طرح‌های جدید اتحادیه پوشاک به مناسبت دهه فجر و عیدنوروز

تهیه گزارش‌ها حمید بروغنی

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه در راستای تامین نیازهای مردم مطلوب است، ولی باید راهکارهای خاصی در جهت بهبود رویه برگزاری از جمله واگذاری مسوولیت اجرایی آن به تشکل‌های صنفی، انجام تبلیغات مناسب، تدارک مکان‌های مناسب، دادن فرصت کافی برای فراهم کردن مقدمات لازم در جهت برگزاری مطلوب و ... پیش‌بینی شود. ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک با بیان اینکه طرح‌های فروش پوشاک توسط اتحادیه در واحدهای صنفی تحت پوشش برگزار می‌شود، گفت: با توجه به تجارب سال‌های قبل در این ایام مردم اقدام به تامین نیازهای پوشاک خود در سال نو می‌کنند و بر همین اساس فروشگاه‌ها نیز به برگزاری طرح‌های خود رو می‌آورند که در این راستا اتحادیه سعی دارد طرح فروش پوشاک «فجر» را به مناسبت دهه فجر و گرامیداشت این ایام با حضور و مشارکت هزار واحد صنفی فروشنده پوشاک برگزار نماید.

وی افزود: همچنین اتحادیه به منظور تامین درخواست جامعه برای خرید پوشاک به مناسبت عیدنوروز و سال نو در نظر دارد طرح ویژه فروش پوشاک را در پایان سال اجرا نماید.

او با بیان اینکه برگزاری این طرح‌ها نیازمند همکاری مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی، کمیسیون اقتصادی مجمع، وزارت بازرگانی و سازمان بازرگانی استان تهران است، اظهار داشت: امسال با توجه به مطرح بودن بحث ساماندهی لباس و پوشاک در دستور کار وزارت بازرگانی و نیروی انتظامی، جلسات متعددی در این خصوص تشکیل شد، اتحادیه پوشاک نیز در این راستا چند طرح ویژه فروش پوشاک و لباس مطابق با الگوی ایرانی، ملی، اسلامی و ارزان‌قیمت اجرا کرد. در مرحله چهارم این طرح که همزمان با طرح ضیافت رمضان بود بیش از هزار واحد صنفی عرضه‌کننده پوشاک شرکت داشتند.

شیرازی با بیان اینکه فروش ویژه پوشاک در هزار واحد صنفی پوشاک تهران با عنوان طرح ضیافت با ده‌درصد تخفیف در ماه رمضان اجرا شد، گفت: از ۲۰هزار واحد فعال در صنف پوشاک، پنج‌هزار واحد تقاضای حضور در این طرح را داشتند که از بین آنها هزار واحد صنفی مشارکت کردند.

رییس اتحادیه پوشاک تهران افزود: در طرح‌های اجرا شده قبلی اتحادیه هر بار ۸-۷میلیون تومان هزینه می‌کرد، که در طرح ضیافت این مبلغ به ده‌میلیون تومان رسید به طوری که تنها ۸میلیون تومان صرف تهیه پلاکارد ویژه طرح شد و به طور رایگان در اختیار واحدهای صنفی مشارکت کننده قرار گرفت، لذا با توجه به محدودیت بودجه و امکانات اتحادیه انتظار می‌رود مجمع امور صنفی توزیعی و سازمان بازرگانی با پیش‌بینی راهکارهایی برای تامین هزینه‌های اجرای طرح‌ها، اتحادیه را در این راستا یاری رسانند.

وی در مورد بازرسی و نظارت بر اجرای طرح نیز توضیح داد: ۳ اکیپ بازرسی، صبح‌ها و ۱۳ اکیپ دیگر بعدازظهرها به طور ثابت و دائم اقدام به بازرسی و نظارت بر عملکرد واحدهای شرکت‌کننده در طرح می‌کردند، همچنین دو کمیسیون حل اختلاف و نظارت بر قیمت اتحادیه نیز وظیفه رسیدگی به شکایات مطرح شده را بر عهده داشتند.

ابوالقاسم شیرازی با اشاره به اهداف وزارت بازرگانی در واگذاری کار اصناف به اصناف و دغدغه‌های دولت و مجلس در این خصوص ادامه داد: با توجه به رویکرد جدید دولت و به لحاظ این که اصناف دغدغه‌ها و حساسیت‌های ویژه‌ای در تامین اقلام مورد نیاز مردم با کیفیت و قیمت مناسب دارند، اتحادیه با ورود به این عرصه تلاش کرد با ارائه خدمات مناسب به مردم، توانمندی‌های اصناف را نیز به نمایش بگذارد.

وی از برگزاری نمایشگاه‌های فروش ویژه پوشاک با عناوین حجاب، ریحانه، زنان سرزمین من و نمایشگاه‌های پاییزه و بهاره با مشارکت اتحادیه خبر داد و گفت: این طرح‌ها و اقدامات با هدف تشویق تولیدکنندگان برای استفاده از طرح‌های متنوع و متفاوت صورت گرفت، لذا همزمان با بازگشایی مدارس و فصل پاییز، طرح فروش ویژه نیز توسط اتحادیه با مشارکت واحدهای صنفی اجرا شد.

رییس اتحادیه پوشاک تهران ضمن مقایسه برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره و پاییزه با طرح فروش فوق‌العاده اظهار داشت: البته برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه در راستای تامین نیازهای مردم مطلوب است، ولی باید راهکارهای خاصی در جهت بهبود رویه برگزاری پیش‌بینی شود از جمله باید به واگذاری مسوولیت اجرایی برگزاری به تشکل‌های صنفی، انجام تبلیغات مناسب، پیش‌بینی مکان‌های مناسب، دادن فرصت کافی برای فراهم کردن مقدمات لازم در جهت برگزاری مطلوب و... توجه گردد. ایشان به معایب برگزاری این نمایشگاه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: از معایب این نمایشگاه‌ها می‌توان محدودیت آن جهت شرکت متقاضیان، نبود خدمات پس از فروش و یا امکان پیگیری شکایات را نام برد که این موارد در طرح فروش فوق‌العاده وجود ندارد چرا که هم امکان مشارکت همه متقاضیان واجد شرایط در طرح وجود دارد، هم با از بین رفتن محدودیت جغرافیایی برای شرکت‌کنندگان در طرح، مردم می‌توانند به آسانی به این واحدها دسترسی داشته باشند و در صورت وجود هرگونه شکایت و اختلافی به واحدها مراجعه کرده و از نظر خدمات پس از فروش نیز مشکلی نداشته باشند.

شیرازی در مورد طراحی لباس ملی گفت: اتحادیه پوشاک در کنار دولت، مجلس و دیگر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط دارای دغدغه‌های خاص خود در خصوص طراحی لباس ملی است و به همین علت در جلساتی که به منظور بحث، بررسی و ساماندهی لباس و پوشاک در جامعه در وزارت بازرگانی تشکیل شده و حضور فعال و مثبتی دارد. در مورد طراحی لباس ملی نیز اتحادیه دارای نظرات کارشناسی شده است که در صورت نیاز ارائه خواهد کرد.

وی از راهکار بالا بردن استاندارد تولید پوشاک در ایران به عنوان ابزاری برای تشویق تولیدکنندگان برای تولید متنوع در طرح‌های متفاوت نام برد و با اشاره به خلاء موجود در طراحی و مد در تولیدات داخلی پوشاک افزود: این خلاء باعث ورود لباس‌ها و مدهای وارداتی غربی به کشور شده که به دلیل ضعف و کمبود داخلی از این نظر، مورد استقبال جوانان نیز قرار گرفته است.

او در مورد اقدامات این صنف در زمینه ساماندهی طراحی و مد در تولیدات پوشاک داخلی توضیح داد: در راستای جبران کمبودهای موجود، یک بخش تخصصی جهت ارائه لباس و معرفی مدهای لباس پیشنهاد و براساس آن دفتر هماهنگی تولیدکنندگان و طراحان ایجاد گردید که عملکرد مثبتی نیز تا به حال داشته است.

شیرازی با بیان اینکه ارتباط کاملی بین بازار پوشاک و صنعت نساجی کشور وجود دارد، مسائل و مشکلات این دو بخش را نیز مرتبط با هم دانست و ادامه داد: در حال حاضر تنها پارچه فاستونی با کیفیت مطلوب در کشور تولید می‌شود و در سایر تولیدات از جمله البسه زنان و بچه‌گانه تولیدات کیفی مطلوبی را در داخل نداریم که این امر باعث ایجاد مشکل برای بخش اعظم تولیدکنندگان کوچک شده است.

او در مورد پوشاک خارجی و وارداتی موجود در بازار گفت: عمده پوشاکی که در تهران عرضه می‌شود از چین وارد می‌شود و متاسفانه به رغم کیفیت نامطلوب، به لحاظ پایین بودن قیمت نسبت به پوشاک ایرانی از استقبال بیشتری توسط مردم برخوردار می‌شود.

رییس اتحادیه پوشاک تهران با انتقاد از قاچاق پوشاک به کشور افزود: قاچاق هر کالایی به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است و باعث وارد آمدن زیان‌های مهلک به اقتصاد ملی می‌شود.

وی روند رو به افزایش واحدهای عرضه‌کننده پوشاک خارجی دست‌دوم و موسوم به «تاناکورا» را یکی از عوارض قاچاق پوشاک به کشور عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل استقبال مردم از این لباس‌ها قیمت پایین و ظاهر نسبتا زیبای آنها است، ضمن اینکه به دلیل بالابودن نرخ پوشاک در بازار که البته دلایل مختلفی را می‌توان برای آن ذکر کرد و پایین بودن قدرت خرید مردم، مصرف‌کنندگان استقبال خوبی از خرید و مصرف این لباس‌ها بدون توجه به زیان‌ها و عوارض سوءبهداشتی ناشی از مصرف آنها می‌کنند.

شیرازی در مورد فعالیت کارگاه‌های زیرزمینی و تولید پوشاک غیرمجاز نیز اظهار داشت:‌ اتحادیه در برخورد با این موارد که اثرات سویی بر بازار پوشاک دارند، فعالیت مناسبی داشته و ارتباط و تعامل مثبتی در این مورد و نیز برخورد با واحدهای صنفی غیرمجاز با اداره اماکن نیروی انتظامی دارد که در اینجا از ایشان کمال تشکر را دارم.

ابوالقاسم شیرازی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با پوشاک وارداتی چین، ترکیه، تایلند و... بالابودن قیمت تمام شده تولیداتشان است، گفت: به رغم کیفیت مطلوب تولیدات برخی کارخانه‌های تولید پوشاک کشور متاسفانه به دلایل مختلف با بالارفتن هزینه تولید پوشاک در کشور توان رقابت تولیدات ایرانی با پوشاک چینی، تایلندی و... در بازار داخلی از نظر قیمت کاهش یافته است.

وی آمادگی اتحادیه را برای ایفای نقشی فعال‌تر در ساماندهی پوشاک و لباس در جامعه، با توجه به هدف وزارت بازرگانی در واگذاری کار اصناف به آنها اعلام کرد و گفت: ارتباط مناسب با طراحان مد و لباس، تعامل بالا با اداره اماکن، وزارت بازرگانی، تولیدکننده‌های کوچک و بزرگ پوشاک کشور، تعداد قابل توجه واحدهای تحت پوشش، پراکندگی مناسب آنها در سطح تهران و.. از مزایای اتحادیه در به عهده گرفتن مسوولیت عمده و اجرایی در ساماندهی پوشاک و مد در جامعه است.