نیک به دنبال توسعه بزرگ با «Adsorption»!
*حسن نیکنام مدیرعامل: چیلرهای Adsorption بخش عمده انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید تامین می کنند که با این فناوری دیگر نیازی به برق، گاز و دیگر انرژی های قبلی نیست

با تکمیل طرح انتقال واحدهای تحت پوشش مجتمع صنعتی نیک به تاسیسات جدید این شرکت در شهرک صنعتی شمس آباد زمینه برای تولید نسل جدید دستگاه های حرارتی و برودتی در این گروه فراهم می آید.
حسن نیکنام مدیرعامل شرکت صنایع برودتی و حرارتی نیک که در واقع گروهی صنعتی متشکل از چهار زیرگروه ( شاخه) تولیدی است با اشاره به پیشینه طولانی این شرکت در تولید دستگاه‌های برودتی و تهویه مطبوع هفته گذشته در دیدار با مهندس محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران از سایت تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی شمس آباد به ارائه توضیحاتی در مورد اهداف و برنامه‌های این شرکت و طرح توسعه در حال اجرای آن پرداخت.
شرکت صنایع برودتی و حرارتی نیک بزرگترین تولید کننده تجهیزات برودتی آمونیاکی به صورت انبوه در کشور و خاورمیانه است که تولیداتش علاوه بر عرضه در اغلب کارخانجات معتبر صنایع غذایی داخلی به کشورهای منطقه هم صادر شده است. این شرکت انواع تجهیزات سیستم های سرمایش نگهداری و انجماد و تهویه مطبوع در حجم صنعتی و تجاری با بهره گیری از آخرین یافته های عملی و تکنولوژی روز جهان تولید می کند. ضمنا در زمینه تامین مبدل های حرارتی و مخازن تحت فشار و تجهیزات توربوکمپرسورهای انتقال گاز برای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پیشتاز می باشد.این شرکت که در حال حاضر بخش اعظم فعالیت خود را در تاسیساتی واقع در جاده مخصوص کرج و کردان مستقر کرده از چندی پیش طرح انتقال به سایت جدید به مساحت ۱۰ هکتار را که مدت ها قبل در شهرک صنعتی شمس آباد تامین شده بود، در دستور کار خود قرار داد.
مدیران شرکت در فاز اول طرح توسعه با هدف گسترش فعالیت در زمینه تهویه مطبوع ضمن افزایش امکانات ساخت و تولید تجهیزات مربوطه برنامه ریزی انتقال فناوری ساخت و ارائه چیلرهای ادزرپشن از کشور ژاپن که بخشی عمده انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید تامین می کنند فراهم نموده است. در این فناوری جدید آب گرم مورد نیاز برای تولید سرما به جای مشعل های حرارتی می تواند از نور خورشید تامین شود که علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی گامی موثر برای حفاظت از محیط زیست و استفاده از انرژی های نو می باشد.
نیکنام هزینه اجرای طرح جدید را به عنوان یک طرح ملی در فاز اول ۱۰ میلیارد تومان و در فاز نهایی۳۰ میلیارد تومان برآورد می نماید که توسط شرکت نیک و با همکاری بانک صنعت و معدن تامین خواهد شد . ایشان با یادآوری عدم استفاده از تسهیلات بانکی تا این مرحله بزرگترین دغدغه خود را نه تامین نقدینگی بلکه سنگ اندازی غربی ها در زمینه تامین ماشین آلات پیشرفته مورد نیاز شرکت عنوان می کند.
او با تاکید بر این که انتقال شرکت‌های تابعه گروه به شمس آباد امکان هم‌افزائی دانش فنی و امکانات را فراهم می‌آورد از افزایش نیروها از 300 نفر کنونی در فاز اول به حدود 1000 نفر با اجرای این برنامه در 3 فاز طرح خبر می دهد.
نقطه قوت نیک توجه جدی به امر تحقیقات است که زمینه دستیابی به فناوری های نوین را فراهم می آورد. شرکت در این راستا علاوه بر کسب استاندارد ایزو و اخذ گواهینامه CE همچنان به ارتقاء کیفیت تولیدات خود می اندیشد.
مهندس مس فروش در این دیدار علاوه بر آشنایی با جزئیات طرح توسعه و عملکرد شرکت صنایع برودتی و حرارتی نیک در جریان مشکلات این واحد موفق قرار گرفت و برای کمک به رفع این مشکلات از جمله تامین بخشی از نقدینگی طرح توسعه قول همکاری داد.