نخستین گام جهانی در بازار سرمایه

گروه بورس: به دنبال نزدیک شدن به گشایش‌های هسته‌ای و دقیقا یک هفته پس از ورود برجام به مرحله اجرایی شدن، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و بورس کره جنوبی تفاهم‌‌نامه همکاری برای گسترش فعالیت‌های مشترک از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی امضا کردند. به گزارش «سنا»، این تفاهم‌‌نامه دربرگیرنده طرح‌های ابتکاری بسیاری بین بورس ایران و کره‌جنوبی برای افزایش فعالیت‌های دو‌جانبه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان این جلسه به تنوع جمعیتی و پتانسیل‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: رابطه خوب و دوستانه‌ای از گذشته بین دو کشور حاکم بوده و این تفاهم‌‌نامه بین بورسی امکان مناسبی برای عمق بخشی به این رابطه همیشگی است. دکتر محمد فطانت درباره شیوه‌های همکاری با کره جنوبی اظهار کرد: بر اساس توافق اولیه کارگروهی با موضوعات مختلف از جمله بررسی ساختار قوانین و مقررات، صکوک، آی‌تی و عملیات بازار تشکیل می‌شود، همچنین درخصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دو کشور تفاهم شده است که اولین دوره آموزشی در سئول در آبان ماه برگزار می‌شود. چوی رئیس بورس کره جنوبی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و آشنایی نزدیک با بورس کشور گفت: کره جنوبی تمایل دارد تمام تجربیات ۶۰ ساله‌ای که منجر به پیشرفت و توسعه یافتگی بورس کره جنوبی شده است را با ایران به اشتراک بگذارد.

وی در این خصوص به سه گزینه فعالیت مشترک با ایران اشاره کرد و گفت: تشریح سیاست‌های پیشرفت اقتصادی کره، مشارکت در ساختار‌های فنی، مهندسی و آی‌تی مرتبط با بازارهای سرمایه و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک از جمله برنامه‌هایی است که در این تفاهم‌‌نامه دنبال می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با اشاره به اهمیت رابطه ایران با سئول گفت: بین‌المللی کردن بورس ایران از اولویت‌های کشور است بنابراین هدف از امضای این تفاهم‌‌نامه بایگانی یک سند نیست بلکه به دنبال عملیاتی کردن محورهای همکاری سند هستیم.

بسترسازی برای فعالیت مشترک تهران-سئول

در بازار سرمایه کره جنوبی ۱۹۰۰ شرکت پذیرش شدند که از این وجه هشتمین کشور جهان است. به این ترتیب ارزش بازار بورس کره جنوبی ۱۰۰۴ میلیارد دلار است که این کشور را در رتبه سیزدهم جهان قرار داده است. گردش روزانه معاملات کره جنوبی نیز به ۱۰میلیارد دلار می‌رسد که در ردیف نهم جهان قرار می‌گیرد و ارزش معاملات روزانه بازار مشتقه این کشور ۵۰ میلیارد دلار است که مقام دوازدهم جهان را برای این کشور آسیایی به ارمغان آورده است. به این ترتیب کره جنوبی جزو ۱۰ بازار برتر دنیا است.

هیونگ سیک چوی، رئیس بورس کره جنوبی که با هیات همراه برای امضای تفاهم‌‌نامه با سازمان بورس و اوراق بهادار به تهران سفر کرده بود، در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، بعد از اشاره به شاخص‌های بورس کره جنوبی درباره علت سفر به ایران گفت: این سفر و تفاهم‌‌نامه برای همکاری بین بورسی با ایران در حوزه‌های مختلف و اشتراک تجربیات طرفین انجام گرفته است. وی درباره چگونگی همکاری‌ها افزود: در ابتدا اطلاعات به اشتراک گذاشته می‌شود و سیستم‌ها منطبق می‌شوند و نحوه عملیات بازارها مقایسه می‌شود و در نهایت بهترین نمونه‌های هر دو کشور به اشتراک گذاشته می‌شود.

این مقام مسوول کره جنوبی اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف تفاهم‌‌نامه یک کمیته مشترک تشکیل می‌شود، همچنین کارگاه آموزشی برای آشنایی با بازارهای سرمایه یکدیگر برگزار می‌شود و در ادامه به‌صورت دقیق درباره سهام، صکوک، اوراق مشتقه، زیرساخت‌های‌ آی‌تی و تمام موارد مرتبط با بازار سرمایه فعالیت دو‌جانبه انجام می‌شود. چوی با بیان اینکه برای انتقال اطلاعات و دانش زمینه سفر همکاران دو بورس فراهم شده است، گفت: کارشناسان دو طرف می‌توانند با سفر به کشور مقصد اطلاعات کامل‌تری از همدیگر کسب کنند تا زمینه انتقال دانش و اطلاعات به سهولت فراهم شود. وی درباره چگونگی کمک بورس کره به بورس ایران اظهار کرد: دوره‌های آموزشی با هدف شناسایی دقیق اشکالات و رفع آنها برگزار می‌شود. به عبارتی وقتی همکاران ما به‌صورت عمیق بازار ایران را بشناسند، زمینه فعالیت برای برون‌رفت از برخی مشکالات فراهم می‌شود.

چوی درباره شرایط فعلی بازارهای جهانی و نوسانات ناشی از رکود جهانی و اثرگذاری آن بر بورس کره جنوبی گفت: یکی از نگرانی‌های بازارهای جهانی افزایش نرخ بهره در آمریکا است که باعث شده ابهاماتی را در سطوح بازارهای جهانی ایجاد کند که این نگرانی برای ما هم ایجاد شده است؛ البته شرایط بازار چین هم برای ما جای نگرانی دارد چون خیلی از کشورهای آسیایی مثل هنگ کنگ و تایوان را تحت تاثیر قرار داده است. وی ادامه داد: کره جنوبی در مقایسه با خیلی از کشورها کمتر تحت تاثیر این بحران‌ها قرار گرفته است برای اینکه برای مقابله با چنین نوساناتی به‌طور دائم بازارها مد نظرند و نظارت می‌شوند و با دولت همکاری راهبردی برای پیش‌بینی و کنترل نوسانات صورت می‌پذیرد.

ورود دولت به بورس ممنوع!

چوی درباره میزان دخالت دولت کره جنوبی در بورس این کشور گفت: چین و کره با هم متفاوتند چون در شرایطی دولت چین خیلی تلاش می‌کند که نوسانات را کنترل و جلوی آن را بگیرد که کره‌جنوبی این تجربه را ۲۰ سال پیش از سر گذرانده و نتیجه آن را دیده است، در نتیجه در شرایط فعلی همکاری دولت کره جنوبی با بورس این کشور فقط به پیش‌بینی نوسانات و جلوگیری از بحران محدود می‌شود.

رئیس بورس کره جنوبی با اشاره به تجربه دخالت دولت در بورس این کشور گفت: ۲۰ سال پیش دولت ما در نوسانات بورس دخالت کرد. آن موقع بورس کره نتوانست جلوی دخالت دولت را بگیرد و ماحاصل این دخالت ورشکستگی تعداد بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بود.

وی افزود: هم‌اکنون که بازار سرمایه کره‌جنوبی بسیار بزرگ، پیشرفته و منظم شده است و شرکت‌های بسیار بزرگی وارد بورس شدند و افراد بزرگی در بازار سرمایه‌گذاری کردند، بورس کره جنوبی راه خودش را بدون نیاز به دخالت دولت پیدا کرده و بر نوسانات غلبه می‌کند. وی ادامه داد: ما به حجم، اندازه و عملکرد بازار خودمان اعتقاد داریم. سرمایه‌گذاران خیلی بزرگی در بازار ما ورود کردند بنابراین معتقدیم قیمت‌ها باید در خود بازار کشف قیمت شود و تمام تلاشمان این است که جلوی دخالت دولت را بگیریم تا از دستکاری قیمتی پرهیز شود. چوی با بیان اینکه دولت‌ها در حال حاضر به این نتیجه رسیدند که نباید در بازار دخالت کنند، گفت: اغلب دولت‌ها به این باور رسیدند که بازارها باید خودشان راه خودشان را پیدا کنند به‌طوری‌که حتی سال ۲۰۰۸ که بحران جهانی اتفاق افتاد، شاهد این بودیم که دولت‌ها سعی کردند کمترین دخالت را برای برون‌رفت از بحران داشته باشند.

قدم به قدم با سرمایه‌گذاران خارجی

وی با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس کره جنوبی، خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد بازار سرمایه ما تحت تصاحب خارجی‌ها است به همین خاطر همه رخدادهای جهانی به دلیل حضور مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند روی ما هم تاثیر بگذارد؛ بنابراین به‌طور مداوم بازارهای جهانی رصد می‌شود که مشکلی پیش نیاید.

رئیس بورس کره جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: زمانی که بازارها باز شود و پای سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باز شود، سرمایه‌گذاران زیادی به ایران می‌آیند چون ایران پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد بنابراین از هم اکنون باید مراقب هجوم سرمایه‌گذاران خارجی بود. چوی با اشاره به تجربه این کشور در زمان بازگشایی درها به سمت سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: ما هم وقتی به سمت بین‌المللی شدن قدم برداشتیم این دغدغه را داشتیم که هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به بازارمان آسیب بزند، به همین خاطر یک رویه قدم به قدم را در نظر گرفتیم. وی در این باره توضیح داد: یک محدودیتی را برای میزان سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران قصد سرمایه‌گذاری داشتند، گذاشتیم و بعد میزان آن را آرام آرام افزایش دادیم و در سال ۱۹۹۶ این محدودیت را برداشتیم و درهای بازارمان را به‌طور کامل باز کردیم که منجر به یک نوسان شدید مثبت شد البته در این بین نوسانات منفی را هم تجربه کردیم. چوی در پایان گفت‌وگو پیشنهاد کرد: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی اعم از حقوقی و حقیقی باید روش قدم به قدم را در پیش گرفت که امکان کنترل آن باشد.