امکان ادامه تحصیل برای زندانیان رجایی شهر تا مقطع دکترا فراهم است

زندان "رجایی شهر" کرج با هفت اندرزگاه که شش مورد آن مربوط به مردان و یک مورد مختص زنان است، عمدتا دربردارنده محکومان یا متهمان قتل، سرقت مسلحانه، نگه داری سلاح، جرایم مالی مانند کلاهبرداری، جعل و مانند آن است. البته در این زندان یک اندرزگاه مختص جرایم امنیتی نیز وجود دارد. این زندان همچون سایر زندان‌های کشور برنامه‌های متعددی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، تحصیل، اشتغال و آموزش فنی و حرفه‌ای برای اصلاح مجرمان در نظر گرفته و در کنار این‌ها برنامه‌های خاصی نیز برای ارتقای مرکز بهداری زندان به بیمارستان و در نظر گرفتن فضایی متفاوت برای بند زنان در آینده دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اندرزگاه‌های زندان رجایی شهر به شکلی تخصصی تقسیم بندی شده‌اند. در اندرزگاه ۴ بخش قرنطینه‌ای وجود دارد که افراد از ابتدای ورود به مدت سه ماه آنجا هستند و بعد براساس علایق و توانایی که دارند به یکی از اندرزگاه‌های تخصصی فرستاده می‌شوند. برای مثال در اندرزگاه ۳ (کارگری) کسانی که در کارخانجات و کارگاه‌های زندان مشغول به کار هستند نگه داری می‌شوند یا در اندرزگاه ۲ (دارالقرآن) فعالیت‌های ویژه آموزش و حفظ قران صورت می‌گیرد. در اندرزگاه ۴ نیز به جز بخش قرنطینه دو بخش مختص جوانان ۱۸ الی ۲۰ سال و پیرمردان وجود دارد.

بهداشت و درمان

در حال گرفتن مجوز بیمارستان هستیم

بخش بهداشت و درمان زندان رجایی شهر از اتاق‌های مختلفی تشکیل شده و به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند. اورژانس، داروخانه، پذیرش، ویزیت، رادیولوژی، فیزیوتراپی، سونوگرافی، دندانپزشکی، اتاق عمل، آزمایشگاه، پکینگ و اتو‌کلاو بخش‌های مختلف مرکز بهداری را تشکیل می‌دهند.

«علی حاج کاظم»، رییس زندان رجایی شهر در گفت‌وگو با خبرنگاران سرویس حقوقی ایسنا که برای پوشش برنامه‌های روز عاشورا به این زندان رفته بودند، درباره برنامه‌های بهداشت و درمان زندان رجایی شهر توضیح داد: در زندان‌ها و پادگان‌ها اولین موضوع بهداشت و درمان است، ما با توجه به افزایش جمعیت کیفری، بهداشت را سرلوحه کارمان قرار دادیم زیرا اگر کوچک‌ترین بیماری، اپیدمی شود درمان آن سخت است.

وی با اشاره به وجود پزشک متخصص مقیم به صورت ۲۴ ساعته اظهارکرد: مرکز بهداری ما تقریبا در حال تبدیل شدن به یک بیمارستان است. برای این کار برخی استانداردها باید رعایت شود. مکاتبه با وزارت بهداشت و بازدیدهایی انجام شده که انشاءا... مجوز آن را می گیریم.

رییس زندان رجایی شهر افزود: ما بیشتر اعمال جراحی را که نیاز به آی.سی.یو نباشد همین جا انجام می‌دهیم و افراد همین جا بستری می‌شوند و بعد از اینکه کارشان انجام شد داخل بند می‌روند. سه سال است که گواهی ایزو دریافت کرده ایم که کار سختی است و لازمه آن رعایت استانداردهاست.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی چهار سال قبل در بین ۱۲ کشور دنیا که بحث کلینک مثلثی را انجام دادند، رجایی شهر را به عنوان پایلوت این مراکز انتخاب کرد، گفت: شاید بیشترین بازدید خارجی را ما داشتیم که کلینک مثلثی ما را ببیند.

حاج کاظم درباره‌ی اتوماسیون در بخش بهداشت و درمان زندان رجایی شهر گفت: در بحث بهداشت و درمان تمام سیستم، شبکه‌ای و آنلاین است. وقتی پزشک مریض را می بیند، همان لحظه درکامپیوتر ثبت می کند و برای او دارو می نویسد داروخانه نسخه را می بیند و می پیچد و تحویل رابط آنها می‌دهد و همان لحظه به زندانی داده می شود یا اگر نیاز به رادیولوژی، دکتر قلب و اعصاب و روان یا هر تخصص دیگری باشد دکتر عمومی همان لحظه ارجاع می دهد که این کار به عنوان پایلوت در تمام زندانها در حال انجام است.

وی در خصوص فعالیت های روانشناسی و مددکاری زندان نیز گفت: ما روانشناس و مددکار مقیم داریم که از صبح با زندانیان مصاحبه و کار می کنند.

تحصیل و آموزش

یک دانشجوی دکترای حقوق جزا داریم

رییس زندان رجایی شهر درباره‌ی تحصیل و آموزش در این زندان اظهارکرد: زندانیان ما در مقاطع تحصیلی مختلفی از نهضت تا دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس تحصیل می کنند. برای اولین بار در کشور یک قبولی مقطع دکترا داشتیم که ما برای شرکت در آزمون به او مرخصی دادیم و او در رشته حقوق جزا قبول شد و حتی می خواهد در تز خود علاوه بر کشورهای آسیایی روی کشورهای اروپایی نیز تحقیقاتی را به انجام رساند. این زندانی محکومیت مالی دارد.

حاج کاظم با بیان اینکه در رجایی شهر حداقل ۳۰ زندانی در مقطع لیسانس هستند، گفت: برای شرکت در آزمون دوره لیسانس دفترچه آزمون توزیع می شود اما زندانیان آزمون را در خود زندان می‌دهند.

رییس زندان رجایی شهر با اشاره به اینکه یکی از خیرین، مرکزی را با ۱۲ کلاس در زندان رجایی شهر تاسیس کرد، گفت: این مرکز هم مرکز دانشگاهی و هم ابتدایی و متوسطه محسوب می شود و کادر این مدرسه از بیرون زندان می آیند و مثل تمامی مدارس رسمی آموزش و پرورش است. ما هیچ دخل و تصرفی نداریم. نحوه ثبت‌نام هم مانند بیرون است. مدرکی که به دانشجوی قبولی داده می شود مشخصات زندان در آن درج نشده است.

وی با اشاره به مزایای ادامه تحصیل برای زندانیان گفت: زندانیان با این کار هم باسواد می‌شوند و وقت‌شان به بطالت نمی گذرد هم خانواده‌های‌شان روی آنها حساب باز می کنند و پس از برگشت به جامعه پذیرش بیشتری نسبت به آنها وجود دارد.

فنی و حرفه ای

امسال یکی از تولیدکنندگان ایران خودرو شدیم!

حاج کاظم با اشاره به وجود کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای کامل و تخصصی برای زندانیان زن و مرد، موضوعات این کارگاه‌ها را برای مردان معرق، برق ساختمان، برق صنعتی، آرایشگری و سنگ تراشی عنوان کرد و افزود: اساتید فنی وحرفه ای هم از بیرون به اینجا می‌آیند و در مدرکی که به زندانیان داده می شود اسمی از زندان و زندانی نمی‌آید. داشتن مدرک برای زندانی این مزیت را دارد که در خارج زندان از مزایای مدرکش استفاده کند.

وی با تاکید بر نقش و کارکرد مراکز مراقبت بعد از خروج در حمایت از زندانیان گفت: این مراکز به زندانیان آزاد شده در زمینه‌های مختلف از جمله معرفی به بانک برای دریافت وام، درمان بیماری، خرید ابزار مورد نیاز کمک می‌کنند. حتی بیماران پر خطر یا کسانی که متادون مصرف می کنند در خارج زندان رها نمی‌شوند و از سوی این مراکز تحت حمایت قرار دارند.

رییس زندان رجایی شهر با اشاره به اشتغال کارگران در کارگاه های نجاری، آهنگری و خیاطی افزود: در قبال این اشتغال به افراد دستمزد هم می دهیم. ما دنبال سود نیستم بلکه دنبال اشتغال هستیم. همین که زندانی با این درآمد به خانواده اش هزینه‌ای تحمیل نکند کافی است.

وی با اعلام این خبر که امسال جزء لیست تولید کنندگان برخی از قطعات ایران خودرو قرار گرفتیم، گفت: پیش از این یکی از تولید کنندگان پالت‌های فلزی مگاموتور بودیم. ما سفارش تولید از بیرون می‌گیریم و قرار داد بسته می شود. حتی زندان‌های استان تهران زمانی کل لباس فرم وزارت دفاع را تولید می‌کردند.

حاج کاظم درباره تولید برخی ابزار ورزشی از سوی زندانیان که در پارک‌ها و بوستان‌ها قرار دارد گفت: دو "ست" را شهرداری تهران به ما داد. یک دست هم از شهرداری کرج گرفتیم. منتها بخشی از کارگاه را اجاره دادیم که همین محصولات را با استفاده از پتانسیل زندانیان تولید می کنند. ما بابت جا و زندانی مبلغی می‌گیریم و به زندانی حقوق می دهیم.

وی با تاکید براینکه برای ما استفاده زندانی از فرصتش مهم است خاطرنشان کرد: اینکه این کارگاه کار کند یا نکند سودی ندارد اما مساله مهم اشتغال زندانی است.

وی میزان حقوق داده شده به زندانیان شاغل در کارگاه‌ها را از ماهی ۲۰ هزار تومان تا ماهی ۱۰۰ هزار تومان برآورد کرد و گفت: زندانی با این مبلغ در زندان خرجش را می گذراند و فشار روی خانواده اش نیست.

حاج کاظم با خاطرنشان کردن اینکه داشتن پول داخل زندان تخلف محسوب می‌شود گفت: از هنگام ورود برای هر زندانی یک حساب پاسارگاد باز می‌شود و پول داخل حساب و کارت عابر بانک در اختیار زندانی قرار می‌گیرد. در هر اندرزگاه یک فروشگاه داریم که مایحتاج لازم را می‌فروشد. مبلغ خرید از حساب زندانی کم می‌شود. بعد از خارج شدن از زندان هم، او می‌تواند با مراجعه به هر بانکی مبلغ داخل حساب را دریافت کند.

رییس زندان رجایی شهر در پاسخ به این سوال که با توجه به جمعیت کیفری این زندان آیا کمبودی وجود دارد، گفت: همه چیز ما تعریف شده و مشخص است. باید طبق آیین نامه سازمان زندان‌ها و مقررات موجود، همه امور از نظر مالی، اعتباری و حتی غذایی که هر روز به زندانی داده می شود مشخص شود. در مورد کمبود فضا همیشه مشکل داشتیم اما کلیات آن خوب است.

اندرزگاه نسوان

زنان را از پوسته‌ی داخلی زندان خارج می‌کنیم

اندرزگاه نسوان یکی از ۷ اندرزگاه زندان رجایی شهر است. در این بخش زنانی که کودک زیر دو سال دارند در مکانی مجزا نگهداری می‌شوند اما هواخوری آنها با سایر زندانیان زن مشترک است. در هواخوری این اندرزگاه امکانات ورزشی و تور والیبال دیده می‌شود.

یکی از زندانیان بند نسوان دختر ۲۷ ساله‌ای با تحصیلات دیپلم و با اتهام معاونت در قتل است. او می‌گوید: تاکنون یک‌سال و سه ماه را داخل زندان گذرانده و پرونده‌اش در مرحله اعتراض به رای است.

در آبدارخانه نیز تعدادی از زندانیان زن در حال پختن شله زرد روز عاشورا هستند. با دو تن از آنها که صحبت می کنیم اتهامات خود را معاونت در قتل عنوان می کنند.

زنی هم با یک بچه کوچک ۹ ماهه در آغوش به چشم می‌خورد. او در زندان درس خوانده و اکنون در دانشگاه پیام نور لیسانس حقوق می‌خواند. "زهرا" اتهام خود را قتل مزاحمش عنوان می‌کند و می‌گوید: ۳۲ سال دارم و از سال ۸۲ در زندان هستم و قبل از زندان فیزیک کاربردی می‌خواندم. او کم اطلاع بودن از مسایل حقوقی را دلیلی می‌داند که او را به سمت انتخاب رشته حقوق سوق داده است.

حاج کاظم رییس زندان رجایی شهر درباره وضعیت فعلی بند نسوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با اینکه بند نسوان جزیی از زندان است اما درمانگاه جداگانه با پزشک، پرستار، روانشناس و مددکار مقیم دارند.

وی همچنین به کار برخی زندانیان زن در کارگاه های خیاطی و گرفتن سفارش کار اشاره کرد و گفت: زنانی که دارای بچه هستند، بچه ها تا ۲ سالگی با مادرانشان هستند و خانم های باردار هم جدا نگه داشته می‌شوند و تا جایی که می‌توانیم جیره غذایی شان را جدا می دهیم که خودشان بپزند.

وی به تامین مایحتاج بچه‌ها در زمینه شیرخشک، پوشک و واکسن اشاره کرد و گفت: برای انجام زایمان‌ها، زندانی را به بیمارستان بیرون می بریم. یکی دور روز بعد که پزشک تجویز کند فرد به اینجا برگردانده می شود. حتی سعی کردیم اسباب بازی برای این بچه ها مهیا کنیم. لباس نوزاد و وسیله برای آنها می گیریم. در این زمینه ها اصلا مشکلی نداریم.

حاج کاظم رییس زندان رجایی شهر درخصوص برنامه های آتی بند نسوان نیز گفت: امیدواریم ظرف دو یا سه ماه آینده فضای ۵ هزار متری را در اختیار بگیریم که قرار است به شکلی زیبا و تخصصی طراحی شود و خانم ها را از پوسته اصلی زندان خارج کنیم. در این مکان جدید تجهیزات جداگانه در زمینه تحصیل، فنی حرفه ای و ناهار خوری درنظر گرفتیم.

دینی و قرآنی

کسب رتبه‌ی دوم مسابقات قرآنی در سطح کشور

حاج کاظم در ادامه به برگزاری کلاس‌های احکام و عقیدتی اشاره کرد و گفت: در بحث قرآنی موفقیت بسیار خوبی در سطح استان‌ تهران و کشور داشتیم. اگرچه نوع جرم زندانیان ما خاص است اما زندان رجایی شهر همیشه مقام اول استانی و تقریبا کشوری را به دست آورده اند. البته امسال دوم کشوری شدیم چون تیم دسته یک ما حبس سنگین داشتند و نتوانستیم آنها را برای رقابت‌ها بفرسیتم. در اندرزگاه قرآنی هم افراد کار دیگری جز خواندن و آموزش قران ندارند.

وی افزود: نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا برگزار می‌شود. در هر اندرزگاه روحانی از بیرون داریم که مقیم خود اندرزگاه هستند و به آنها حقوق می‌دهیم. اینها در روز ساعت‌های خاصی برنامه دارند.

وی گفت: ما در تمام مناسبت ها بدون استثناء مراسم داریم. تقریباً بیشتر موقع ها نذری پخش می‌شود که یا از بیرون می آوردند یا خود زندانیان نذری دارند. در ماه رمضان خیلی شب‌ها افطاری داشتیم و نذری می دادیم.

اندرزگاه شماره ۲ کتابخانه‌ای با بیش از پنچ هزار جلد کتاب دینی و ادبی هم دارد. کتابدار این کتابخانه می‌گوید: بیشتر کتاب‌های کتابخانه دینی است و زندانیان هم بیشتر کتب دینی می خوانند. "راز" عنوان کتابی درباره مهارت های زندگی است که از بیشترین محبوبیت میان زندانیان این اندرزگاه برخوردار است. عضویت این کتابخانه برای همه زندانیان امکانپذیر است و برگ البسه آنها تا زمان بازگشت کتاب پیش کتابدار باقی می ماند.

اتوماسیون اداری

سیستم اثر انگشت جلوی برخی اشتباهات را گرفت

حاج کاظم به بیان اینکه ما جز اولین جاهایی بودیم که اتوماسیون اداری را راه انداختیم گفت: اداره کل زندان‌های استان تهران جز اولین ادارتی است که اقدام به حذف کاغذ کرده است. وی درباره مراحل کار از طریق اتوماسیون اداری گفت: نامه از دبیرخانه به اینجا می آید. پس از امضاء آن را ارجاع می دهیم. نامه از دبیرخانه مستقیم به سیستم اداره کل ما در تهران وارد می شود. تمام زندان بدون استثناء شبکه دارد و اطلاعات به لحظه و ثانیه است.

حاج کاظم درباره سیستم اثر انگشت توضیح داد: سیستم اثر انگشت زندانیان در بدو ورود جلوی یکسری اشتباهاتی که گاهی در بحث آزادی و ورود و خروج و آما ر و ارقام رخ می داد را می گیرد که سیستم انگشت نگاری به صورت پایلوت انجام می شود. همه اطلاعات به لحظه ثبت می شود.

برنامه‌های درون زندان رجایی شهر به سرفصل‌های این گزارش محدود نمی‌شود برای مثال یکی از این برنامه‌ها امور ورزشی است که به این منظور یک سالن چند منظوره داخل زندان وجود دارد که در آن امکانات مربوط به ورزشهای والیبال ، فوتبال، سینما، پینگ پونگ و سن وجود دارد. همچنین در فضای هواخوری هر اندرزگاه ورزش صبحگاهی انجام می‌شود و امکان بسکتبال، پینگ پونگ و بدمینتون وجود دارد. ورزشکاران زندانی در مسابقات استانی و کشوری به رقابت می‌پردازند. بخش های دیگر این زندان مانند صدا و سیمای زندان نیز با دو دستگاه فرستنده و یک کانال برنامه‌هایی را برای زندانیان پخش می‌کند و اخیرا شبکه مستقیم کربلا از ساعت ۱۲تا۱۴ نیز برای زندانیان پخش می‌شود.