گروه بورس - مهرنوش سلوکی: در یکی، دو سال اخیر صنعت خودرو به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی همواره در میان صنایع بزرگ بورسی مطرح بوده است. این صنعت که در هفته‌های اخیر با خبرهای مثبتی درخصوص رفع تحریم‌های هسته‌ای رشدهای قابل توجهی را به ثبت رسانده بود در روز‌های گذشته تحت تاثیر انتشار گزارش‌های عملکرد 6 ماهه با افت مواجه شد. در این بین بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که صنعت خودرو بیش از بحث فروش، در ساختار مالی شرکت‌ها مشکل دارد. کارشناسان بر این باورند دریافت وام‌های سنگین در سال‌های اخیر و اعطای یارانه‌های متعدد از سوی دولت به جای آنکه به افزایش کارآیی این شرکت‌ها بینجامد، باعث افزایش هزینه‌ها و زیان‌دهی آنها شده است. همچنین بررسی‌های انجام شده این احتمال را قوت بخشیده که شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی در6 ماه پایانی سال نیز نتوانند کارنامه قابل قبولی را رقم بزنند.

اما روز گذشته صنایع بورسی با سنگینی کفه ترازو به سمت روند نزولی مواجه شدند به‌طوری‌که از میان 37 صنعت، تنها 9صنعت مثبت و 24صنعت منفی به کار خود پایان دادند. استخراج سایر معادن، قند و شکر و استخراج کانه‌های فلزی در صدر جدول صنایع بورسی و سه صنعت محصولات فلزی، فرآورده‌ای نفتی و بانک در قعر جدول قرار گرفتند.

تنزل صنعت خودرو با گزارش‌های 6ماهه
صنعت خودرو بعد از جهش‌های متوالی در هفته‌های اخیر تحت تاثیر تایید برجام در مجلس شورای اسلامی و دستور اجرای عملی آن؛ این روزها زیر سایه گزارش‌های ۶ ماهه با روند نزولی مواجه شده است.
گزارش‌های منتشر شده شرکت‌های خودرو‌سازی در چند روز اخیر نتوانست رضایت سرمایه گذاران خود را تحقق بخشد و با پرونده‌ای ضعیف فعالیت 6 ماهه این شرکت‌ها را رقم زد. خودرو که از ابتدای سال تا‌کنون افت بیش از 22 درصدی را به ثبت رسانده، در بررسی روند روزانه نزولی حدود 02/ 1 درصد را به همراه داشته است. بررسی نمادهای فعال این گروه در روز گذشته نشان می‌دهد از میان 32 نماد این گروه تنها 21 نماد فعال هستند. از این تعداد نیز روز گذشته تنها یک نماد (خچرخش) با رشد قیمتی به کار خود پایان داد. روز یکشنبه بیشترین حجم معاملات را «خاور» با 10میلیون و 800هزار سهم به خود اختصاص داد. ایران خودرو دیزل که 99درصد فروش را از سمت بازیگران مشاهده می‌کرد، در گزارش 6 ماهه منتهی به 30/ 7/ 94 زیان هر سهم خود 173ریال اعلام کرده است. همچنین این شرکت در بررسی سابقه معاملاتی ده روز اخیر خود 5 روز منفی و 4 روز مثبت داشته است. در همین زمینه روز گذشته کمترین رشد قیمتی را «خاذین» با افت 89/ 4 درصدی به ثبت رساند. این شرکت در گزارش6 ماهه خود مبلغ 1471ریال زیان داده و سود هر سهم خود را 1519ریال اعلام کرده است.

در همین زمینه نیز دو شرکت بزرگ خودروسازی (ایران خودرو،سایپا) نیز در روزهای اخیر گزارش عملکرد6 ماه نخست خود را منتشر کرده‌اند که طی آن ایران‌خودرو 23 ریال سود در 6 ماه نخست به دست آورد که پوشش 10درصدی سود 221 ریالی را نشان می‌دهد.در نتیجه پیش‌بینی‌ سود خود را 74درصد تعدیل منفی داده و 57ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است. سود 4 ریالی هر سهم شرکت سایپا نیز در گزارش 6 ماهه تبدیل به زیان 175 ریالی شده و در این دوره 126 ریال زیان پوشش یافته است. در همین زمینه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با سلمان نصیرزاده، تحلیلگر صنایع بورسی به بررسی شرایط شرکت‌های خودروسازی با توجه به گزارش‌های 6 ماهه آنها می‌پردازد. نصیرزاده در ابتدا بیان کرد: درخصوص گزارش‌های منتشر شده و همچنین بحث عملیاتی، شرکت‌ها از عملکرد بسیار ضعیفی برخوردار بوده‌اند. این شرایط در سه ماه اول سال نسبت به دوره مشابه در سال اخیر در بحث خرید و فروش برجسته‌تر بوده و کارنامه بسیار ضعیفی را رقم زده است. این تحلیلگر در ادامه گفت: به‌نظر می‌رسد مرکز ثقل این گزارش‌ها درخصوص هزینه‌های شرکت‌ها است. بیشتر شرکت‌های خودروسازی هم‌اکنون 80 درصد از فروش خود را به بهای تمام شده تولید اختصاص می‌دهند و حدود 10 درصد نیز معطوف به هزینه‌های اداری و عمومی است. با این حساب کمتر از 10 درصد سود‌دهی می‌ماند که جوابگوی زیان‌های سنگین این شرکت‌ها نیست.

نصیر‌زاده درخصوص پارامترهای بهبودی در این شرایط گفت: به نظر می‌رسد اصلاح ساختار هزینه‌های مالی بیش از اصلاح فروش اهمیت دارد. نکته قابل توجه و جالب در این گزارش‌ها این است که ۶ شرکت خودرو‌سازی (زامیاد، پارس خودرو، ایران خودرو، ایران خودرو دیزل وسایپا) بیش از ۹۲هزار میلیارد ریال در دو سال اخیر تسهیلات دریافت کرده‌اند که این رقم بیش از کل ارزش بازار صنعت خودرو (۸۲‌هزارمیلیارد ریال) است. این مبلغ یک رقم قابل توجه است که عمده آن به دلیل حمایت‌های بیجا و غیر‌کارشناسی درخصوص اعطای تسهیلات است که این تسهیلات در این سال‌ها یکی از دلایل افزایش هزینه کارکرد شرکت‌ها است.

وی در ادامه افزود: دولت باید کمک کند تا هزینه شرکت‌ها در شرایط کنونی کاهش یابد و با در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کارخانه‌ها،حاشیه سود آنها را افزایش دهد.
این کارشناس همچنین درخصوص وام‌های خودرو مطرح شده در بسته خروج از رکود پیشنهادی دولت گفت: مبلغ در نظرگرفته شده برای وام‌ها در مقایسه با هزینه‌های این شرکت‌ها قابل توجیه نیست. این وام‌ها شاید بتواند در کوتاه مدت رونق نسبی را به همراه داشته باشد، اما با توجه به هزینه شرکت‌ها تا پایان سال نمی‌تواند اثر بسیار پررنگی به جا بگذارد. وی درخصوص عملکرد 6 ماه دوم شرکت‌های خودروسازی نیز بیان کرد: نوسان قیمت سهام شرکت‌های خودروسازی عمدتا تحت تاثیر جو روانی است و کمتر تحت تاثیر عملکرد بنیادین قرار دارد. با این وجود به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در نیمه دوم سال نیز با روند تعدیل منفی مواجه و چشم‌انداز ضعیفی را رقم بزنند.

بیمه خوش‌بین به اجرای برجام
بسیاری از کارشناسان بر این باورند رفع تحریم‌های هسته‌ای در حوزه حمل و نقل به‌خصوص کشتیرانی بیشترین تاثیر را بر صنعت بیمه به جا می‌گذارد و می‌تواند به ارتباطات گسترده بین‌المللی این صنعت در بلند‌مدت منجر شود. صنعت بیمه که در بازه هفت روزه رشد ۷/ ۰ درصدی داشته، در بررسی روزانه با افت قیمتی ۴۸/ ۰ درصدی مواجه شده است. بیشترین رشد قیمتی را در این صنعت «البرز» با ۲۹/ ۰ درصد رشد و در مقابل بیشترین افت قیمتی را «دانا» با ۸۲/ ۲ درصد کاهش قیمت به ثبت رسانده است. بیمه دانا همچنین جایگاه بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است که طی آن بیش از یک میلیون سهم جابه‌جا شده است. با این حال گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بیمه‌ای پوشش حدود ۵۰ درصد از پیش‌بینی‌ها را نشان می‌دهد. همچنین این گزارش‌ها شرایط متعادلی را رقم می‌زند که حاکی از عملکرد نسبتا مطلوب این شرکت‌ها است.

قند و شکر با یک نماد منفی
صنعت قند و شکر روز گذشته جایگاه دومین صنعت برتر از لحاظ رشد قیمتی را به‌خود اختصاص داد. این صنعت که در عملکرد روزانه رشد ۶۲/ ۱ درصدی را رقم زد، در بررسی عملکرد خود از ابتدای سال رشد ۲۴درصدی را به همراه داشته است. همچنین گزارش‌های ۶ ماهه برخی نماد‌های این صنعت در روزهای گذشته حاکی از عملکرد نسبتا مطلوب این شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه است. با این وجود نکته قابل توجه درگزارش‌های ۶ماهه این شرکت‌ها اطلاعیه‌هایی است که تعدادی از شرکت‌ها با توجه به افزایش قیمت شکر اعلام کرده‌اند. بر اساس این اطلاعیه‌ها نرخ جدید اعلام شده شکر در eps منتهی به پایان سال تاثیری ندارد و طی بررسی‌های قبلی «دنیای اقتصاد» این احتمال را قوت می‌بخشد که رشد قیمتی در سهم‌ها، بیشتر تحت تاثیر نوسان‌گیری‌های بازار است. اما روز گذشته بیشترین حجم معاملات را «قثابت» با جابه‌جایی بیش از ۴ میلیون سهم به‌خود اختصاص داد. این شرکت که تمام معاملات خود را میان بازیگران حقیقی بازار داشته است در سابقه معاملاتی خود در ۱۰ روز اخیر ۴ روز مثبت و ۶ روز منفی داشته است. بیشترین رشد قیمتی را «قشرین» با رشد ۵ درصدی به‌خود اختصاص داد و در مقابل قند نقش جهان تنها نماد منفی روز گذشته این صنعت بود.

بازار کساد سهام کاشی و سرامیک
صنعت کاشی و سرامیک در یک سال اخیر به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین صنایع در زمینه ساخت‌و‌ساز مطرح بوده است. این صنعت در بررسی روزانه با افت ۰۳/ ۰ درصدی همراه بود تا همچنان در میان صنایع قرمز پوش جای داشته باشد. این صنعت در روز گذشته با بی‌مهری فعالان بورسی مواجه شده و در میان ۴ نماد فعال هیچ معامله‌ای را به ثبت نرسانده است. در این میان تنها نماد «کلوند» جابه‌جایی ۳ سهم و افت ۲۴/ ۰ درصدی را رقم زده است.

نمره ضعیف خودرویی‌ها در نیمسال اول

نمره ضعیف خودرویی‌ها در نیمسال اول