تشکیل کمیته «ثبات بازار»  به منظور رونق بازار سرمایه

گروه بورس: چشم‌انداز بازار سرمایه در سال جاری و با گذشت بیش از ۹ ماه از سال چندان رضایت‌بخش نبوده و فراز و نشیب‌های بسیاری در کارنامه این بازار به ثبت رسیده که ماحصل آن زیان ۳۵/۱۲ درصدی بورس در این مدت بوده است. تصمیمات مجلس و دولت در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن، عدم شفافیت صنایع، نوسانات قیمت نفت و کالاها و همچنین نرخ بهره و سود بانکی از جمله مهم‌ترین‌ عوامل نوسانات بورس در سال جاری بوده که به عبارتی دیگر می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین‌ چالش‌های موجود در اقتصاد و بازار سرمایه، عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها است، به‌طوری‌که این عامل منجر به بی‌اعتمادی در فضای بازار سرمایه شده و در نتیجه سرمایه گذاران جهت ورود و سرمایه‌گذاری در صنایع با بلاتکلیفی و ریسک بالا مواجه شده و در چنین شرایطی نه تنها ریسک بازار افزایش یافته و در مقابل تزریق منابع به بخش‌های مولد اقتصاد کاهش می‌یابد، بلکه در نهایت کاهش سرمایه‌گذاری موجب لطمه به رشد اقتصادی می‌شود. از همین رو ثبات و تعادل در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است که ثبات در حوزه اقتصادی با توجه به کنترل نرخ تورم و نرخ بهره معقول متناسب با تورم و از همه مهم‌تر ثبات در تصمیم‌گیری‌های دولت تامین می‌شود و در واقع تصمیمات و حمایت‌های دولت می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل نوسانات بازار سرمایه و به ویژه افت‌های اخیر بورس داشته باشد.

در این راستا روز گذشته جلسه بررسی راهکارهای ثبات بلند‌مدت در بورس و رونق بازار سرمایه، به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای نفت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، دکتر نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد و راهکارهای رونق بخشیدن به بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای این منظور مطرح شد و در نهایت مقرر شد کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ثبات بازار، تشکیل و با رویکردهای فرابخشی و میان بخشی دستگاه‌ها، تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

به گزارش «سنا»، دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در این جلسه حمایت از بازار سرمایه و بخش خصوصی را از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و از حاضران در جلسه خواست از همه توان و ظرفیت‌های موجود برای توسعه بازار سرمایه استفاده کنند. دکتر فطانت‌‌فرد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه ارائه و به تشریح برنامه جامع این سازمان برای توسعه و تثبیت بورس پرداخت. سخنگوی سازمان بورس افزود: موضوعی که در این جلسه، اتفاق نظر درخصوص آن وجود داشت، این موضوع بود که بهبود شرایط بازار به‌عنوان هدف اصلی تشکیل جلسه، مستلزم همراهی و هماهنگی حداکثری میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بوده و ضروری است تصمیمات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه، به‌صورت هماهنگ و با مدنظر داشتن آثار این تصمیمات بر بازار سرمایه و صنایع مختلف اتخاذ شود، از این رو مقرر شد کمیته ثبات مالی با هدف ایجاد هم افزایی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با بازار سرمایه و با حضور مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود.

فطانت‌فرد با قدردانی از اهتمام معاون اول رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و نیز تشکر از همراهی و اراده جدی وزرای اقتصادی دولت، به ویژه وزرای نفت و صنعت برای رسیدگی به دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه و رویکرد مثبت ایشان در جلسه روز گذشته، ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط، راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل و دغدغه‌های موجود در بازار اتخاذ شود. رئیس سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: طی هفته آینده و به منظور تصمیم‌گیری درخصوص راهکارهای اجرایی بهبود بازار سرمایه، نشستی با حضور معاونان وزارتخانه‌های ذی‌ربط و با محوریت معاون هماهنگی معاون اول رئیس‌جمهور، در محل سازمان بورس تشکیل خواهد شد. افزون بر این وزرای حاضر در جلسه هرکدام برنامه‌ها و راهکارهای عملیاتی ایجاد رونق در بورس در حوزه فعالیت مربوطه را ارائه دادند.