شستشوی  خانه خدا با گلاب ناب قمصر کاشان

سید حسین صدری

همه ساله همزمان با مناسک حج ابراهیمی و در آستانه عید سعید قربان، در آیین ویژه‌‌ای، خانه کعبه، قبله گاه مسلمین جهان، با گلاب ناب قمصر کاشان و آب زمزم، شستشو و عطرآگین می‌شود. این مراسم در روز هشتم ذیحجه با حضور مسئولان حج کشورهای اسلامی و زائران حرم امن الهی برگزار می‌شود.

برای شستشوی خانه کعبه، برابر روال همه ساله، مقدار ۳۰۰ لیتر گلاب ناب دو آتشه با اسانس بالای ۴۰ درصد توسط گلکاران و گلابگیران شهر قمصر تهیه و در ظرف های مخصوص و استاندارد بیست لیتری به مکه معظمه ارسال می شود.

این میزان گلاب ناب، در آئین ویژه‌ای در اواخر اردیبهشت تهیه و برای شستشوی خانه خدا و تحویل به بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه، به کشور عربستان ارسال می شود.

این موهبت از افتخارات مردم شریف ایران زمین بویژه، مردم مومن پایتخت گل و گلاب ایران - قمصر- است.

شایان ذکر است همه ساله در دو مقطع زمانی اول شعبان و هشتم ذیحجه، خانه خدا با حضور مقامات کشورهای اسلامی همراهی هزاران زایر از اقصی نقاط جهان، با گلاب ناب قمصر کاشان شستشو و عطرافشانی می شود.

سابقه طولانی پرورش گل های محمدی در شهر قمصر براساس مستندات موجود، حداقل به قرن اول و دوم هجری بازمی‌گردد و آثار به دست آمده در اطراف دو امامزاده شهر قمصر حاوی گلاب‌پاش‌هایی است که در آن زمان برای معطر ساختن از آن استفاده می‌شده است.

همچنین یافته‌های پژوهشگران نشانگر آن است که گل محمدی از این نقطه به دیگر نقاط جهان از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی منتقل و بعضا گلابگیری نیز همانند شیوه کهن ایرانی در نقاط مختلف جهان صورت می‌پذیرد.

برابر مطالعات انجام شده توسط دانشگاه تهران، گلاب قمصر و گونه‌ی گل رز محمدی این منطقه، با برخورداری از اسانس ۳۹ ppm ، منشا تولید بهترین عطر و گلاب ایران است.

به‌رغم مزیت‌های اثبات شده فرهنگی و گردشگری و اقتصادی گلاب، متاسفانه مشاهده می‌شود که زادگاه آن، قمصر، به طور شایسته‌ای از فراوری این صنعت بی‌نظیر و این موهبت الهی برخوردار نشده است.

در حالی که اسانس به دست آمده از گل های محمدی پایه بسیاری از عطرهای مشهور جهان و مورد پسند قالب کارخانجات عطر و ادکلن‌سازی است، اما همچنان برای تولید صنعتی عطر و ادوکلن گل محمدی و دیگر اسانس‌های معطر این منطقه در قمصر، اقدامی صورت نگرفته است.

شیوه های کاشت ، داشت و برداشت گل محمدی نیازمند بازنگری و اصلاح علمی است تا بتواند ارزش افزوده بیشتری را عاید تولیدکنندگان گل و محصولات جانبی آن کند و تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد گل محمدی نیز قابلیت بهره‌وری از آن را به عنوان محصولی منحصر به فرد افزون خواهد ساخت.

شایان ذکر است این صنعت موجب جذب و افزایش هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه می‌شود.

همه‌ساله در نیمه نخست سال و بویژه در فصل گلابگیری، افزون بر یک و نیم میلیون نفر گردشگر از این شهر بازدید می کنند.

گفتنی است علاوه بر قبله گاه مسلمین، همه ساله حرم مطهر مولای متقیان حضرت علی(ع)، مرقد مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و سایر عتبات عالیات با گلاب ناب مناطق جوشقان و کامو، نیاسر و برزک کاشان شستشو و عطرافشانی می شود.