گروه بورس- هاشم آردم: طی معاملات روز گذشته در بازار سهام تهران شاخص کل بزرگ‌ترین‌ ریزش خود را در 18 روز معاملاتی اخیر ثبت کرد. به این ترتیب دماسنج بازار صعودهای ناچیز خود را در هفته‌های گذشته واگذار کرد و سرانجام دوباره به کانال 62 هزار واحدی بازگشت.

از بین صنایع 37 گانه حاضر در بورس، روز گذشته شاخص 16 صنعت با رشد قیمت مواجه شدند که در صدر این افزایش‌ها، گروه‌های ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه‌گیری، استخراج سایر معادن و گروه لاستیک و پلاستیک قرار داشتند. این گروه‌ها به ترتیب رشد متوسط قیمتی 68/ 2، 60/ 2 و 94/ 0 درصدی را تجربه کردند. در طرف دیگر گروه‌های استخراج زغال‌سنگ، محصولات کاغذی و قند و شکر قرار داشتند که بیشترین زیان قیمتی را برای سهامداران خود رقم زدند. شاخص استخراج زغال‌سنگ با 85/ 3 درصد کاهش، شاخص محصولات کاغذی با 93/ 1 درصد کاهش و شاخص قند و شکر نیز با کاهش 92/ 1 درصدی مواجه شد.

بیشترین ارزش معاملات به ترتیب برای گروه‌های بانکی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و قند و شکر رقم خورد. حضور گروه‌های بانکی، پتروشیمی و پالایشگاهی در این فهرست طبیعی به نظر می‌رسد، اما گروه قند و شکر وصله ناجور این لیست است. این گروه که برای مدت دو ماه محل سرمایه‌گذاری سفته‌بازان قرار گرفت، حال پس از آنکه شرکت‌های قندی یکی پس از دیگری اطلاعیه‌های شفاف‌سازی خود را در شبکه کدال قرار می‌دهند، ظاهرا وقت فرار سرمایه‌های سفته‌بازان از این گروه فرارسیده است. این گروه روز گذشته علاوه بر آنکه جزو زیان‌ده‌ترین گروه‌ها قرار گرفت، جزو نقدشونده‌ترین‌های بازار نیز لقب گرفت.

طی معاملات روز گذشته بورس تهران، گروه‌های محصولات شیمیایی و خودرو و ساخت قطعات بیشترین اثر مثبت را برای شاخص کل به همراه داشتند و در طرف دیگر گروه‌های مخابرات، بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی بیشترین اثرمنفی را بر شاخص کل به‌جای گذاشتند.

نقدشونده‌ترین گروه بازار
دست‌کم ۲۰ ماهی می‌شود که نمادهای مهم گروه بانکی بیشتر از دیگر نمادها در مرکز توجه هستند. گروه بانکی در دو سال گذشته تقریبا بدون استثنا و همواره جزو سه گروهی بوده است که بیشترین ارزش معاملات روزانه را به خود اختصاص می‌داد. اگرچه این روزها به دنبال کاهش ارزش معاملات روزانه بورس، ارزش معاملات گروه بانکی نیز کاهش یافته است، اما این گروه هنوز بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. شاخص این گروه در روز گذشته ۶۶/ ۰ درصد کاهش یافت تا زیان این گروه از ابتدای سال به ۹/ ۲ درصد برسد. در نتیجه این افت قیمت، شاخص کل نیز ۵۵ واحد افت کرد. همچنین زیان این گروه از زمان مشابه در سال گذشته تا‌کنون بیش از ۱۲ درصد بوده است. طی دو سال گذشته گروه بانکی در بزنگاه‌های هسته‌ای شروع به رشد می‌کرد و دقیقا پس از تمدید و مطول شدن مذاکرات دوباره روندی نزولی به خود می‌گرفت.

در حال حاضر شاخص گروه بانکی در سطح ۶۳۰ واحد قرار گرفته است. کف این شاخص هم در تاریخ ۲۰ مهر ماه (پیش از تاریخ اعلام توافق) و هم در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۴ (پیش از توافق وین) در محدوده ۶۲۲ تا ۶۲۴ واحد شکل گرفته بود. با روند فعلی که در بازار به‌وجود آمده است، به نظر می‌رسد زمانی تا شکستن کف قیمتی میان مدت در گروه بانکی باقی‌نمانده است.

اما از طرف دیگر امیدهایی که به این صنعت در پساتحریم وجود دارد، باعث می‌شود که این گروه نقدشوندگی و ارزش معاملات روزانه خود را از دست ندهد. در نتیجه بیم‌ها و امیدهای این صنعت، بازار تصمیم گرفته است که هر ریال سود بانک‌ها را به قیمت ۵ ریال خریداری کند و این در حالی است که P بر E کل بازار نیز اندکی بیش از ۵ است. در روز گذشته بیشترین افت قیمت در این گروه از آن نماد وپاسار (بانک پاسارگاد) و وبملت (بانک ملت) بود.

در گزارش‌های ۶ ماهه بانک ملت موفق شده بود که بودجه خود را تا ۵۰ درصد پوشش دهد، اما بانک پاسارگاد تنها ۲۶ درصد از پیش‌بینی سود خود را در نیمه اول سال محقق ساخته بود.
در طرف دیگر پست بانک قرار داشت که با وجود صورت‌های مالی نه‌چندان مناسب با 23/ 1 درصد رشد قیمت پایانی مواجه شد و به‌عنوان پربازده‌ترین نماد بانکی در روز گذشته لقب گرفت.
نکته مهم معاملات سهام بانکی در روز گذشته تحرکات حقوقی‌ها بود، در این گروه بیشترین حمایت‌های حقوقی در نمادهای وبصادر، وانصار و وبملت رخ داد و در طرف دیگر حقوقی‌ها در نمادهای وسینا، وتجارت و وپاسار بیشترین مشارکت را در سمت عرضه داشتند. اطلاعیه افزایش سرمایه بانک پارسیان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها روز گذشته روی شبکه کدال نشست تا زمینه‌ها برای بازگشایی این نماد پس از ۴ ماه آماده شود.

افزایش امیدواری به لاستیکی‌ها
همچنین طی معاملات روز گذشته شاخص صنعت لاستیک و پلاستیک با رشد تقریبا یک درصدی مواجه شد و فعالان بازار حاضر شدند در قیمت‌های بالاتر این سهم‌ها را خریداری کنند. دلیل رشد قیمت این گروه که در یک ماه گذشته متحمل کاهش ۳۶/ ۲ درصدی در شاخص خود شده بود، انتشار خبری مبنی بر محدود شدن واردات لاستیک است که طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران منتشر شده است.

روز گذشته بیشترین رشد قیمت در این گروه از آن حق تقدم کویرتایر بود که با افزایش تقریبا ۱۰ درصدی در قیمت خود روبه‌رو‌ شد. در طرف دیگر پدرخش با بیشترین کاهش قیمت مواجه شد تا از قافله لاستیکی‌ها عقب مانده باشد. بیشترین مشارکت حقوقی‌ها در خرید سهام شرکت‌های گروه‌ صنعتی‌ بارز و صنایع‌ لاستیکی‌ سهند رقم خورد و در طرف دیگر حقوقی‌ها ۵۰ درصد از فروش حق تقدم کویرتایر را بر عهده گرفتند.

مخابرات؛ مثل همیشه کند و سنگین
همانطور که اشاره شد، منفی‌ترین گروه اثرگذار بر شاخص کل در روز گذشته مخابرات بود. این گروه که همواره روند آهسته و پیوسته‌ای در سودآوری داشته است، روز گذشته با افت ۲۸/ ۱ درصدی شاخص خود مواجه شد و در نتیجه این ریزش قیمت، شاخص کل بورس نیز ۶۶ واحد افت کرد. بخش عمده این ریزش قیمت از یک جابه‌جا‌یی سهام در میان حقوقی‌های فعال در نماد «همراه» ناشی می‌شد که قیمت را در این نماد ۸۲/ ۱ درصد کاهش داد. این گروه از ابتدای سال تا‌کنون ۲/ ۹ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.

سرمایه‌گذاری‌ها و چندرشته‌ای صنعتی
سهام شرکت‌های صنعتی چند رشته‌ای نیز در روز گذشته جزو مهم‌ترین گروه‌های اثرگذار منفی بر شاخص کل بودند. این گروه به تنهایی شاخص بورس را ۱۷ واحد تنزل داد.
در این گروه بیشترین رشد قیمتی از آن نماد وبانک و بیشترین افت قیمت متعلق به وغدیر بود. در نتیجه شاخص این گروه 32/ 0 درصد کاهش یافت و زیان این گروه از ابتدای سال به 3/ 0 درصد رسید. فضای معاملات سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در روز گذشته چندان مثبت نبود. شاخص این گروه با افت 4/ 0 درصدی در رتبه یازدهم زیان‌ده‌ترین‌های بازار قرار گرفت. از میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشترین رشد قیمت متعلق به سهام سرمایه‌گذاری ملت (وملت) بود و بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم سرمایه‌گذاری بوعلی اختصاص یافت.

بازگشت بانکی‌ها به پیش از توافق

بازگشت بانکی‌ها به پیش از توافق