گروه بورس- حدیث موسوی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را با رشد ناچیز ۰۱/ ۰ درصدی پشت سر گذاشت و نوسان شاخص در نزدیکی کانال ۶۳ هزار واحدی ادامه یافت. در این هفته (در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه) حدود ۳۹ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد تومان از طرف سهامداران حقوقی به حقیقی تغییر مالکیت یافت.

برخلاف هفته‌های گذشته که عمده تغییر مالکیت سهام به نفع سهامداران حقوقی بود، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم این روند معکوس شد و معامله‌گران حقیقی حضور پررنگ‌تری در فرآیند معاملات بازار از خود نشان دادند. به نظر می‌رسد این تغییر رویکرد زمینه‌ساز فروکش کردن عطش عرضه سهام در بازار از سوی معامله‌گران خُرد و حضور آنها در قالب خریدار در معاملات بورس باشد.

در این هفته بانک صادرات به‌عنوان چهارمین سهام پرمعامله در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی ۱۸ میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود. صندوق سپهرصاد نیز به‌عنوان بازارگردان سهام بانک صادرات در این هفته در حالی که روز یکشنبه خریدار سهام این بانک بود، اما روز دوشنبه و سه‌شنبه در قالب فروشنده سهام «وبصادر» ظاهر شد.

گروه انرژی مهستان هفته گذشته حدود ۲۶۳ هزار سهم بیمه ملت را از بازار جمع کرد. بررسی معاملات «ملت» نیز نشان می‌دهد حدود ۱۴۸ هزار سهم از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافته است. در این میان شرکت داروپخش (سهامی عام) سه‌شنبه هفته قبل ۵ هزار سهم داروسازی ابوریحان را فروخت. در نماد شرکت «دابور» اما در مقیاس هفتگی

۲۷۵ هزار سهم به نفع معامله‌گران حقیقی تغییر مالکیت پیدا کرد. شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر نیز در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم خریدار حدود ۲۸ هزار سهم بیمه پارسیان بود. بررسی معاملات سهام «پارسیان» در هفته گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۴۷ هزار سهم به نفع سهامداران حقوقی دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در فاصله روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه ۸۰۰ هزار سهم شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران را از بازار جمع‌آوری کرد. در نماد «فلوله» نیز حدود یک میلیون سهم به نفع معامله‌گران حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد. در شرایطی که نماد شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در هفته‌ قبل خریدار سهام «فلوله» بود، خود شاهد تغییر مالکیت ۱۶۴ هزار سهمی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. بانک تجارت سه‌شنبه هفته قبل ۱۰۰ هزار سهم «ونیکی» را از بازار خرید.

هفته گذشته شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند حدود یک میلیون سهم لیزینگ صنعت و معدن را از بازار جمع کرد. در نماد «ولصنم» نیز ۵۹۰ هزار سهم از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت پیدا کرد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقیقی در قالب فروشنده سهام لیزینگ صنعت و معدن در معاملات بورس حضور یافته‌اند.

در معاملات هفته قبل، نماد شرکت عمران و توسعه شاهد، تغییر مالکیت ۴۰۰ هزار سهمی را به نفع معامله‌گران حقوقی تجربه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری شاهد در هفته گذشته

۴۰۰ هزار سهم این شرکت را از بازار سهام جمع‌آوری کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر از یکشنبه تا سه‌شنبه هفته قبل بالغ بر ۳۷۵ هزار سهم برق عسلویه مپنا را از بازار خریداری کرد. بررسی معاملات «بمپنا» نشان می‌دهد حدود ۳۰۰ هزار سهم در هفته قبل از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافته است. در نماد شرکت مواد ویژه لیا نیز روند تغییر مالکیت سهام به نفع معامله‌گران حقوقی بود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با جمع‌آوری ۲۷۷ هزار سهم «شلیا» از بازار این تغییر مالکیت را از حقیقی‌ها به سهامداران حقوقی در هفته گذشته رقم زد.

شرکت مادرتخصصی گسترش صنایع غذایی سینا هفته قبل ۱۷۰ هزار سهم قند شیروان قوچان و بجنورد را در بازار فروخت. به این ترتیب در نماد «قشیر» ۱۵۳ هزار سهم به نفع معامله‌گران حقیقی تغییر مالکیت سهام را تجربه کرد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقیقی بیش از ۹۵ درصد از سهام قند شیروان قوچان و بجنورد را از بازار خریداری کرده‌اند.

در گروه شیمیایی‌ها، شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران بالغ بر ۵۵۰ هزار سهم صنایع شیمیایی ایران را از بازار سهام جمع‌آوری کرد. هفته قبل حدود ۶۴۳ هزار سهم «شیران» به نفع سهامداران حقوقی تغییر مالکیت یافت.