بورس تهران در برابر تغییرات جدید

گروه بورس - همایون دارابی: هیات مدیره سازمان بورس پس از حدود یک سال افت بازار و همچنین نزدیک به سه ماه از تغییر رئیس سازمان سرانجام دست به تغییری اندک در مقررات معاملاتی بازار زد؛ در حالی که در سال‌های اخیر مقررات معاملاتی بازار به ویژه قوانین حجم مبنا و دامنه نوسان اندک بازار به کرات مورد انتقاد فعالان بازار قرار گرفته و در یک سال اخیر بازار سهام به مراتب بیش از گذشته با تاثیرات منفی این مقررات مواجه بوده است. اخلال جدی در فرآیند کشف قیمت عادلانه اوراق، فرسایشی شدن روندهای معاملاتی، بروز رفتارهای هیجانی، اثر دامنه نوسان کوچک، پدیده صف‌نشینی و در نهایت از بین رفتن روحیه تحلیل و تحلیل‌ناپذیری روندهای قیمتی مهم‌ترین‌ تاثیرات منفی قوانین قدیمی معاملاتی بازار سرمایه هستند. در این شرایط پس از ماه‌ها انتقاد و درخواست برای حذف حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان، روز چهارشنبه تغییراتی اندک در مقررات حجم مبنا اعلام شد؛ تغییراتی که هر چند لازم اما کافی به نظر نمی‌رسد. با توجه به اینکه بازار وارد آخرین ماه سال شده است و کاهش نقدینگی به‌صورت سنتی در بازار به چشم می‌خورد کاهش اندک حجم مبنا نمی‌تواند این کمبود را جبران کرده و تاثیری روانی که حذف حجم مبنا می‌توانست داشته باشد با تغییر اندک کنونی از میان می‌رود. در کنار تحولات در درون بازار نگاه‌ها اما همچنان به سوی خارج از بازار و مذاکرات هسته‌ای است؛ جایی که یکی از حساس‌ترین دور مذاکرات در هفته آینده صورت خواهد گرفت. مذاکراتی که منعکس‌کننده خواسته‌های جدید تهران از مذاکرات و تبدیل آن از مذاکرات دو مرحله‌ای به تک مرحله‌ای است. فضای پر تنش قبل از مذاکرات حصول نتیجه از این مذاکرات را سخت و دور از انتظار ساخته است. براساس خبرهای منتشره احتمالا یکشنبه نشست ایران و ۱+۵ در سطح معاونان در ژنو برگزار می‌شود.

سید‌عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اعلام این خبر گفت: تا دوم اسفند‌ماه رایزنی‌ معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمیت، معاون وزیر خارجه آمریکا، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار و روزهای یکشنبه و دوشنبه سوم و چهارم اسفند نیز وزرای خارجه ایران و آمریکا در شهر ژنو دیدار می‌کنند.

در تحولات اقتصادی نگاه معامله‌گران همچنان به سوی مجلس شورای اسلامی و ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور است. در آخرین دور بررسی لایحه بودجه وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز واگذاری ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سهام و حقوق مالکانه بنگاه‌های اقتصادی دولتی را دریافت کرد.

همچنین به وزارت امور اقتصاد و دارایی اجازه داده شد نسبت به انتشار اوراق سهام جایگزین پس از تعیین تکلیف واگذاری‌های قبلی اقدام کند و منابع حاصله به حساب خزانه واریز ‌شود. همچنین به دولت اجازه داده شد تا سقف ۵ هزار میلیارد ریال وجوه حاصل از واگذاری سهام خود در بانک‌ها را به افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص دهد.

در بازار جهانی معامله‌گران در انتهای هفته شاهد ثبات نسبی بازار‌ها بودند؛ در بازار جهانی نفت، مقاومت ۶۰دلاری همچنان پیش روی بازار نفت برنت قرار دارد.در بازار جهانی فلزات بهای مس به ۵هزار و ۷۲۰دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۹۷دلار، دوهزار و ۸۳دلار و یک هزار و ۷۷۳دلار رقم خورده است.در بازار جهانی قیمت سنگ‌آهن از اواسط هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافت که دلیل آن افزایش موجودی انبارهای سنگ‌آهن چین قبل از تعطیلات سال نو بود.

در این بین اما بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه جوی آرام با شاخصی منفی داشت که در آن شاخص کل با افت ۹۱ واحدی به میزان بیشتری در کانال ۶۴ هزار تثبیت شد. شاخص روز چهارشنبه به رقم ۶۴هزار و ۷۲۰ واحد رسید. در همین حال روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد معاملات بسیار پرحجمی در نمادهای خودرویی به ویژه نماد پارس خودرو بودند. پارس خودرو به‌رغم تعدیل منفی عایدی در بازگشایی با استقبال بازار مواجه شد که همین امر نیز تاثیر مثبتی را بر دیگر نمادهای گروه خودرویی بر جای گذاشت. در نهایت پارس خودرو روز چهارشنبه شاهد معامله ۶۷ میلیون سهم بود. در این گروه زامیاد نیز شاهد معاملات پر حجمی در حد ۹۶ میلیون سهم بود. در گروه خودرویی نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و نیرومحرکه برای اعلام پیش‌بینی سود سال آینده متوقف شدند. در این گروه چرخشگر در اصلاحیه گزارش ۹ ماهه خود EPS سال ۹۳ را مبلغ ۱۳ ریال اعلام کرده که نسبت به گزارش قبلی شرکت با تعدیل منفی ۷۸ درصدی همراه بوده است، همچنین در دوره ۹ ماهه خود به ازای هر سهم ۱۴ ریال زیان شناسایی کرد.

در گروه بانکی روز چهارشنبه انتشار گزارش دور از انتظار بانک انصار به تشکیل صف خرید در این نماد منجر شد. بانک انصار برای سال آینده تعدیل مثبتی را اعلام کرد. بانک انصار سود سال ۹۴ خود را با رشد ۲۰ درصدی به نسبت سال ۹۳در سطوح ۶۵۰ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. در این بین هفته گذشته در ارزیابی صورت گرفته برای انتخاب صد شرکت برتر کشور که از سوی سازمان مدیریت صنعتی و بر‌اساس صورت‌های مالی سال ۱۳۹۲ صورت گرفته، بانک تجارت موفق به کسب رتبه هشتم در میان صد شرکت برتر کشور و رتبه دوم در میان بانک‌های ایرانی این رده‌بندی شد.

در گروه سیمانی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان آرتا اردبیل با تقسیم سود معادل یک هزار و ۸۰۰ریال به کار خود پایان داد. شرکت سیمان شاهرود نیز سود هر سهم سال مالی ۹۴ را در جدیدترین پیش‌بینی مبلغ ۸۵۱ ریال اعلام کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی اعلام شده برای سال ۹۳ شاهد کاهش ۱۰ درصدی هستیم. این در حالی است که شرکت در اصلاحیه گزارش ۹ ماهه سود هر سهم خود را با ۲۱ درصد تعدیل منفی از ۱۲۰۳ ریال به ۹۴۶ ریال رسانده بود. در گروه غذایی، نوش مازندران هم به جمع تعدیل منفی‌دهندگان پیوست و با کاهش ۳۳درصدی سود سال آینده را ۱۵۰ریال اعلام کرد. در گروه لیزینگی لیزینگ بهمن با رشد ۱۲درصدی سود سال آینده خود را پیش‌بینی کرد ولبهمن برای سال آینده ۴۴۹ریال را اعلام کرده است.

در گروه کامپیوتری نیز همکاران سیستم با تعدیل ۱۵درصدی برای سال آینده ۸۰۴ریال سود اعلام کرد. در گروه ساختمانی مسکن و نوسازی تهران افزایش سرمایه‌ای را در دستور کار دارد، این شرکت قرار است ۱۵۰درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی را انجام دهد.