تکرار رشدهای کم‌جان آخر هفته بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در حالی امروز پا به سومین هفته آبان‌ می‌گذارد که اکثر سرمایه‌گذاران در انتظار شروع عملی برنامه خروج از رکود دولت هستند. پس از اعلام برنامه خروج از رکود دولت در هفته پایانی مهر از سوی رئیس‌جمهوری و پس از آن تاکید سه عضو هیات دولت بر جزئیات این طرح، بانک مرکزی به‌عنوان متولی دو سرفصل ارائه واحد ۱۰میلیون تومانی خرید کالا و ۲۵میلیون تومانی خرید خودرو، اعلام جزئیات و نحوه پرداخت این وام را به میانه آبان موکول کرد؛ امری که تا پایان وقت اداری روز پنج‌شنبه اجرایی نشده و هنوز دستورالعمل نحوه پرداخت این وام‌ها و حتی محل تامین وجوه آن مشخص نیست.

در این شرایط خبرها و شایعات متعددی در مورد نحوه اجرا این طرح‌ها در رسانه‌ها شنیده می‌شود. اکثر کارشناسان در حال حاضر با دقت روند تحولات اقتصادی کشور و برنامه خروج از رکود رئیس‌جمهوری را دنبال می‌کنند. از دیدگاه این کارشناسان با توجه به شرایط اقتصاد کشور و بازار جهانی مواد خام تنها امیدواری به تغییر شرایط اقتصادی در حال حاضر از دو مجرای برنامه‌های دولت و همچنین لغو تحریم‌ها مورد انتظار است، از این رو در حالی که فصل پاییز به نیمه خود رسیده است و انتظار نمی‌رود تا آغاز فصل زمستان تغییری در شرایط تحریم‌ها رخ دهد تنها فاکتور موجود برای تغییر گزارش‌های ۹ ماهه بحث برنامه خروج از رکود است.

هفته گذشته دکتر نیلی، مشاور رئیس‌جمهوری در یادداشتی به مساله رکود شدید در اقتصاد کشور پرداخت و خروج از رکود را تا سال ۹۷ ممکن ندانست. تنگنای مالی و کمبود تقاضا دو عاملی بود که دکتر نیلی در یادداشت خود بر آنها به‌عنوان مشکلات اقتصاد کشور تاکید کرده است. از دیدگاه وی اگر چه کمبود تقاضا را می‌توان با پرداخت تسهیلات تحریک کرد اما تنگنای مالی ناشی از وضعیت نظام بانکی، نیازمند اصلاحات عمده است.

در بازار جهانی نیز بهای فلزات و مواد خام با بورس همراه نیست. بهای هر بشکه نفت برنت همچنان در مرز ۴۸دلار باقی مانده است، بهای هر تن مس نیز به ۵ هزار و۵۳دلار رسیده و احتمال کاهش آن مجددا به زیر ۵هزار دلار وجود دارد. بهای آلومینیوم یک هزار و ۴۹۶دلار، روی هزار و ۶۶۲دلار و سرب هزار و ۶۴۷دلار گزارش شده است. در بازار سنگ‌آهن نیز قیمت نقدی سنگ‌آهن وارداتی به چین در پایین‌ترین سطح ۴ ماه اخیر قرار گرفته و افت قیمت در بازار فیوچرز چین خبر از تداوم روند نزولی بازار می‌دهد.

قیمت سنگ‌آهن امسال تا یک‌سوم افت کرده و هم‌اکنون کمتر از ۵۰ دلار است. فولادسازان چینی در حال کاهش تولیدند، از این رو عجله‌ای در خرید سنگ‌آهن ندارند. آخرین شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۴۸ دلار و ۷۰ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است که از ۹ جولای تاکنون پایین‌ترین شاخص قیمت بوده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همانند چند چهارشنبه اخیر، شرایط بهتری را تجربه کرد. حرکت قیمتی برخی نمادهای عمده نظیر مخابرات نیز موجب شد در نهایت شاخص بتواند با ۱۱۵واحد رشد معادل ۱۸/ ۰ درصد به رقم ۶۲هزار و ۹۲۷واحد برسد.

در بازار چهارشنبه در گروه بانکی، بانک پارسیان که از ۲۹ تیر تاکنون به علت برگزاری سه مجمع سالانه، فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده برای افزایش سرمایه و انتخاب هیات مدیره بسته است، مجوز افزایش سرمایه ۵۰درصدی را دریافت کرد. به این ترتیب، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ۷۹۱ میلیارد تومان به سرمایه اسمی ۵۸/ ۱ هزار میلیارد تومانی «وپارس» اضافه خواهد شد تا صرف اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت کفایت سرمایه شود.

در گروه مخابرات در حالی که نماد این شرکت با رشد قیمتی در بازار چهارشنبه مواجه شد، سخنگوی شرکت مخابرات ایران با تایید مشکل کمبود نقدینگی و طلب ۳/ ۱ هزار میلیارد تومانی، از زیانده شدن شرکت‌های استانی و توقف فروش اینترنت ۶ استان به دلیل کمبود نقدینگی خبر داد. داوود زارعیان درباره توقف فروش پهنای باند به ۸ استان به دلیل بدهی مخابرات‌های استانی به خبرگزاری فارس گفت: با حل مشکل شرکت‌های مخابرات استانی مازندران و همدان‌، هم‌اکنون فروش پهنای باند به ۶ شرکت مخابرات استانی دیگر متوقف شده است. در گروه فلزی، آلومراد در گزارش شفاف‌سازی اعلام کرد برآورد اولیه تولید و فروش شرکت در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۰ هزار تن شامل ۵۵۰۰ تن راد و ۴۵۰۰ تن بیلت بوده که تا پایان شش ماه نخست بالغ بر ۲۳ درصد بودجه فوق محقق شده است. علت عدم تحقق کامل بودجه، تعمیر اساسی کوره اصلی شرکت بوده که به تبع آن برنامه‌های تولید به‌طور کامل اجرا نشده است. از ابتدای آبان و با عملیاتی شدن کوره، تولید به‌صورت سه شیفت در حال انجام بوده و با توجه به محفوظ ماندن بازار عرضه محصولات شرکت و برنامه تولید و فروش که براساس قراردادهای موجود و پیش‌بینی فروش‌های موردی تهیه شده، بودجه برآوردی، دور از دسترس نخواهد بود. بنابراین با توجه به نامشخص بودن شرایط اقتصادی کشور، نرخ تسعیر ارز و تاثیراتی که موارد مذکور بر نرخ مواد اولیه و بازار خواهد داشت، در پایان آذر در صورت نیاز تعدیلات (مثبت یا منفی) در پیش‌بینی سود سهام شرکت اعمال خواهد شد. همچنین با توجه به نرخ LME آلومینیوم در حال حاضر به پایین‌ترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است. با توجه به موارد ذکرشده در بند فوق، میانگین نرخ خرید شمش آلومینیوم در سال ۱۳۹۴ با رعایت اصل محافظه‌کاری برآورد شده است.

در این گروه فلزی همچنین بازگشایی نماد کالسیمین با افت محدود این نماد همراه شد. این شرکت در اطلاعیه‌ای پیش از بازگشایی خاطر‌نشان کرد با توجه به موجودی شمش روی، در پایان شهریور ۱۳۹۴ بالغ بر ۲۳ هزار و ۳۳۱ تن بوده که با توجه به پیش‌بینی تولید ۱۵ هزار و ۲۴۹ تن، موجودی قابل فروش شمش روی در ۶ ماه دوم معادل ۳۸ هزار و ۵۸۰ تن است که از مقدار فوق پیش‌بینی می‌شود به میزان ۲۰ هزار تن با مفروضات پیش‌بینی شده فروخته شود. فولاد نیز روز چهارشنبه اقدام به انتشار گزارش شفاف‌سازی کرد. شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم ۹۴ به شرح زیر اعلام کرد: براساس روند سال‌های گذشته میزان فروش این شرکت در ۶ ماه دوم سال افزایش می‌یابد که با توجه به فروش حدود ۶۰ درصد در ۶ ماه دوم سال‌های قبل سود پیش‌بینی شده در بودجه محقق خواهد شد.

در گروه هلدینگی روز چهارشنبه انتقال‌های بلوکی سهام ایران‌خودرو از رنا به صندوق بازنشستگی ادامه یافت. پیرو انتشار خبرهایی در مورد ابطال معامله ۵ درصدی سهام ایران‌خودرو در سال ۸۹ که در آن صندوق بازنشستگی، سهام خود را به رنا فروخته بود، این معاملات بلوکی مورد توجه بازار قرار گرفته است.

پس از انتقال نزدیک به ۴درصد سهام روز چهارشنبه صندوق بازنشستگی در گزارش خود خاطر‌نشان کرد: پیرو معامله سهام ایران خودرو، این شرکت و صندوق بازنشستگی کشوری به همراه سرمایه‌گذاری رنا پس از برگزاری جلسات متعدد و تبادل دیدگاه‌ها، نظرات طرفین و نیز بحث و بررسی پیشنهاد‌های مطروحه، سه شرکت به تفاهماتی رسیدند، خلاصه این تفاهمات حاکی از آن است که کل مالکیت تعداد سهام انتقال یافته به همراه افزایش سرمایه آن طی سال‌های ۸۹ تاکنون که جمعا به تعداد ۶۷۳ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۵۹۰ سهم است، به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی کشوری در قبال استرداد مبلغ ۹۰۱ میلیارد و ۸۸۰ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۳۱۵ ریال حاصل از اصل مبلغ پرداختی شرکت رنا به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و جبران هزینه فرصت‌های طرفین و ایضا سود سهام سنوات گذشته شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از شرکت رنا، انتقال یابد. در این گروه نماد سرمایه‌گذاری غدیر با تعادل قیمتی و پس از افزایش سرمایه از رقم ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ۴۶۰۰ میلیارد تومان بازگشایی شد.

در گروه سیمانی، سیمان مازندران از مجموعه اقداماتی برای رسیدن به بودجه شرکت خبر داده است. براساس اعلام سمازن با تعامل با فعالان بازار ترکمنستان برای صادرات کلینکر دپو به این کشور با توجه به پتانسیل این بازار و توجه به صادرات حدود ۴۰ هزار تن در ماه افزایش خواهد یافت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبت اما کم حجمی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۹۹میلیارد و در فرابورس به ۶۸میلیارد تومان بالغ شد.