌السلطنه رییس الوزرا لایحه قانونی محاکمه وزرا را در ۱۳۱ ماده برای تصویب تقدیم مجلس نمود.

سال ۱۳۰۴- واعظ قزوینی مدیر روزنامه (نصیحت) که برای مشاهده جلسه علنی مجلس شورای ملی به بهارستان رفته بود به علت شباهت ظاهری با ملک‌الشعرای بهار به ضرب چند گلوله کشته شد. وی بنیانگذار مدرسه اسلام در قزوین بود و هنگام مرگ ۳۰ سال سن داشت.

سال ۱۳۰۵- صبح امروز آیت‌الله سیدحسن مدرس مورد سوء قصد چند ناشناس قرار گرفت. در اثر این حمله که با شلیک چندین گلوله از سوی ضاربین همراه بود بازوی چپ وی مجروح و به دست راستش نیز گلوله اصابت کرد.

سال ۱۳۰۷- جاده خرم‌آباد به دزفول و خرمشهر با حضور اعضای هیات دولت برخی از رجال مانند فرمانفرما و وثوق‌الدوله و عده‌ای خبرنگار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سال ۱۳۰۸- اولین شماره از روزنامه «آیینه ایران» به مدیریت امیر خلیلی منتشر شد.

سال ۱۳۰۹- امین‌التجار اصفهانی با حمایت و مساعدت تیمور تاش وزیر دربار موفق شد امتیاز انحصاری صدور تریاک ایران را به مدت سه سال کسب کند.

سال ۱۳۲۰- قانون افزایش حقوق کارمندان دولت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

سال ۱۳۲۳- دکتر محمد مصدق طی نطقی در مجلس متذکر شد که نباید به بیگانگان امتیاز داد.

سال ۱۳۳۲- کمیسیون مشترک همکاری فنی ایران و آمریکا پنج موافقتنامه مربوط به امور حمل و نقل، راه‌آهن دولتی، وسایل نگهداری و راه‌های شوسه، اصلاح سرویس‌های پستی و ارتباطات تلگرافی و نصب وسایل هواشناسی را تصویب کرد.

سال ۱۳۳۳- متنی واحده که مربوط به اجازه انعقاد و اجرای قرارداد فروش نفت مشتمل بر ۵۱ ماده و ۲ ضمیمه بین شرکت نفت ایران و کمپانی‌های هشت گانه عضو کنسرسیوم بود، از طرف شاه امضا و دستور اجرای آن صادر شد.

سال ۱۳۳۴- قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

سال ۱۳۳۴- قرارداد فروش نفت ایران به ترکیه برای مدت سه سال منعقد شد. براساس این قرارداد ترکیه در هر سال یکصد و پنج هزار تن نفت سفید و بنزین از ایران خواهد خرید.

سال ۱۳۴۵- ایران اعلام کرد اگر کنسرسیوم ظرف یک ماه رضایت ایران را جلب نکند، اراضی استخراج شده از کنسرسیوم پس گرفته خواهد شد.

سال ۱۳۴۶- بانک کشاورزی جرایم دیرکرد کشاورزان را از ۱۲ درصد به ۶ درصد کاهش داد.

سال ۱۳۴۶- در اصفهان شرکت واحد اتوبوسرانی تشکیل شد.

سال ۱۳۵۳- کارخانه سیمان آبیک قزوین آماده بهره‌برداری شد.

سال ۱۳۵۴- امتیاز ۲۹ مدرسه عالی که در اختیار بخش خصوصی بود لغو شد و دولت آنها را به وزارت علوم

داد.

سال ۱۳۵۶- مراسم یادبود حاج سیدمصطفی خمینی در مسجد ارگ تهران با حضور جمعیت انبوه از طبقات مختلف مردم برگزار شد.

سال ۱۳۵۷- سالار جاف با ۲ هزار نفر مسلح به پاوه حمله کرد و دست به کشتار و غارت زد.

سال ۱۳۵۷- آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله منتظری از زندان آزاد شدند.

سال ۱۳۵۷- اعتصاب سراسری کارکنان شرکت ملی نفت ایران آغاز شد.

سال ۱۳۵۷- اعتصاب کارکنان بانک‌های رهنی و سپه آغاز شد.

سال ۱۳۵۷- اعلام شد که به سبب اعتصابات و ناآرامی‌ها تولید و صدور نفت ایران به کلی متوقف شده است و فقط مقدار کمی برای نیاز داخلی تولید می‌شود.