امــوال 51نفــر مصـــادره شـد یــــــــــا 53نـفـــر

شورای انقلاب اسلامی در همه ماه‌های منتهی به تشکیل مجلس شورای اسلامی نقش قانون‌گذار را برعهده داشت. این نهاد انقلابی در مدت فعالیت خود دهها قانون وضع کرد که چند قانون آن سرنوشت‌ساز بودند. از جمله این قانون‌های سرنوشت‌ساز یکی هم قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران بود که در ۲۵/۴/۵۸به تصویب رسید. در بند «ب» این قانون دو ماده‌ای آمده بود: «صنایع و معادن بزرگی که صاحبان آنها از طریق روابط غیرقانونی با رژیم گذشته به استفاده نامشروع از امکانات و تضییع حقوق عمومی به ثروت‌های کلان دست یافته‌اند و برخی از آنها متواری هستند و دولت طبق لایحه قانونی شماره ۶۷۳۸ مورخ ۲۶/۳/۱۳۵۸ مدیریت آنها را در اختیار گرفته است، سهام این‌گونه اشخاص به تملک دولت در می‌آید. هرگونه رسیدگی مالی و فنی و حقوقی نسبت به این‌گونه اشخاص در اختیار دولت خواهد بود.

در ۹/۵/۱۳۵۸ اسامی ۵۱نفر مشمول بند «ب» ماده ۲ قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران که به تصویب جلسه مشترک وزرای بازرگانی، صنایع و معادن، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان شورای انقلاب اسلامی رسیده است، اعلام شد. براساس مصوب ۹/۵/۱۳۵۸ این افراد عبارت بودند از :

۱ - جعفر اخوان

۲ - حبیب ثابت

۳ - گروه فرمانفرماییان (خانواده)

۴ - علی رضایی

۵ - محمود رضایی

۶ - مراد اریه

۷ - رسول وهابزاده

۸ - احمد خیامی

۹ - محمود خیامی

۱۰ -منصور یاسینی

۱۱ - محمد رحیم ایروانی متقی

۱۲ - محمدتقی برخوردار

۱۳ - قاسم لاجوردی

۱۴ - سید محمد لاجوردی

۱۵ - اکبر لاجوردیان

۱۶ - سیدمحمود لاجوردی

۱۷ - حبیب لاجوردی

۱۸ - علی‌اصغر پیروی

۱۹ - محمدعلی مهدوی

۲۰ - خسرو ابتهاج

۲۱ - آذر ابتهاج

۲۲ - ابوالحسن ابتهاج

۲۳ - علینقی عالیخانی

۲۴ - مرتضی رستگار جواهری

۲۵ - رضا رستگار تهرانی

۲۶ - حسین دانشور

۲۷ - عبدالحمید اخوان کاشانی

۲۸ - علی شکرچیان

۲۹ - رضا شکرچیان

۳۰ - عبدالمجید اعلم

۳۱ - ابراهیم فرین‌راد

۳۲ - مهدی میراشرافی

۳۳ - مهدی هرندی

۳۴ - سعید هدایت

۳۵ - برادران عمیدحضور

۳۶ - محمد ابونصر عضد

۳۷ - حسن هراتی

۳۸ - مرتضی رحیم‌زاده خویی

۳۹ - عبدالحمید قدیمی نوایی

۴۰ - عبدالمجید قدیمی نوایی

۴۱ - مهدی بوشهری

۴۲ - مراد پناه‌پور

۴۳ - علینقی اسدی

۴۴ - طاهر ضیایی

۴۵ - علی حاج طرخانی

۴۶ - عنایت بهبهانی و برادر

۴۷ - کاظم خسروشاهی

۴۸ - محمد خسروشاهی

۴۹ - برادران فولادی

۵۰ - مهدی نمازی

۵۱ - اسدا... رشیدیان

اسامی یاد شده که مشمول بند (ب) ماده ۲ قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شدند در ۳ کتاب منتشر شده مجموعه قوانین و مقررات صنعت کشور در ۹۰سال گذشته ۱۳۷۹-۱۲۸۹ (تیرماه ۱۳۷۹، صفحه‌های ۲۲۱ تا ۲۲۳، زیر نظر مرتضی شفیعی شکیب، چاپ اول)

وزارت صنایع و مجموعه قوانین - تصویبنامه، آیین‌نامه - اساسنامه در ارتباط با صنعت سنگین کشور (اردیبهشت ۱۳۷۱، شرکت افست، صفحه‌های ۱۰۸ تا ۱۱۰) و کتاب مجموعه قوانین پولی و بانکی و سایر قوانین مربوط از ۱۲۵۸ تا سال ۱۳۷۰ بانک مرکزی ایران (چاپ اول، ۱۳۷۲، چاپخانه سازمان برنامه و بودجه، تهیه و تدوین منوچهر ضیایی صفحه‌های ۸۶۲ و ۸۶۳) عینا درج شده است.

اما در کتاب «تاریخچه و فعالیت سازمان صنایع ملی ایران در چرخه عمر ۲۵ساله که در شهریور ۱۳۸۳ توسط گروه تحقیق این سازمان منتشر شده است (چاپ اول ۱۳۸۳، چاپ و صحافی شرکت طراحی و لیتوگرافی موژان) ۵۱نفری که شورای انقلاب اموال آنها را مصادره کرده است به ۵۳نفر افزایش داده است. در صفحه ۱۶۹ کتاب سازمان صنایع ملی نام دو نفر به اسامی «برادران لدوی» و «دکتر رکن‌الدین سادات تهرانی» نیز به صورت دست‌نوشته بر اسامی قبلی افزوده شده است.

اکنون می‌توان پرسید که آیا افزودن نام دو نفر توسط شورای انقلاب اسلامی و در همان سال ۱۳۵۸ انجام شده است یا کسانی و مسوولانی بعدها به این نتیجه رسیده‌اند که باید دو نفر یاد شده نیز اموالشان مصادره شود و پس از آن از مراجعی حکم گرفته‌اند؟ این ابهام وجود دارد و اگر افرادی در این‌باره اطلاعاتی داشته باشند برای افزایش اطلاعات تاریخی خوانندگان و ابهام‌زدایی می‌توان در همین صفحه آن را درج کرد. از میان ۵۱نفری که اموال آنها مصادره شده است محمدرحیم ایروانی متقی صاحب کارخانه‌های کفش ملی فوت کرد که مراسم یادبود آن در تهران و در مسجد نور برگزار شد.