سال ۱۳۰۰- کمیته انقلاب ایران با امضای کوچک جنگلی، حیدر عمو اوغلی، خالو قربان، محمدی و سرخوشی اعلامیه‌ای در رشت انتشار داد. این اعلامیه تشکیل حکومت جمهوری شورایی را بشارت می‌داد. در اعلامیه مشاغل اعضای کمیته به این شرح آمده بود: میرزا کوچک خان- سرکمیسر و کمیسر مالیه، حیدر عمواوغلی- کمیسر خارجه، خالو قربان کمیسر جنگ، محمدی- کمیسر داخلی و سرخوش- کمیسر قضایی.

سال ۱۳۰۱- در مجلس شورای ملی موتمن‌الملک رییس مجلس و چند تن دیگر از نمایندگان به مناسبت فتح قلعه چهرین و شکست اسماعیل‌خان سیمیتقو سردار سپه را مورد تجلیل قرار دادند.

سال ۱۳۱۲- سردار همایون والی، اولین رییس ایرانی قشون قزاق که در تشکیلات قشون درجه امیر لشکر داشت در سن ۵۹ سالگی درگذشت.

سال ۱۳۲۳- ایران دولت موقت فرانسه را به رسمیت شناخت.

سال ۱۳۲۳- اعتبارنامه سید جعفر پیشه‌وری مدیر روزنامه آژیر در مجلس چهاردهم رد شد.

سال ۱۳۲۵- هیات وزیران تصویب کرد به فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ها و هنرستان‌های فنی و کشاورزی و دامپزشکی و مخترعین وام شرافتی به مبلغ ۵۰ هزار ریال اعطا شود.

سال ۱۳۲۶- پادشاه انگلستان از امپراتوری هندوستان صرف‌نظر کرد و هندوستان استقلال پیدا کرد. در همین روز منطقه مسلمان‌نشین هندوستان کشور مستقلی به نام پاکستان تشکیل دادند.

سال ۱۳۳۱- لایحه تمدید سه ماه حکومت نظامی در مناطق نفت‌خیز تصویب شد.

سال ۱۳۳۱- مجلس شورای ملی تعطیلات تابستانی را آغاز کرد که مقرر شد تا ۱۵ مهرماه ادامه یابد.

سال ۱۳۳۹- اتحادیه عرب ادعا کرد از این پس نام خلیج فارس تغییر خواهد کرد و خوزستان نیز جزو لاینفک سرزمین اعراب است.

سال ۱۳۴۱- بودجه سال ۱۳۴۱ با ششصد میلیون تومان کسری به تصویب هیات وزیران رسید.

سال ۱۳۴۲- بروجرد دارای آب لوله‌کشی شد.

سال ۱۳۴۴- ایران دولت تازه تاسیس سنگاپور را به رسمیت شناخت.

سال ۱۳۴۸- هویدا، نخست‌وزیر که دست به تغییراتی در کابینه زده بود وزیران تازه را به این شرح معرفی کرد: حسن زاهدی- وزیر کشور، دکتر محمد یگانه- وزیر آبادانی مسکن و دکتر ایرج وحیدی- وزیر کشاورزی.

سال ۱۳۵۰- بحرین اعلام استقلال کرد و شاه ایران به آنان تبریک گفت.

سال۱۳۵۴ - کلیه ناظرین صنفی در تهران که تعداد آنها قریب به دوهزار نفر بود از کار برکنار شدند.

سال ۱۳۵۷- آیات عظام شریعتمداری، گلپایگانی، نجفی مرعشی اعلامیه‌ای درباره کشتار مردم مسلمان ایران مشترکا صادر کردند و متذکر شدند: اکنون نیز در ماه مبارک رمضان که ملت مسلمان ما به عبادت و روزه‌داری مشغول است حوادث دردناک تازه‌ای در اصفهان و شیراز قلوب همه را شدیدا جریحه‌دار ساخت. گذشته از وقایع اسفبار اصفهان که با موجی از اندوه گسترده مواجه گردیده، حادثه بسیار تکان‌دهنده و کم‌سابقه‌ای در شیراز به وقوع پیوست که طبق اعلامیه علمای اعلام شیراز روز پنجم رمضان که مردم مسلمان در مسجد جامع نو اجتماع کرده بودند مورد هجوم و یورش پلیس و ماموران مسلح قرار گرفته و صدمات و لطمات سنگین از قتل و جرح در شبستان مسجد یعنی (خانه خدا) به وجود آمده است.

سال ۱۳۵۷- ارتش در سراسر کشور به حالت آماده باش درآمد.

سال ۱۳۵۷- هژبر یزدانی به دنبال احضار دادسرای تهران به دادگستری رفت در حالی که نزدیک به ۵ میلیارد ریال سند مالکیت و پانصد میلیون ریال وجه نقد به همراه داشت.

پس از چهار ساعت بازجویی قرار بازداشت او صادر و روانه زندان کاخ دادگستری شد.

سال ۱۳۵۷- بانک مرکزی گزارشی منتشر کرد. در آن گزارش آمده بود که در ۹ ماهه سال قبل سه میلیون تن محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی از خارج وارد ایران شده است که نسبت به سال قبل افزایش حدود ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد و صادرات مواد غذایی ایران و مواد خام کشاورزی فقط ۱۸۳ هزار تن بوده است.