چرا تهران با اولین باران قفل شد؟

فرید قدیری

معاون شهردار: تهران از خودرو اشباع است

اولین باران پاییزی اگرچه دیرتر از سال‌‌های قبل تهران را فرا گرفت، اما در همان ساعات اولیه بارش آنچنان ترافیکی در خیابان‌ها و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر ایجاد شد که گویی هنوز فصل بارش فرا نرسیده است. دوشنبه هفته گذشته با ابری شدن هوا، اولین باران اساسی سال ۸۷ در غروب همان روز آغاز و درست یک ساعت بعد حوالی میدان ولیعصر، میدان فاطمی، اتوبان حکیم، کردستان، میدان ونک، اتوبان همت، نیایش، شیخ فضل‌ا... نوری و میدان صنعت مملو از خودروهایی شد که رانندگان آنها ساعت‌ها تلاش کردند از ترافیک کور این خیابان‌ها صحیح و سالم به مقصد برسند! البته ترافیک فقط به این خیابان‌ها منتهی نشد، بلکه تمام مسیرهای تردد خودرو در اطراف این بزرگراه‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

دوشنبه هفته گذشته ترافیک اطراف میدان ولیعصر ۴ ساعت طول کشید تا روان شود.

شهروندان تهرانی مقصر ترافیک را چه کسی می‌دانند؟

خودروسازها که بدون حساب و کتاب سالی بیش از یک میلیون خودرو تولید می‌کنند یا مدیران شهری که باید بزرگراه بسازند و حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهند؟ یا شاید دولت که باید هوای حمل‌ونقل عمومی را داشته باشد؟!

به نظر می‌رسد هر سه مورد بالا به نوعی در ترافیک پایتخت سهم دارند.

البته در این میان شهرداری و مجموعه مدیریت شهری به فکر توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی است، اما دولت کمک‌های مالی را برای این منظور از شهرداری دریغ می‌کند.

معاون ترافیک شهردار تهران وضعیت موجود ترافیک را به یک لیوان آب که تا حد معینی شکر در آن حل می‌شود، تشبیه کرد و افزود: هنگامی که به نقطه اشباع می‌رسیم اگر یک قاشق کوچک هم شکر به لیوان اضافه کنیم حل نمی‌شود و امروزه در ترافیک تهران با چنین وضعیتی روبه‌رو هستیم.

مهندس سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه به دلیل اشباع معابر شهری در حداکثر ظرفیت ممکن با کوچک‌ترین حادثه‌ای شبکه معابر مختل می‌شود، تصریح کرد: معضل ترافیک تهران و بقیه کلان‌شهرها این است که حجم ترددهای درون‌شهری بیش از نرم‌های معمولی است.

تشکری هاشمی از جمله دلایل این معضل را فقدان زیرساخت‌های مورد نیاز و عدم مطلوبیت شبکه حمل‌ونقل شهری برشمرد و اضافه کرد: در این شرایط شهروندان به طور طبیعی به سمت وسایل نقلیه شخصی می‌روند یعنی همان چیزی که امروز در تهران اتفاق افتاده است.

براساس این گزارش مساله درجه یک شهر تهران که به بخشی از زندگی شهروندان تهرانی تبدیل شده، مشکل ترافیک است.

در بحث ترافیک، مدیریت هوشمند از مباحث اصلی به شمار می‌آید که در زمینه تجهیز تهران به امکانات کنترل هوشمند ترافیک خوشبختانه نه تنها از بسیاری از کلانشهرهای دنیا عقب‌تر نیستیم، بلکه در مواردی بهتر از آنها نیز هستیم.

تشکری هاشمی در این زمینه‌ می‌گوید: امروزه تهران به ۳۲۰ دوربین نظارت تصویری، ۳۴۰ تقاطع هوشمند و ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری مجهز است که دوربین‌های ثبت تخلفات و نقشه هوشمند شبکه معابر شهری را نیز باید به این تجهیزات اضافه کرد. وی با تاکید بر اینکه اتفاقات شهر تهران لحظه به لحظه کنترل می‌شود، تصریح کرد: به‌رغم تجهیز تهران به امکانات کنترل هوشمند ترافیک به نظر می‌رسد بسترهای فرهنگی پا به پای رشد فناوری توسعه‌نیافته و در بخش فرهنگ اثربخشی کمتری دیده می‌شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به ورود خوب مدیریت شهری در دو حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ترافیک، اضافه کرد: «ما می توانیم با اطمینان بگوییم امروز هیچ واقعه ترافیکی در تهران از نگاه مدیریت ترافیک شهر دور نمی‌ماند و همه اتفاقات ترافیکی هر لحظه رصد می‌شوند.

مهندس تشکری هاشمی تهیه و تدوین برنامه مدون و راهکارهای مشخص برای حل معضل ترافیک در قالب طرح جامع ترافیک تهران را مورد تاکید قرارداد و اظهار کرد: تهران در زمینه ورود و حرکت خودروها به وضعیت اشباع رسیده است.